GP van Emilia-Romagna: Max verstappen wint titanenstrijd met Lando Norris

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Max Verstappen heeft op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari de GP van Emilia-Romagna gewonnen. Verstappen won een bijzonder intense en spannende strijd met Lando Norris die binnen de seconde van Verstappen finishte. Charles Leclerc vervolledigde het podium.

Max Verstappen startte de race goed van op de pole en bleef aan de leiding van de race. Carlos Sainz leek even te kunnen aandringen bij Leclerc en zelfs Lando Norris maar moest uiteindelijk gewoon zijn eigen positie veilig stellen. Opvallend genoeg kregen we geen incidenten tijdens de eerste bochten, dat is de voorbije jaren op Imola wel anders geweest.

Oscar Piastri, die een gridstraf had gekregen van drie plaatsen, was duidelijk snel onderweg. De Australiër begon Carlos Sainz onder druk te zetten. Sainz verloor ook de DRS-aansluiting met teamgenoot Leclerc waardoor Piastri wat extra kon naderen op de Spanjaard.

In ronde 10 zagen we Alex Albon plots traag over het circuit rijden. De Britse Thai had een probleem met één van zijn banden die tijdens de pitstop niet goed gemonteerd was. Albon geraakte nog wel opnieuw tot in de pits maar hij verloor erg veel tijd en kreeg bovendien ook nog eens een tijdstraf van tien seconden.

Sergio Perez zagen we in ronde 18 plots door de grindbak gaan. De Mexicaan was duidelijk bezig aan een minder goed raceweekend.

Lando Norris was ondertussen de eerste van de rijders vooraan die zijn pitstop afwerkte. De Brit kwam achter Perez opnieuw de baan op maar op zijn oude banden kon Perez niet lang weerwerk bieden en Norris ging een ronde later al opnieuw voorbij aan Perez.

Max Verstappen volgde even later met een pitstop en ook Charles Leclerc volgde een ronde later. Carlos Sainz bleef in zijn Ferrari op de baan en reed daardoor even aan de leiding van de race.

Sainz werkte zijn pitstop af in ronde 28 en daarmee viel de Spanjaard terug. Voor zijn pitstop had hij een kleine voorsprong op Piastri maar na zijn pitstop had hij meer dan zes seconden achterstand op de Australiër. Zouden zijn nieuwere banden het verschil kunnen maken tegen het einde van de race?

Ondertussen zagen we Lewis Hamilton zich verremmen bij het ingaan van Acque Minerale, Hamilton moest door de grindbak.

Oscar Piastri begon ondertussen te jagen op Charles Leclerc in de andere Ferrari. Piastri moest na enkele ronden de rol echter lossen en Leclerc kon wegrijden van Piastri.

In ronde 38 was het dan eindelijk de beurt aan Sergio Perez om zijn pitstop af te werken. De Mexicaan kende duidelijk een erg moeilijke race.

Met nog iets minder dan twintig ronden te gaan begon Leclerc te jagen op Lando Norris. De Monegask kreeg over de boordradio te horen dat hij de snelste man op de baan was.

Net terwijl Leclerc echt leek te naderen op Lando Norris liep het mis voor Leclerc die rechtdoor ging in de chicane en even eerder een grasmachine dan een F1-bolide was. Leclerc verloor de aansluiting met Lando Norris en zag zijn achterstand oplopen naar drie seconden.

Met nog iets meer dan tien ronden te gaan zagen we Lando Norris naderen op Max Verstappen. Norris had zijn achterstand teruggebracht naar iets meer dan vier seconden. Verstappen deed zijn beklag over de banden die volgens hem niet goed ‘presteerden’. Verstappen moest bijkomend opletten want hij had al meermaals de baanlimieten niet gerespecteerd. Bij nog een inbreuk kon er een tijdstraf volgen.

Lando Norris was tijdens het slot van de race snel aan het naderen op Verstappen.

Met nog zes ronden te gaan reed Lando Norris op slechts 1,7 seconde van Verstappen. We kregen een superspannend slot van de race.

Zowel Verstappen als Norris mochten niet in de fout gaan, allebei pushten ze bijzonder hard. Lando Norris kwam tijdens de laatste ronde op minder dan een seconde van Max Verstappen. Uiteindelijk was het Max Verstappen die de titanenstrijd met Lando Norris wist te winnen, aan de finish had hij slechts enkele tienden voorsprong op Norris.

Charles Leclerc finisht op zo’n zeven seconden van Max Verstappen en dat was ook opvallend dicht. Daarmee lijken McLaren en Ferrari duidelijk dichter bij Red Bull te zijn gekomen, ook al wist Max Verstappen te winnen. Veelbelovend voor de komende races.

1Max VerstappenRed Bull63 laps – 1:25:25.252s1
2Lando NorrisMcLaren+ 0.725s1
3Charles LeclercFerrari+ 7.916s1
4Oscar PiastriMcLaren+ 14.132s1
5Carlos SainzFerrari+ 22.325s1
6Lewis HamiltonMercedes+ 35.104s1
7George RussellMercedes+ 47.154s2
8Sergio PérezRed Bull+ 54.776s1
9Lance StrollAston Martin+ 1:19.556s1
10Yuki TsunodaRB+ 1 lap /17.856s1
11Nico HülkenbergHaas+ 1 lap /25.277s1
12Kevin MagnussenHaas+ 1 lap /26.434s1
13Daniel RicciardoRB+ 1 lap /27.661s1
14Esteban OconAlpine+ 1 lap /43.907s1
15Zhou GuanyuSauber+ 1 lap /44.933s1
16Pierre GaslyAlpine+ 1 lap /49.715s2
17Logan SargeantWilliams+ 1 lap /51.051s1
18Valtteri BottasSauber+ 1 lap /56.343s1
19Fernando AlonsoAston Martin+ 1 lap /1:15.124s3
Alexander AlbonWilliams5