GP van Japan: Max Verstappen onbedreigd richting de overwinning

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Max Verstappen heeft op het circuit van Suzuka de GP van Japan gewonnen. Sergio Perez finishte de race op de tweede plaats waardoor er opnieuw sprake was van een dubbeloverwinning. Carlos Sainz vervolledigde het podium.

Max Verstappen mocht de race van op de polepositie beginnen en hij bleef ook voor teamgenoot Sergio Perez aan de leiding van de race. Daarachter gebeurde er wel veel want bij het ingaan van de S-bochten was er contact tussen Daniel Ricciardo en Alex Albon.

Beide rijders gingen van de baan en kwamen in de bandenmuur terecht. Een stevige crash maar het bleef bij enkel materiële schade, allebei konden ze uit de wagen stappen. We kregen dan ook een rode vlag want beide wagens moesten van het circuit gehaald worden en ook de bandenmuur moest hersteld worden.

Voor de F1-fans in Europa bood de rode vlag alvast de kans om vlug even te ontbijten want de onderbreking zou zo’n half uur duren.

Bij de herstart bleef Max Verstappen opnieuw vlot aan de leiding, voor Sergio Perez. Daarachter deze keer niet al te veel problemen en de race kon deze keer dan ook echt beginnen.

De teams en rijders hadden van de rode vlag wel gebruik gemaakt om andere banden te monteren. Daardoor kregen we rijders die op de zachte, medium en harde band stonden en we heel wat verschillende strategieën kregen.

Tijdens de beginfase van de race slaagde Max Verstappen erin om geleidelijk aan een kloofje uit te bouwen, zeker toen Sergio Perez een foutje maakte.

Carlos Sainz was in de Ferrari opnieuw bezig aan een sterke race. Voor de overwinning zou Sainz niet gaan meedoen maar de Spanjaard was wel bezig aan een goede race.

Ondanks de rode vlag en bandenwissels kregen we al vroeg in de race eerste pitstops. Lando Norris was de eerste van de rijders vooraan die een pitstop maakte.

In ronde 16 kwamen Sergio Perez en Carlos Sainz tegelijkertijd binnen voor hun eerste van twee pitstops. Allebei werden ze probleemloos afgewerkt.

Lando Norris maakte optimaal gebruik van zijn ‘undercut’ om tijd goed te maken tegenover de wagens vooraan. Norris ging vlot voorbij Lewis Hamilton en voerde zo de druk op Max Verstappen op.

Na zijn pitstop reed Max Verstappen op de tweede plaats met een kleine voorsprong op Lando Norris. Verstappen maakte echter optimaal gebruik van zijn nieuw setje banden om weg te rijden van Norris en zijn achterstand op Charles Leclerc die nog niet was gestopt en aan de leiding reed goed te maken.

In ronde 21 zagen we Verstappen dan ook probleemloos voorbij gaan aan Leclerc, de Monegask op zijn beurt probeerde duidelijk om langer door te gaan en de race op één pitstop uit te rijden. Ondertussen zagen we Lewis Hamilton een wat vreemde race rijden waarbij de zevenvoudig wereldkampioen een wat gelaten indruk gaf.

In ronde 27 kwam Charles Leclerc eindelijk binnen voor zijn pitstop. De medium banden werden ingeruild voor een setje harde banden. Kort daarvoor maakte Leclerc een klein foutje wat hem wat tijd kostte. Na zijn pitstop kwam Leclerc vlak voor Lando Norris de baan op, mooi gedaan van Leclerc en Ferrari, een strategie die mogelijk richting een podiumplaats kon gaan.

Lando Norris probeerde ondertussen om zo goed mogelijk tempo te maken want dat was nodig in de strijd met de Ferrari’s.

In ronde 36 deed Sainz zijn beklag over de banden en even later volgde dan ook een tweede pitstop. Charles Leclerc hield het zoals verwacht bij één pitstop en daarmee leek ook de Monegask een erg sterke race te rijden.

Logan Sargeant ging wat later van de baan en kwam in de grindbak terecht. Dubbele gele vlag maar geen safety car want de Amerikaan slaagde erin om met zijn Williams F1-bolide uit de grindbak te geraken.

Max Verstappen controleerde ondertussen vooraan de race, hij had een comfortabele voorsprong op teamgenoot Sergio Perez. Daarachter was het een interessante strijd voor de laatste podiumplaats. Leclerc reed op de derde plaats maar daarachter reden nog Lando Norris en Carlos Sainz. Sainz zette druk op Norris en wist de Brit ook te passeren voor de vierde plaats.

Vervolgens mocht Sainz de jacht inzetten op teamgenoot Charles Leclerc. Leclerc kreeg te horen dat zijn race met Lando Norris en McLaren werd gevoerd, het was de voorbode van Leclerc die vlot Sainz liet passeren voor de derde plaats.

En daarmee was de strijd om de podiumplaatsen gestreden. Max Verstappen behaalde een vlotte overwinning, voor teamgenoot Sergio Perez die opnieuw voor een dubbeloverwinning voor Red Bull zorgde. Daarmee hebben we tot dusver dit seizoen vier dubbeloverwinningen tijdens de vier races, drie voor Red Bull en eentje voor Ferrari.