Max Verstappen heeft op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari de GP van Emilia-Romagna gewonnen. Verstappen won een bijzonder intense en spannende strijd met Lando Norris die binnen de seconde van Verstappen finishte. Charles Leclerc vervolledigde het podium.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
— Formula 1 (@F1) May 19, 2024
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
IT'S LIGHTS OUT IN IMOLA!! #F1 #ImolaGP pic.twitter.com/x9ZulNUKsW
Max Verstappen startte de race goed van op de pole en bleef aan de leiding van de race. Carlos Sainz leek even te kunnen aandringen bij Leclerc en zelfs Lando Norris maar moest uiteindelijk gewoon zijn eigen positie veilig stellen. Opvallend genoeg kregen we geen incidenten tijdens de eerste bochten, dat is de voorbije jaren op Imola wel anders geweest.
LAP 6/63
— Formula 1 (@F1) May 19, 2024
The lead gap hovers around 1.8s as Norris keeps the pressure on Max 💪
It's status quo maintained between the top five!#F1 #ImolaGP pic.twitter.com/VPEjA1PQSq
Oscar Piastri, die een gridstraf had gekregen van drie plaatsen, was duidelijk snel onderweg. De Australiër begon Carlos Sainz onder druk te zetten. Sainz verloor ook de DRS-aansluiting met teamgenoot Leclerc waardoor Piastri wat extra kon naderen op de Spanjaard.
LAP 8/63
— Formula 1 (@F1) May 19, 2024
"McLaren is fast" reports Sainz 📻
No kidding! Piastri is within range of the Ferrari and has his sights locked on P4 🎯#F1 #ImolaGP pic.twitter.com/mPuMfQFIpK
In ronde 10 zagen we Alex Albon plots traag over het circuit rijden. De Britse Thai had een probleem met één van zijn banden die tijdens de pitstop niet goed gemonteerd was. Albon geraakte nog wel opnieuw tot in de pits maar hij verloor erg veel tijd en kreeg bovendien ook nog eens een tijdstraf van tien seconden.
LAP 10/63
— Formula 1 (@F1) May 19, 2024
"I think I've got a problem, my tyres not on properly" Albon reports to Williams 🙁
It's a slow lap back to the pits to get it sorted.#F1 #ImolaGP pic.twitter.com/spELh2MJCv
Sergio Perez zagen we in ronde 18 plots door de grindbak gaan. De Mexicaan was duidelijk bezig aan een minder goed raceweekend.
LAP 18/63
— Formula 1 (@F1) May 19, 2024
Perez in the gravel! 😬
The Red Bull had been making progress in clean air, but throws it away with an off-track excursion at Rivazza! #F1 #ImolaGP pic.twitter.com/8nOUQFQ6dO
Lando Norris was ondertussen de eerste van de rijders vooraan die zijn pitstop afwerkte. De Brit kwam achter Perez opnieuw de baan op maar op zijn oude banden kon Perez niet lang weerwerk bieden en Norris ging een ronde later al opnieuw voorbij aan Perez.
LAP 24/63
— Formula 1 (@F1) May 19, 2024
Norris was first among the leaders to box for the Hard tyre, but re-joined behind Perez's Red Bull 👀
No matter, though – Lando sends a lovely move to the inside at Turn 1 to re-claim track position 📨#F1 #ImolaGP pic.twitter.com/0Vvk6pOepB
Max Verstappen volgde even later met een pitstop en ook Charles Leclerc volgde een ronde later. Carlos Sainz bleef in zijn Ferrari op de baan en reed daardoor even aan de leiding van de race.
LAP 25/63
— Formula 1 (@F1) May 19, 2024
Verstappen joins both McLarens in pitting, and Leclerc follows the Red Bull a lap later.
Sainz leads the race, but is yet to stop.#F1 #ImolaGP pic.twitter.com/pvMTqKuKDc
Sainz werkte zijn pitstop af in ronde 28 en daarmee viel de Spanjaard terug. Voor zijn pitstop had hij een kleine voorsprong op Piastri maar na zijn pitstop had hij meer dan zes seconden achterstand op de Australiër. Zouden zijn nieuwere banden het verschil kunnen maken tegen het einde van de race?
LAP 28/63
— Formula 1 (@F1) May 19, 2024
Sainz is last of the front-runners to box, handing the lead back to Verstappen.
But the Ferrari also comes back out BEHIND Piastri, meaning a switch for P4 🔁#F1 #ImolaGP pic.twitter.com/WQvrtoolkn
Ondertussen zagen we Lewis Hamilton zich verremmen bij het ingaan van Acque Minerale, Hamilton moest door de grindbak.
LAP 28/63
— Formula 1 (@F1) May 19, 2024
Replays show Hamilton's Mercedes taking a trip through the gravel at Acque Minerali 😬#F1 #ImolaGP pic.twitter.com/f9HOwwhdgo
Oscar Piastri begon ondertussen te jagen op Charles Leclerc in de andere Ferrari. Piastri moest na enkele ronden de rol echter lossen en Leclerc kon wegrijden van Piastri.
LAP 33/63
— Formula 1 (@F1) May 19, 2024
Piastri fans, let's hear you 👀
The McLaren starts to close on Leclerc's Ferrari for the final spot on the podium#F1 #ImolaGP pic.twitter.com/k21GDnWdCY
In ronde 38 was het dan eindelijk de beurt aan Sergio Perez om zijn pitstop af te werken. De Mexicaan kende duidelijk een erg moeilijke race.
