GP van de USA: Charles Leclerc wint, Verstappen op het podium na tijdstraf voor Lando Norris

Ferrari

Charles Leclerc heeft op het Circuit of The Americas de GP van de USA gewonnen. Leclerc domineerde na een sterke start de race en zegevierde voor teamgenoot Carlos Sainz die er meteen een dubbeloverwinning voor Ferrari van maakte. Max Verstappen vervolledigde na een tijdstraf voor Lando Norris het podium.

Lando Norris mocht van op de polepositie starten, de Brit kwam redelijk goed weg maar hij liet aan de binnenkant van de eerste bocht te veel ruimte waardoor Max Verstappen zich binnendoor kon forceren. Ze gingen samen iets te diep de eerste bocht in en daardoor kon Charles Leclerc in zijn Ferrari profiteren om van de vierde plaats naar de eerste plaats te gaan.

Carlos Sainz haalde ook Norris in maar slaagde er net niet in om Verstappen te passeren. Sainz zette vervolgens druk op Verstappen maar in één van de laatste bochten van het circuit gingen ze allebei naast de baan. Verstappen bleef uiteindelijk voor Sainz.

Lewis Hamilton kende van op P17 een uitstekende eerste ronde, na de eerste ronde was hij immers opgeschoven naar de twaalfde plaats. Een geweldig begin voor Hamilton maar in de derde ronde stond Hamilton plots in de grindbak. De zevenvoudig wereldkampioen vloog naast de baan op dezelfde plek waar teamgenoot George Russell tijdens de kwalificatie crashte.

Aangezien Hamilton zijn wagen vast zat in de grindbak kregen we de safety car op de baan en dat voor de eerste keer sinds de GP van Canada, dat is maar liefst tien races geleden.

Zes ronden ver in de race kwam de safety car binnen en kon er opnieuw geracet worden. Charles Leclerc bleef aan de leiding van de race, voor Verstappen en Carlos Sainz. De Monegask reed meteen de snelste ronde van de race en bouwde geleidelijk aan een kleine voorsprong uit op Verstappen.

Na een leuk begin van de race, waarin er redelijk wat inhaalmanoeuvres plaatsvonden, stabiliseerden tegen ronde 10 alles wat. We kregen enkel een spin te zien van Guanyu Zhou en even later een gevechtje tussen Fernando Alonso en Liam Lawson waarbij die laatste aan het langste eind trok.

Twintig ronden ver in de race reed Charles Leclerc comfortabel aan de leiding van de race, hij had ondertussen een voorsprong van meer dan acht seconden uitgebouwd tegenover Max Verstappen. Carlos Sainz op zijn beurt reed ondertussen al ronden lang op zo’n 1,8 seconde van Max Verstappen, de Spanjaard leek zijn race en banden te managen.

Tegen het einde van ronde 21 kwam Carlos Sainz echter binnen voor zijn eerste pitstop. Sainz kwam voor Sergio Perez opnieuw de baan op en bij Ferrari probeerden ze ofwel een undercut tegenover Verstappen, of Verstappen uit de tent te lokken om ook een pitstop te maken, wat uiteraard raceleider Charles Leclerc goed zou uitkomen.

Bij het ingaan van ronde 27 kwam Charles Leclerc binnen voor een bandenwissel van de medium naar de harde band. Charles Leclerc reageerde daarmee met enkele ronden vertraging op een pitstop die Max Verstappen had gemaakt maar hij had dan ook voldoende voorsprong op pas enkele ronden later binnen te komen.

Leclerc kwam als derde opnieuw de baan op, achter beide McLarens. Lando Norris, die nog een pitstop moest maken, was daardoor de nieuwe raceleider.

Lando Norris kwam aan het einde van ronde 31 binnen voor zijn pitstop waarbij er werd overgeschakeld van de medium naar de harde bandencompound. Norris kwam als vijfde opnieuw de baan op en had iets meer dan zes seconden achterstand op Max Verstappen.

Een ronde later volgde teamgenoot Oscar Piastri het voorbeeld van Lando Norris. Piastri kwam als vijfde vlak voor George Russell opnieuw de baan op. Leclerc controleerde ondertussen nog steeds vooraan de race, hij had een voorsprong van zo’n zeven seconden op teamgenoot Carlos Sainz.

Met nog twintig ronden te gaan was Lando Norris stevig aan het naderen op Max Verstappen. Het zag er naar uit dat we voor de laatste podiumplaats een strijd tussen beide titelrivalen zouden krijgen.

Norris naderde met nog vijftien ronden te gaan tot op iets meer dan anderhalve seconde van Max Verstappen. Vooraan had Charles Leclerc een voorsprong van iets minder dan zes seconden op Carlos Sainz. Beide Ferrari’s duwden vanaf dat moment steviger het gaspedaal in en er werden enkele snelste ronden neergezet.

Geen van de toppers leek dan ook nog te moeten binnenkomen voor een tweede pitstop. Allemaal richting de finish vooraan en daarbij was het vooral dus uitkijken naar het gevecht tussen Max Verstappen en Lando Norris.

Lando Norris vond de aansluiting bij Verstappen maar hij reed verschillende ronden gewoon achter Verstappen zonder echt een aanval te doen.

Na enkele ronden voerde Norris dan toch de druk op maar Verstappen verdedigde goed zijn positie. Lando Norris reed rondenlang op minder dan een seconde van Max Verstappen maar met nog zeven ronden te gaan was Norris er nog steeds niet in geslaagd om Verstappen te passeren?

Met nog enkele ronden te gaan ging Lando Norris dan toch aan het einde van het langste rechte stuk en met de hulp van DRS voorbij aan Max Verstappen. Norris leek door Verstappen naast de baan te worden gedwongen en beide wagens gingen naast de baan. De stewards onderzochten het incident, vooral nadat vooral Verstappen over de boordradio zijn beklag had gedaan.

Vooraan trokken beide Ferrari’s zich weinig aan van het gerommel tussen Norris en Verstappen achter hen. Charles Leclerc reed immers op dominante wijze richting de overwinning. Carlos Sainz maakte er met zijn tweede plaats meteen ook een dubbeloverwinning van.

De stewards besloten om Lando Norris een tijdstraf van vijf seconden te geven ‘leaving the track and gaining an advantage’. Daardoor reed Norris wel als derde over de finish maar werd hij uiteindelijk als vierde geklasseerd. Daarmee deed Verstappen uiteraard een goede zaak in de strijd om het kampioenschap. Ferrari op haar beurt deed dan weer een schitterende zaak in het kampioenschap bij de constructeurs. Binnen een week is er met de GP van Mexico al de volgende race.