GP van China: Oscar Piastri zegeviert, Lando Norris maakt er een dubbeloverwinning voor McLaren van

McLaren
McLaren

Van op de polepositie heeft Oscar Piastri na een erg sterke race de GP van China gewonnen. Lando Norris slaagde erin om ondanks remproblemen aan het einde van de race toch als tweede te finishen. Een dubbeloverwinning voor McLaren dus met George Russell die de top drie vervolledigde.

Voor Chinese normen veel publiek in de tribunes op het Shanghai International Circuit en daar zaten heel wat ‘Ferrari-fans’ bij. Niet geheel toevallig heeft Ferrari met Guanyu Zhou een Chinees als reserverijder.

Geen Ferrari echter op de polepositie want het was Oscar Piastri die in zijn McLaren van op de pole mocht vertrekken met naast hem George Russell en achter hem Lando Norris in de tweede McLaren.

Bij de start probeerde George Russell voorbij te gaan aan Oscar Piastri maar het was Piastri die aan de leiding bleef. Russell werd vervolgens gecounterd door Lando Norris en zo kregen we beide McLarens aan de leiding van de race.

Iets verderop gingen beide Ferrari’s voorbij aan Max Verstappen, al was er wel contact tussen Leclerc en Hamilton.

Daardoor raakte de voorvleugel van Charles Leclerc beschadigd maar ondanks de schade aan de voorvleugel bleef Charles Leclerc erg competitieve rondetijden rijden. In ronde 5 zagen we Fernando Alonso opgeven door een probleem met de remmen op zijn Aston Martin F1-bolide.

Gabriel Bortoleto zagen we een spin maken, de F1-rookie kon wel doorrijden maar had veel achterstand goed te maken.

De schade aan Charles Leclerc zijn voorvleugel leek nog steeds weinig invloed te hebben op de performance van zijn Ferrari. Leclerc reed zelfs vlak achter Lewis Hamilton en leek de snellere van beide Ferrari’s te zijn.

In ronde 14 kwamen achtereenvolgens Lewis Hamilton en Max Verstappen binnen. Beide pitstops verliepen vlot en ze kwamen in het midden van het rijdersveld terug de baan op.

George Russell en Lando Norris werkten ook een pitstop af. Norris deed dit later dan Norris en toen hij terug op de baan kwam deed hij dat vlak achter George Russell. Russell kon echter niet lang Norris achter zich houden.

Bij zijn pitstop werd de voorvleugel van Charles Leclerc verrassend genoeg niet vervangen. Leclerc reed vervolgens opnieuw achter Lewis Hamilton en was duidelijk de snellere van beide Ferrari’s. In ronde 21 wisselden de Ferrari’s op vraag van het team van positie.

Charles Leclerc reed vervolgens redelijk snel richting George Russell, op enkele ronden tijd was de achterstand goedgemaakt.

Grote vraag zou nu zijn wat de verschillende strategieën van de teams en rijders zouden zijn. Zouden verschillende rijders zich alsnog wagen aan een strategie met slechts één pitstop?

Ondertussen was het ook maar de vraag of er ook nog iets uit de lucht zou komen vallen. Volgens McLaren was er een kleine kans op regen tijdens de slotronden van de race.

In ronde 38 kwam Lewis Hamilton binnen voor een tweede pitstop. De wagens voor hem leken echter voor een eenstopper te gaan.

Vooraan leken de posities redelijk vast te liggen met Oscar Piastri voor Lando Norris en George Russell aan de leiding. Charles Leclerc en Max Verstappen vervolledigden de top vijf. Voor wat spektakel en gevechten was het verderop het rijdersveld kijken.

Daar ging Oliver Bearman de strijd aan met Pierre Gasly voor het laatste wk-punt en Bearman slaagde er inderdaad ook in om Gasly voorbij te gaan, dit tot vreugde van het Haas F1 team en de vader van Oliver Bearman.

Opmerkelijk beeld bij Yuki Tsunoda, één van de elementen van zijn voorvleugel klapte gewoon stuk toen hij achter een andere wagen reed.

Lando Norris ondervond ondertussen een remprobleem. Het team verzocht hem om niet te hard te remmen om zo geen opgave te riskeren.

Tijdens het slot van de race kwam Max Verstappen aansluiten bij Charles Leclerc. Verstappen had duidelijk nog ‘leven in de banden’ terwijl Charles Leclerc deels door de schade aan zijn voorvleugel duidelijk het beste van zijn setje harde banden had gevraagd. Verstappen slaagde er nog enkel ronden in om Leclerc te passeren.

Uiteindelijk slaagde Oscar Piastri erin om redelijk vlot en na een erg sterke race de GP van China te winnen. Lando Norris vervolledigde de dubbeloverwinning voor McLaren terwijl George Russell als derde over de finish reed en het podium vervolledigde.

Max Verstappen finishte als vierde en beperkte zo in de titelstrijd enigszins de schade in de strijd om het kampioenschap. Voor teamgenoot Liam Lawson was het een erg moeizame race die hij door de tijdstraf voor Jack Doohan als vijftiende finishte.