GP van Emilia-Romagna: Max Verstappen wint spektakelrace vol crashes en incidenten, Hamilton beperkt de schade

Red Bull Racing
Red Bull Racing

Max Verstappen heeft een spectaculaire en incidentrijke GP van Emilia-Romagna gewonnen. De race werd gekenmerkt door verschillende crashes, Lewis Hamilton beperkte na een indrukwekkende inhaalrace de schade en finishte als tweede.

Lewis Hamilton mocht van op de polepositie vertrekken maar op een natte baan profiteerde Max Verstappen optimaal van een dubbele slipstream die hij van Hamilton en Perez kreeg.

Hamilton probeerde aan de leiding te blijven door laat te remmen maar de Brit schoot over de kerbstones en het was Verstappen die de leiding in de race veroverde.

We kregen echter al snel de safety car een eerste keer op de baan want Nicholas Latifi ging naast de baan, kwam terug op de baan en maakte dan contact met Nikita Mazepin. Latifi knalde met zijn Williams F1-bolide in de muur en zijn race zat er uiteraard op.

Tijdens de safety car zagen we Mick Schumacher in de muur gaan maar zonder voorvleugel geraakte Schumacher met zijn Haas F1-bolide opnieuw tot in de pits voor een nieuwe voorvleugel.

Ook Perez zagen we achter de safety car echter in de fout gaan. De Mexicaan belandde in de grindbak en haalde vervolgens twee wagens opnieuw in, het leverde Perez een 10 seconden stop-and-go penalty op.

Bij de herstart bleef Verstappen aan de leiding voor Hamilton, het was echter vooral in het middenveld dat we bijzonder veel actie en inhaalmanoeuvres zagen.

Iets voor halverwege de race zagen we de eerste rijders overschakelen naar slicks, viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel was één van hen.

Vooraan bleven de toppers nog even verder gaan op de intermediates en het was Max Verstappen die een ronde eerder dan Hamilton zijn pitstop maakte voor slicks.

Hamilton volgde een ronde later maar het was Verstappen die na de pitstops enkele seconden voorsprong had op Hamilton, Charles Leclerc reed op de derde plaats en zette zelfs even de aanval in op Hamilton.

Bij het dubbelen van wagens ging het echter plots mis voor Hamilton want hij schoof op zijn slicks rechtdoor doordat hij naast de ideale rijlijn was gekomen. Hamilton belandde in de grindbak en reed zijn voorvleugel stuk tegen de muur. Hamilton ontsnapte echter aan een opgave want hij geraakte achteruit uit de grindbak.

Twee ronden later kregen we echter een zeer zware crash waarbij Valtteri Bottas en George Russell elkaar tegen hoge snelheid raakten. Frustraties bij Russell die vervolgens verhaal ging halen bij Bottas maar op het eerste zicht leek Russell zelf mee schuldig aan de crash.

Er lagen zoveel brokstukken op de baan dat de race met een rode vlag onderbroken werd, wat uitstekend nieuws was voor Lewis Hamilton die na de nodige herstellingen zo van op de negende plaats alsnog aan een inhaalrace zou kunnen beginnen.

Bij de herstart kregen we een vreemd moment want Verstappen schoof even naast de baan maar Leclerc kon net niet profiteren. De Nederlander bleef uiteindelijk aan de leiding van de race maar Lando Norris profiteerde en haalde Leclerc in om zo de tweede plaats in de race over te nemen.

Wat verderop zagen we Yuki Tsunoda plots spinnen terwijl ook Esteban Ocon door de grindbak reed.

Pijnlijk voor Red Bull was dan weer dat Sergio Perez eveneens in de fout ging en spinde. De Mexicaan geraakte nog wel uit de grindbak maar verloor heel wat plaatsen en kon zo geen buffer meer spelen tussen Verstappen en Hamilton.

Terwijl Max Verstappen vooraan gestaag zijn voorsprong op Lando Norris aan het vergroten was reed Hamilton een erg sterke inhaalrace. Van op de negende plaats klom hij geleidelijk aan richting de vijfde plaats achter Verstappen Norris en beide Ferrari’s.

Hamilton slaagde erin om Carlos Sainz in te halen en kon vervolgens de jacht op de tweede Ferrari van Charles Leclerc beginnen inzetten.

We kregen een ongelooflijke titanenstrijd voor de tweede plaats. Lando Norris reed rondenlang met zo’n seconde voorsprong op Charles Leclerc, die op zijn beurt werd opgejaagd door Lewis Hamilton. Ondertussen probeerde Max Verstappen vooraan ook het extra wk-punt voor de snelste ronde te scoren.

Met nog iets minder dan tien ronden te gaan slaagde Hamilton erin om Charles Leclerc te passeren. Hamilton kon vervolgens met Lando Norris de strijd voor de tweede plaats aangaan.

Met nog enkele ronden te gaan slaagde Hamilton erin om Norris te passeren en de tweede plaats in de race te veroveren.

Max Verstappen reed vervolgens probleemloos naar de overwinning, voor Lewis Hamilton en Lando Norris die het podium vervolledigden. Voor Verstappen is het de eerste keer dat hij tijdens een F1-race in Italië op het podium finisht maar het is wel meteen een overwinning. Door het puntje voor de snelste ronde blijft Lewis Hamilton nipt aan de leiding van het kampioenschap.

01Max VerstappenRed Bull63 ronden – 1h48m03.897s2
02Lewis HamiltonMercedes+22.0004
03Lando NorrisMcLaren+23.7022
04Charles LeclercFerrari+23.5792
05Carlos SainzFerrari+27.0362
06Daniel RicciardoMcLaren+51.2202
07Lance StrollAston Martin+51.9093
08Pierre GaslyAlphaTauri+52.8184
09Kimi RäikkönenAlfa Romeo+64.7733
10Esteban OconAlpine+65.7045
11Fernando AlonsoAlpine+66.5613
12Sergio PérezRed Bull+67.1512
13Yuki TsunodaAlphaTauri+73.1843
14Antonio GiovinazziAlfa Romeo+1 ronde4
15Sebastian VettelAston Martin+1 ronde6
16Mick SchumacherHaas+2 ronden4
17Nikita MazepinHaas+2 ronden4
18Valtteri BottasMercedesDNF1
19George RussellWilliamsDNF1
20Nicholas LatifiWilliamsDNF0