GP van Japan en Zuid-Korea: Round Up

Twee GP’s geleden was alles nog mogelijk, maar na Japan en Korea zijn de prijzen verdeeld. Vettel is kampioen bij de piloten, Red Bull bij de constructeurs. De rest mag nog vechten om de kruimels of benutten de overige races om zich optimaal voor te bereiden op 2012 in de hoop het team uit Milton Keynes van de troon te stoten.
a:1:{s:9:”file_name”;s:33:”110168807KR193_F1_Grand_Pri_1.jpg”;}
Het verhaal van Red Bull in de F1 kent dus een nieuw succes met de tweede titel op rij. Vettel wordt na Japan de jongste dubbelvoudig wereldkampioen en Christian Horner de jongste dubbelvoudig teambaas. De rest stond er bij en keer er naar. Letterlijk want de statistieken van Red Bull geven iedereen het nakijken. Die analyse laten we hier voorlopig nog even achterwege want er zijn nog wel drie races te gaan. We zouden het bijna vergeten. In Japan koos Vettel nog voor de veilige optie maar in Korea bekroonde hij de titel van Red Bull met een overwinning, de tiende dit seizoen. En ook Webber mocht nog eens met de champagne spuiten, het zal hem ongetwijfeld gesmaakt hebben.

Van de afgelopen twee races waren er drie podiumplaatsen voor Red Bull, twee voor McLaren en één voor Ferrari en dat geeft dan ook meteen de huidige hiërarchie aan van de teams. Button wist in Japan nog een overwinning op zijn palmares te schrijven, terwijl Lewis achter de feiten aanholt. In Korea mocht hij dan wel als tweede over de streep komen, het gemak waarop Vettel hem in de eerste ronde voorbij kon gaan, zijn we niet gewoon. Al heeft hij dan wel een mooi gevecht laten zien tegen Webber, er is iets dat niet helemaal pluis is met Hamilton. Werk aan de winkel voor zijn mental coach.

image

Van hoog naar laag ging het ook bij Ferrari waar Alonso na een podium in Japan in Korea dan weer niet verder geraakt dan een vijfde stek. De woorden ‘I give up’ van Alonso waren een primeur voor de Spanjaard. Hij besefte dat het met de Ferrari niet meer mogelijk was om na 20 superrondjes ook nog eens Button het vuur aan de schenen te leggen, laat staan hem passeren. Nochtans heeft hij de ijzersterke reputatie nooit op te geven. Iedereen dacht dan ook dat het om een list ging in de hoop alsnog Button te kunnen pakken, maar het was helaas de harde realiteit. Die harde realiteit is er ook voor Massa. De zesde plaats in Korea ging dan nog net door de beugel gezien de Ferrari momenteel ook niet beter kan, maar in Japan moest hij zelfs Schumacher voor laten gaan. Dat zullen ze in Maranello ook wel gezien hebben want ze kennen de Duitser daar maar al te goed. Als je het aan ons vraagt zal de Braziliaan in 2012 aan zijn laatste seizoen beginnen.

Mercedes heeft één uitvaller te verwerken, maar kon daar zelf niets aan doen. Het was trouwens een wagen van de rechtstreekse concurrenten die Schumacher in Korea uit de race zette. Petrov nam dan wel de schuld volledig op zich, het was niet alsof er daar ooit twijfel over bestaan had. Renault zinkt dieper in de vormcrisis en moet opletten voor Force India dat nu gevaarlijk dicht komt opzetten. De kloof is nog steeds aanzienlijk, maar Renault wist in de laatste drie races maar één mager puntje te pakken, Force India dertien. Waarschijnlijk gaat Renault niet meer in gevaar komen, maar je kan je toch niet inbeelden dat ze bij Renault tevreden zijn over de afgelopen prestaties.

image

Daarbij heeft Force India op zich meer te vrezen van Sauber. Die staan veel dichter op hun en het puntenverschil is niet zo groot. Voordeel van Force India is dan weer dat het verschil in de afgelopen races alleen maar groter is geworden. Toch heeft Sauber die zesde plaats als doel gesteld en is de strijd daar nog niet voorbij. Alleen zullen ze beter moeten presteren dan de vijf punten uit de laatste zes races. Ook in Korea vertrekken ze met lege handen. Bovendien komt Toro Rosso steeds dichterbij. Korea was opnieuw een klein succes voor het team, maar de resultaten kwakkelen veel te veel. Als je de laatste races bekijkt, scoren ze ofwel veel punten, ofwel geen punten.

Geen punten is ook wat ze bij Williams voor de zoveelste keer dit seizoen al moeten verteren. Het moet enorm frustrerend zijn om steeds maar met lege handen te moeten terugkeren. Williams heeft al vier races geen punten meer gescoord en na Canada slechts één enkel schamel punt weten te pakken. Mark Gillan, nieuw technisch directeur heeft voorlopig nog geen kentering kunnen brengen, maar zal ongetwijfeld de handen vol hebben.

image

De sfeer bij Lotus zal ongetwijfeld beter zijn, ook al hebben die nog geen enkel punt. Dat zou boven elke verwachting zijn, maar de prestaties van de afgelopen races zijn veelbelovend voor het team. In Japan wisten ze in dezelfde ronde als de winnaar te eindigen en in Korea reden ze op eigen kracht en strategie naar een veertiende stek met Kovalainen. De beide Saubers konden geen vuist maken tegen de Lotus van Kovalainen en dus vertrekt Lotus met een enorm goed gevoel uit Korea.

Een minder goed gevoel dan weer bij D’Ambrosio, toch zeker na Korea waar hij zelfs Ricciardo moest laten voorgaan. Een verklaring voor het gebrek aan snelheid kon hij niet geven. De timing voor dit soort tegenslagen is niet echt geweldig nu D’Ambrosio zijn best moet doen om positief in de kijker te komen, wil hij een contractverlenging in de wacht slepen want geef nu toe, het seizoen wordt nog interessanter als er een Belg mee kan rijden.

image

Van de afgelopen races onthouden we vooral dat er geen verassingen gebeurd zijn waar we stiekem toch wel op zaten te hopen, dat Alonso graag een witte vlag zou geleend hebben bij de marhals, dat Vettel nog harder feest als hij op de derde plaats eindigt en dat Petrov voor de start misschien beter eerst een ademtest zou afleggen.

En nu naar Indië!