GP van Groot-Brittannië: Lando Norris wint spektakelrace in de regen, eerste F1-podium voor Nico Hulkenberg

McLaren F1 team
McLaren F1 team

Lando Norris heeft tijdens een erg sensationele regenrace de GP van Groot-Brittannië gewonnen. Oscar Piastri incasseerde door een ‘domme fout’ een tijdstraf van tien seconden en moest genoegen nemen met de tweede plaats. Nico Hulkenberg behaalde voor het eerst in zijn F1-carrière een podiumplaats.

Voorafgaand aan de GP van Groot-Brittannië had het deze voormiddag al geregend in Silverstone en ook toen de wagens richting de startgrid mochten rijden regende het wat. Een logische keuze dus om de wagens op intermediates richting de startgrid te rijden.

Het zag er dan ook naar uit dat we een start op een natte baan zouden krijgen. De festiviteiten voorafgaand aan de race vonden alvast plaats met de paraplu in de hand.

Tijdens de formatieronde zagen we al heel wat droge stukken op het circuit van Silverstone. De vraag was dan ook wanneer de rijders zouden overschakelen van intemediates naar slicks.

Niet bijzonder lang bleek het antwoord want verschillende rijders kwamen na de formatieronde binnen om de intermediates in te ruilen voor slicks. Geen Charles Leclerc en George Russell daardoor op de startgrid want beide heren vertrokken vanuit de pitlane op slicks.

Enkele lege plaatsen dus op de startgrid en Max Verstappen kende een goede start, al had hij wel wat moeite om Oscar Piastri af te houden richting de eerste bocht.

Wat verderop kwam het tot contact tussen Esteban Ocon en Liam Lawson, Lawson zijn race zat erop en we kregen meteen een virtuele safety car.

Toen de virtuele safety car voorbij was kregen we meteen opnieuw een stevige schuiver van Bortoleto die daardoor in de grindbak terecht kwam. Bortoleto kon echter wel opnieuw wegrijden.

Even later zat de race van Bortoleto er dan toch op en opnieuw kregen we een nieuwe virtuele safety car. Ja inderdaad, het werd een bijzonder onvoorspelbare en spectaculaire race in Silverstone.

Eenmaal we opnieuw aan het racen waren ging Oscar Piastri stevig jagen op Max Verstappen. Piastri was duidelijk sneller dan Verstappen.

In ronde acht ging Oscar Piastri voorbij aan Max Verstappen, dit tot dolle vreugde van het thuispubliek. Ondanks het feit dat Piastri een Australië was kon hij duidelijk op de steun van de Britse fans rekenen, hij is immers de teamgenoot van Lando Norris en rijdt voor een Brits team.

Tegen ronde 13 begon het opnieuw harder te regenen, tijd voor de rijders om van banden te wisselen. Vooral de leiders van de race moesten echter nog minstens een halve ronde op hun oude intermediates door de hevige regen rijden.

Lando Norris ging in de hevige regen voorbij aan Max Verstappen, opnieuw dolle vreugde bij het Britse thuispubliek. Piastri, Verstappen en Norris kwamen uiteraard binnen voor een bandenwissel maar bij Lando Norris kwam de band links vooraan moeilijk van de wagen. Daardoor verloor Norris de tweede positie opnieuw aan Verstappen.

De safety car kwam vervolgens op de baan omdat de omstandigheden te moeilijk waren. Er viel zoveel regen dat het extreem glad was en bovendien was de zichtbaarheid voor de rijders bijzonder slecht.

Wanneer de safety car dan van de baan ging kregen we al bijna meteen opnieuw de safety car op de baan. Isack Hadjar reed immers achteraan in op Kimi Antonelli en crashte vervolgens in de TecPro-barriers.

Toen de safety car opnieuw van de baan ging kregen we een erg vreemde start. Occar Piastri hield plots in, waardoor Verstappen voor Piastri kwam te rijden. Het zorgde ervoor dat de stewards het incident onderzochten. Wanneer er dan toch herstart werd ging Piastri op een goed moment opnieuw op het gas en vervolgens verloor Max Verstappen in een bocht de controle over de wagen en spinde hij.

Verstappen belandde net naast de baan, verloor heel wat plaatsen, maar kwam gelukkig dus niet in de vangrails terecht. Verstappen kon zijn race verder zetten maar mocht van in het middenveld een ‘mini-inhaalrace’ proberen aanvatten.

Voor het plots remmen voorafgaand aan de herstart na de safety car-fase kreeg Oscar Piastri een tijdstraf van tien seconden. Daardoor leed Lando Norris dus virtueel aan de leiding van de race.

Silverstone is één van de favoriete circuits van Lewis Hamilton en hij presteert er meestal bijzonder goed. De voorbije elf Britse GP’s stond Hamilton steeds op het podium en ook nu wou hij duidelijk richting het podium rijden. Zijn eerste slachtoffer was Pierre Gasly.

Lance Stroll reed ondertussen op de derde plaats, virtueel dus op het podium, maar Stroll werd bedreigd door Nico Hulkenberg.

Hulkenberg beet zijn tanden figuurlijk stuk op Lance Stroll maar na enkele ronden kreeg Nico Hulkenberg de hulp van DRS dat eindelijk opnieuw werd geactiveerd. Hulkenberg kon daardoor eindelijk voorbij aan Lance Stroll.

Zou Nico Hulkenberg, die van op P19 aan de race was begonnen, eindelijk zijn allereerste F1-podium behalen? Lewis Hamilton hoopte daar nog een stokje voor te steken.

In ronde 39 kwam George Russell binnen om zijn intermediates in te wisselen voor slicks. Een gokje van Russell en Mercedes, zou het net te vroeg zijn voor droogweerbanden of toch niet?

Bij het opnieuw op de baan komen ging George Russell meteen naast de baan. Nadien werd de baan toch iets droger en de overige rijders volgden zijn voorbeeld.

Ook de andere rijders ondervonden tijdens hun eerste rondje na het verlaten van de pitlane heel wat moeilijkheden om de wagen op de baan te houden.

Toen Oscar Piastri binnen kwam voor zijn bandenwissel moest hij eerst zijn tijdstraf van tien seconden ondergaan. Daarmee kwam Lando Norris dus aan de leiding, voor Oscar Piastri en Nico Hulkenberg die nog steeds op weg leek naar zijn allereerste podiumplaats.

Max Verstappen, die op de zesde plaats reed, deed ondertussen nog maar eens over de boordradio uitvoerig zijn beklag over zijn wagen.

Lando Norris leek ondertussen onbedreigd richting de overwinning te rijden, Oscar Piastri kreeg te horen dat er geen teamorders zouden gegeven worden. Logisch want Piastri reed op meer dan zes seconden van Lando Norris.

Nico Hulkenberg was ondertussen onderweg naar zijn allereerste F1-podium. De Duitser kon het zelf niet geloven maar het gebeurde wel degelijk. Hulkenberg mocht samen met Lando Norris en Oscar Piastri mee op het podium en dat tijdens zijn 239ste F1-race.

Dolle vreugde bij Lando Norris voor zijn overwinning maar de derde plaats en dus een podiumplaats voor Nico Hulkenberg zorgde voor dolle taferelen en enorm veel vreugde bij het Stake F1 team. Max Verstappen eindigde de race uiteindelijk als vijfde en beperkte zo ondanks zijn schuiver toch enigszins de schade.

Binnen drie weken is er met de GP van België op het circuit van Spa-Francorchamps de volgende race.