Tijdens de eerste oefensessie voor de GP van Japan reed Lando Norris in zijn McLaren F1-bolide de snelste tijd. Alle ogen waren echter gericht op Yuki Tsunoda die vanaf dit raceweekend de nieuwe teamgenoot van Max Verstappen is. In de Red Bull reed hij meteen de zesde tijd, vlak achter Max Verstappen.
Day one scenes 👋
— Formula 1 (@F1) April 3, 2025
FP1 coming up 🔜#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/WZ44dp5iH0
Het was in de aanloop naar de GP van Japan het groot nieuws: Liam Lawson werd na slechts twee raceweekends door Red Bull aan de kant geschoven en vervangen door Yuki Tsunoda. De kleine Japanner beleefde uitgerekend vlak voor zijn thuisrace zijn droom. Na jaren wachten kreeg hij zijn felbegeerde promotie naar Red Bull Racing.
Heading down the tunnel for the first time as a Red Bull driver at his home race 🙌#F1 #JapaneseGP @yukitsunoda07 pic.twitter.com/pQxwIi01HM
— Formula 1 (@F1) April 4, 2025
Als nieuwe teamgenoot Max Verstappen moest hij de teleurstellende Liam Lawson doen vergeten, al komt er uiteraard ook meteen heel wat druk op de schouders van Tsunoda te liggen. Tijdens de eerste oefensessie draaide het voor Tsunoda nog vooral rond het aanpassen aan de voor hem nieuwe wagen. Tsunoda had voorafgaand aan deze oefensessie immers alleen nog maar in de simulator ‘virtueel’ in de Red Bull RB21 F1-bolide gereden.
The FP1 green light is ON! 🟢
— Formula 1 (@F1) April 4, 2025
We have several drivers heading out already, including Yuki Tsunoda 👀#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/VP2xRvBErK
Voor Liam Lawson geldt eigenlijk hetzelfde maar dan in de omgekeerde richting. De Nieuw-Zeelander werd door Red Bull immers niet volledig aan de kant geschoven maar teruggestuurd naar zusterteam Racing Bulls. Ook voor Lawson was het aanpassen aan de voor hem ‘nieuwe F1-bolide’.
Hey Liam! 👋
— Formula 1 (@F1) April 4, 2025
Lawson is getting acquainted with his Racing Bulls car in practice#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/VVEk3dcW0P
Het circuit van Suzuka staat erom bekend een uitdagend circuit te zijn waarop het zoeken is naar het juiste ritme doorheen sommige bochtencombinaties. Max Verstappen zijn Red Bull F1-bolide kreeg voor de GP van Japan een speciale ‘Honda-livery’ en ook hij zocht meteen de limieten van het circuit op.
Pushing the limits! 🤏#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/fIxSh0klHs
— Formula 1 (@F1) April 4, 2025
Gelukkig voor Verstappen gebeurde dat zonder al te veel gevolgen. Die waren er wel voor Lando Norris en Alex Albon, allebei moesten ze na foutjes door de grindbak rijden.
Lando and then Alex! 😬
— Formula 1 (@F1) April 4, 2025
Separate moments through the gravel for Norris and Albon, but both keep their cars moving#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/02eROEe343
Aan speciale liveries en helmen geen gebrek in Japan. Het Amerikaanse Haas F1 team rijdt op Suzuka met een ‘bloesems-livery’ en heel wat rijders hebben voor de race in Japan een speciaal helmdesign.
Haas' Suzuka special livery really hits different 🌸#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/R74xkbDBPW
— Formula 1 (@F1) April 4, 2025
Uiteindelijk draait het echter ook op het circuit van Suzuka om de rondetijden die gereden worden en aan het einde van de oefensessie bleek Lando Norris in zijn McLaren F1-bolide de snelste. George Russell volgde op iets meer dan anderhalf tiende in de Mercedes.
— WTF1 (@wtf1official) April 4, 2025
Max Verstappen reed de vijfde tijd terwijl Yuki Tsunoda tijdens zijn eerste oefensessie slechts iets meer dan een tiende trager was dan Max Verstappen, een sterke prestatie van de Japanner tijdens zijn eerste echte kennismaking met de Red Bull RB21.