GP van Emilia-Romagna: Max Verstappen wint en doet uitstekende zaak in titelstrijd

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Niet McLaren maar wel Max Verstappen en Red Bull mochten na afloop van de GP van Emilia-Romagna zegevieren. Lando Norris finishte als tweede, Oscar Piastri vervolledigde de top drie en ziet zijn twee grote rivalen voor de titelstrijd naderen in de wk-tussenstand.

Voor Ferrari was het op zaterdag een erg ontgoochelende kwalificatie maar desondanks waren de Tifosi ook op zondag talrijk aanwezig om Charles Leclerc en Lewis Hamilton te steunen tijdens de race. Van op de elfde en twaalfde plaats op de startgrid konden beide heren die steun goed gebruiken.

Helemaal vooraan was het Oscar Piastri die van op de polepositie mocht vertrekken. Bij de start bleef Piastri aanvankelijk voor Max Verstappen maar hij moest ook verdedigen tegenover een zeer goed gestarte George Russell. Door de focus te leggen op Russell verkeek Piastri zich bij het aanremmen voor het eerste deel van Tamburello.

Max Verstappen profiteerde daarvan door buitenom te gaan en de leiding in de race te veroveren. Verstappen kon vervolgens de ronden nadien aan de leiding blijven, Piastri volgde op geen al te grote afstand.

Na hun tegenvallende kwalificatie leken de Ferrari’s op de medium en harde bandencompound een heel stuk competitiever te zijn dan tijdens de kwalificatie op de zachte band. Pierre Gasly mocht dat ondervinden want terwijl hij verdedigde tegenover Leclerc verloor hij de controle over de wagen en ging hij breed door de grindbak.

Oscar Piastri leek tijdens de openingsfase van de race een wat afwachtende houding aan te nemen en Verstappen niet meteen onder druk te zetten. Lando Norris op zijn beurt voerde wel de druk op bij George Russell.

Na enkele ronden slaagde Lando Norris erin om George Russell te passeren. Voor Norris was het in de titelstrijd cruciaal om zoveel mogelijk punten te scoren.

Oscar Piastri maakte in ronde 17 zijn eerste pitstop. Bij McLaren werd besloten om Piastri op een tweestopper om te schakelen, dat kon eventueel goed uitpakken op voorwaarde dat er dan een stuk sneller gereden werd dan Verstappen op de eerste plaats.

Na zijn pitstop moest Oscar Piastri heel wat wagens opnieuw passeren en aangezien er om positie werd gestreden verliep dat niet altijd even vlot.

In ronde 29 kregen we een virtuele safety car. Pech voor Lando Norris want die was net gestopt. Max Verstappen en enkele andere rijders moesten hun eerste pitstop nog uitvoeren en zij konden optimaal profiteren van de virtuele safety car om hun pitstop uit te voeren en minder tijd te verliezen.

Max Verstappen kon daardoor aan de leiding blijven en zijn voorsprong zelf bijna verdubbelen naar zo’n twintig seconden. Ideaal dus voor Verstappen die zo op weg leek om een vlotte overwinning te kunnen behalen.

Lewis Hamilton reed ondertussen op de vijfde plaats nadat hij Isack Hadjar had ingehaald, dit tot grote vreugde van de Tifosi op het circuit.

Oscar Piastri was ondertussen nog bezig aan zijn ‘inhaalrace’ na zijn vroege pitstop. Geen ideale strategie voor Piastri.

Franz Hermann, ofwel Max Verstappen, leek met een mooie voorsprong onbedreigd richting de overwinning te rijden. Enkel een crash of een safety car-fase zou die overwinning nog in gedrang kunnen brengen.

En net dat kregen we in ronde 46 want thuisrijder Kimi Antonelli moest zijn Mercedes F1-bolide omwille van een probleem met de wagen aan de kant parkeren.

Iets verder dan waar Esteban Ocon daarnet stil kwam te staan maar in tegenstelling tot een virtuele safety car kregen we deze keer wel de safety car op de baan.

Max Verstappen kwam als leider in de race binnen voor een bandenwissel, dat kon hij doen zonder zijn leiderspositie te verliezen. Ook Lando Norris kwam binnen terwijl Oscar Piastri op de baan bleef en zo opschoof naar de tweede plaats.

In tegenstelling tot Verstappen en Norris was Oscar Piastri dus niet van banden gewisseld. Het was dus maar de vraag of Piastri bij de herstart Max Verstappen zou kunnen bedreigen. De bedreiging voor de overwinning leek eerder van Lando Norris te gaan komen.

Bij de herstart bleef Max Verstappen vlot aan de leiding van de race, Oscar Piastri bleef ook voor Lando Norris, ook al stond die laatste op nieuwere banden.

Verstappen reed vlot weg van beide McLarens die achter de Nederlander stevig met elkaar aan het strijden waren. Kon Piastri Lando Norris achter zich houden?

Dat lukte niet want Norris ging voorbij aan Piastri, al scheelde het niet veel of het kwam tot contact tussen beide McLarens.

Achter de twee McLarens zagen we ook een intense strijd tussen Charles Leclerc en Alex Albon. Albon reed door de grindbak en de stewards voerden een onderzoek naar het incident. Lewis Hamilton profiteerde op zijn beurt om door te schuiven naar de vierde plaats.

Charles Leclerc kreeg vervolgens van Ferrari te horen dat hij zijn positie moest afstaan aan Alex Albon. Leclerc stond de positie af en de stewards sloten hun onderzoek af zonder bijkomende straf op te leggen. Leclerc kon zich echter niet vinden in het moeten afstaan van de positie en liet dat duidelijk horen over de boordradio.

Max Verstappen zegevierde uiteindelijk voor Lando Norris en Oscar Piastri. Piastri ziet zo zijn twee grootste concurrenten in de titelstrijd naderen. Geen ideale race dus voor de Australiër maar binnen een week is er al de GP van Monaco.