GP van Italië: Max Verstappen wint in Ferrari-land, fluitconcert voor wedstrijdleiding

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Max Verstappen heeft op erg vlotte wijze de GP van Italië gewonnen. De Nederlander reed na een vroege pitstop van Charles Leclerc onbedreigd naar de overwinning, Leclerc en Russell vervolledigden het podium. De wedstrijdleiding kreeg aan het einde van de race nog een fluitconcert voor het eindigen van de race achter de safety car.

Van op de pole maakte Charles Leclerc een redelijk goede start, de Monegask bleef aan de leiding voor George Russell. Een barslechte start maakte Lando Norris, de jonge Brit verloor in zijn McLaren meteen verschillende posities. Max Verstappen maakte van op P7 een sterke start en hij won tijdens de openingsronden meteen enkele plaatsen.

Vijf ronden ver in de race was Verstappen al opgeschoven naar de tweede plaats, de Nederlander beschikte duidelijk over een snelle wagen.

Sergio Perez kreeg in de andere Red Bull F1-bolide af te rekenen met een remschijf die rechts vooraan begon te roken. Het probleem dook op tijdens de pitstop maar uiteindelijk kon Perez toch doorgaan.

Dat kon even later niet gezegd worden van Sebastian Vettel. De Mercedes-motor achterin zijn Aston Martin F1-bolide gaf de geest. Vettel parkeerde zijn wagen mooi langs de kant en we kregen even een virtuele safety car.

Bij Ferrari maakten ze van de virtuele safety car gebruik om om Charles Leclerc vroeger dan gepland te laten pitten. De virtuele safety car-periode werd echter tijdens de pitstop opgeheven. Afwachten of het inspelen op de VSC-periode zou lonen.

Carlos Sainz was ondertussen in de tweede Ferrari bezig aan een ijzersterke en indrukwekkende inhaalrace. De Spanjaard haalde de ene na de nadere wagen in. De vele inhaalmanoeuvres van Sainz stonden in schril contrast met wat Lewis Hamilton verwezenlijkte.

In het middenveld zagen we wat later een gevecht tussen Fernando Alonso en Lewis Hamilton. De zevenvoudig wereldkampioen haalde redelijk makkelijk de tweevoudig F1-kampioen in.

Iets voorbij halverwege de race zagen we eindelijk ook Carlos Sainz zijn pitstop maken.

Fernando Alonso moest enkele ronden later dan weer zijn wagen in de pitbox van Alpine parkeren. Het team liet hem weten dat er een probleem met de wagen was.

Een ronde later volgde een tweede pitstop voor Charles Leclerc. Leclerc kreeg een setje zachte banden maar kwam meer dan 19 seconden achter Max Verstappen opnieuw de baan op.

Max Verstappen reed met nog zo’n vijftien ronden te gaan erg comfortabel aan de leiding van de race. Verstappen leek op weg naar een erg makkelijke overwinning.

Met nog enkele ronden te gaan kregen we echter plots de safety car op de baan. Daniel Ricciardo parkeerde zijn McLaren immers langs de kant van de baan.

De meeste wagens profiteerden ervan om een pitstop te maken. Daarbij ook Max Verstappen en Charles Leclerc.

Uiteindelijk ging de safety car pas aan het einde van de laatste ronde van de baan waardoor Verstappen zijn overwinning niet meer in gevaar kwam. Charles Leclerc en George Russell vervolledigden het podium. Een indrukwekkende negende plaats was er ook voor Nyck de Vries die tijdens zijn F1-debuut meteen in de punten finishte.

Een fluitconcert was er echter voor de wedstrijdleiding omdat de race achter de safety car eindigde. Max Verstappen mocht echter zegevieren en de Nederlander kan zich tijdens de volgende race in Singapore al tot wereldkampioen kronen.

Koop nu jouw F1-merchandise met een mooie korting!
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Dagelijkse inkopenDagelijkse inkopen
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Dagelijkse inkopenDagelijkse inkopen