LAP 38/63
— Formula 1 (@F1) May 19, 2024
Perez's long first stint finally comes to an end!
He returns to the fray down in P11, but on the faster Medium tyres. #F1 #ImolaGP pic.twitter.com/f73rQ0sPBF
Met nog iets minder dan twintig ronden te gaan begon Leclerc te jagen op Lando Norris. De Monegask kreeg over de boordradio te horen dat hij de snelste man op de baan was.
LAP 45/63
— Formula 1 (@F1) May 19, 2024
The grandstands at Imola give a roar 🔊
Having shaken Piastri, Leclerc is now the fastest car on track and closes on Norris for P2 🍿#F1 #ImolaGP pic.twitter.com/CvG3HOXJE9
Net terwijl Leclerc echt leek te naderen op Lando Norris liep het mis voor Leclerc die rechtdoor ging in de chicane en even eerder een grasmachine dan een F1-bolide was. Leclerc verloor de aansluiting met Lando Norris en zag zijn achterstand oplopen naar drie seconden.
LAP 48/63
— Formula 1 (@F1) May 19, 2024
Norris gets some breathing space as Leclerc goes over the grass on the inside of Variante Alta 😲#F1 #ImolaGP pic.twitter.com/rgH0bd5qhY
Met nog iets meer dan tien ronden te gaan zagen we Lando Norris naderen op Max Verstappen. Norris had zijn achterstand teruggebracht naar iets meer dan vier seconden. Verstappen deed zijn beklag over de banden die volgens hem niet goed ‘presteerden’. Verstappen moest bijkomend opletten want hij had al meermaals de baanlimieten niet gerespecteerd. Bij nog een inbreuk kon er een tijdstraf volgen.
LAP 52/63
— Formula 1 (@F1) May 19, 2024
"My tyres don't work mate." 📻
Verstappen's losing time – over 2 seconds in a few laps – to Norris, who is now 4.5s behind the Red Bull 👀#F1 #ImolaGP pic.twitter.com/bLZhH5qytY
Lando Norris was tijdens het slot van de race snel aan het naderen op Verstappen.
LAP 54/63
— Formula 1 (@F1) May 19, 2024
Verstappen's reminded by the pit wall he's on his final warning for track limits 😳
Norris is now 3.5 seconds behind – and PUSHING 👊#F1 #ImolaGP pic.twitter.com/fBVbtLhny9
Met nog zes ronden te gaan reed Lando Norris op slechts 1,7 seconde van Verstappen. We kregen een superspannend slot van de race.
LAP 57/63
— Formula 1 (@F1) May 19, 2024
"I'm pushing as much as I can, mate!" 📻
Lando's giving it everything to try and make it back-to-back wins 👊
The gap is 1.4 seconds! #F1 #ImolaGP pic.twitter.com/Db4XkKdqbr
Zowel Verstappen als Norris mochten niet in de fout gaan, allebei pushten ze bijzonder hard. Lando Norris kwam tijdens de laatste ronde op minder dan een seconde van Max Verstappen. Uiteindelijk was het Max Verstappen die de titanenstrijd met Lando Norris wist te winnen, aan de finish had hij slechts enkele tienden voorsprong op Norris.
LAP 62/63
— Formula 1 (@F1) May 19, 2024
"Battery is almost empty!" 📻
THE GAP IS ONE SINGLE SECOND BETWEEN THEM!#F1 #ImolaGP pic.twitter.com/SuJmzvuwqc
Charles Leclerc finisht op zo’n zeven seconden van Max Verstappen en dat was ook opvallend dicht. Daarmee lijken McLaren en Ferrari duidelijk dichter bij Red Bull te zijn gekomen, ook al wist Max Verstappen te winnen. Veelbelovend voor de komende races.
1 | Max Verstappen | Red Bull | 63 laps – 1:25:25.252s | 1 |
2 | Lando Norris | McLaren | + 0.725s | 1 |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | + 7.916s | 1 |
4 | Oscar Piastri | McLaren | + 14.132s | 1 |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | + 22.325s | 1 |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | + 35.104s | 1 |
7 | George Russell | Mercedes | + 47.154s | 2 |
8 | Sergio Pérez | Red Bull | + 54.776s | 1 |
9 | Lance Stroll | Aston Martin | + 1:19.556s | 1 |
10 | Yuki Tsunoda | RB | + 1 lap /17.856s | 1 |
11 | Nico Hülkenberg | Haas | + 1 lap /25.277s | 1 |
12 | Kevin Magnussen | Haas | + 1 lap /26.434s | 1 |
13 | Daniel Ricciardo | RB | + 1 lap /27.661s | 1 |
14 | Esteban Ocon | Alpine | + 1 lap /43.907s | 1 |
15 | Zhou Guanyu | Sauber | + 1 lap /44.933s | 1 |
16 | Pierre Gasly | Alpine | + 1 lap /49.715s | 2 |
17 | Logan Sargeant | Williams | + 1 lap /51.051s | 1 |
18 | Valtteri Bottas | Sauber | + 1 lap /56.343s | 1 |
19 | Fernando Alonso | Aston Martin | + 1 lap /1:15.124s | 3 |
Alexander Albon | Williams | 5 |