Op het circuit van Suzuka is Max Verstappen erin geslaagd de GP van Japan te winnen. Verstappen bleef aan de finish met een zeer kleine voorsprong beide McLarens voor. Ondanks de kleine verschillen was McLaren nooit bij machte om Verstappen echt aan te vallen, een opdoffer voor het team uit Woking dat als grote favoriet naar Suzuka was afgezakt.
Our setting for race day 👀
— Formula 1 (@F1) April 6, 2025
There's a spot of rain here and there to spice up the action ☔️#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/RrNUJtLYvq
In de voormiddag had het geregend op het circuit van Suzuka maar voorafgaand aan de race begon het droger te worden en droogde het circuit van Suzuka ook wat op, al waren er nog wel enkele vochtige plekken op het circuit. Er kon echter gewoon op droogweerbanden gestart worden. Er was wel een kleine kans op regen tijdens de race.
A clean getaway in Japan for Max Verstappen
— Formula 1 (@F1) April 6, 2025
But the chase is well and truly on behind!#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/P121wBcVao
Max Verstappen en Lando Norris stonden samen op de eerste startrij en hadden de wagens in elkaars richting op de startgrid gepositioneerd. Verstappen bleef bij de start echter comfortabel aan de leiding, voor Lando Norris. De volledige top tien behield zelfs de startpositie.
Tijdens de beginfase van de race kon Verstappen een kleine kloof uitbouwen op Lando Norris. Voor het weinige spektakel moesten we wat verderop gaan kijken waar Tsunoda voorbij Lawson wist te gaan en Fernando Alonso voorbij Pierre Gasly ging in de befaamde 130R-bocht.
LAP 6/53
— Formula 1 (@F1) April 6, 2025
Through goes Hamilton on Hadjar! A crucial move for the Ferrari driver 👀#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/d8sP6PJAUM
Lewis Hamilton, op de harde band gestart, kreeg na enkele ronden de banden duidelijk goed op temperatuur en ging voorbij aan Isack Hadjar. Daarmee was hij de enige rijder in de top tien die eindelijk een positie wist te winnen.
LAP 20/53
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) April 6, 2025
“Box, box”
George pits for the Hard tyre and emerges P13 behind TSU pic.twitter.com/PwixhafAWX
Weinig spektakel verder en het was dan ook wachten op de eerste pitstops. In ronde 20 kwam George Russell als eerste van de wagens vooraan binnen. Russell viel terug naar de dertiende plaats, een ronde later volgde ook Oscar Piastri. Piastri reed een plaats voor Russell maar hij viel slechts terug naar de negende plaats.
LAP 20/53
— Formula 1 (@F1) April 6, 2025
📻 "We can push now, Max" 😅
The front pair of Verstappen and Norris are pushing as we approach the pit stops… Piastri is now called in!#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/O6UrzYFoQc
In ronde 22 kwamen Max Verstappen, Lando Norris en ook Charles Leclerc tegelijkertijd binnen. De pitstop bij Lando Norris verliep een fractie beter en bij het uit de pitlane rijden kwam het tot een incident tussen beide heren. Norris moest door het gras en deed daarover zijn beklag, Verstappen op zijn beurt deed zijn beklag over Norris.
LAP 22/53
— Formula 1 (@F1) April 6, 2025
Verstappen and Norris exit the pits side-by-side and the McLaren driver gets onto the grass on exit 😱#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/Zg72rTj5hJ
Kimi Antonelli bleef buiten en kwam zo aan de leiding van de race te liggen. Lewis Hamilton, die op de harde bandencompound was gestart, bleef uiteraard ook doorgaan en reed door de pitstops van de andere rijders nu op de tweede plaats. Ondertussen werd het incident tussen Verstappen en Norris bij het verlaten van de pits even onderzocht maar zonder gevolgen geklasseerd.
Max's response to his pitlane incident with Lando 👀#JapaneseGP pic.twitter.com/gXyFrhclDA
— Autosport (@autosport) April 6, 2025
Vooraan bleef Antonelli redelijk lang doorgaan op zijn setje medium banden. Antonelli werd vandaag trouwens de jongste rijder ooit aan de leiding van een F1-race. De GP van Japan was ook de laatste kans voor Antonelli om de jongste racewinnaar ooit in de Formule 1 te worden.
Kimi Antonelli. Formula 1's youngest ever race leader 👊#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/ND9CD6Wc98
— Formula 1 (@F1) April 6, 2025
Lewis Hamilton blokkeerde ter hoogte van de chicane de banden en kwam vervolgens binnen voor zijn pitstop. Bij het ingaan van ronde 32 zocht ook raceleider Antonelli de pits op. Daardoor kwam Max Verstappen opnieuw aan de leiding van de race, op iets meer dan een seconde gevolgd door Lando Norris en daarachter volgde Oscar Piastri op twee seconden van Norris.
LAP 30/53
— Formula 1 (@F1) April 6, 2025
Hamilton runs slightly wide right in front of Verstappen! The Ferrari driver then swiftly heads to the pits #F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/1MLvK8yW6Z
Met nog vijftien ronden te gaan reed Max Verstappen nog steeds met iets meer dan een seconde aan de leiding voor Norris en daarachter Oscar Piastri op iets meer dan een seconde.
LAP 37/53
— Formula 1 (@F1) April 6, 2025
Here's how the order stands after those pit stops onto the hard tyres… 💨
1️⃣ Verstappen
2️⃣ Norris
3️⃣ Piastri
4️⃣ Leclerc
5️⃣ Russell#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/EcKZtPkwKU
Piastri naderde vervolgens echter tot op minder dan een seconde van Lando Norris en hij mocht dus DRS beginnen gebruiken. Verstappen controleerde ondertussen vooraan de race en bleef vooral zijn eigen tempo rijden terwijl de McLarens met nog tien ronden te gaan zeer dicht bij elkaar reden en Piastri geleidelijk aan Norris onder druk begon te zetten.
LAP 42/53
— Formula 1 (@F1) April 6, 2025
This race is far from over! 🙌
Piastri is on the charge behind Norris, with both McLarens setting their sights on Verstappen 👀#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/9jvhaW3axb
Alledrie gingen ze vooraan voluit maar tot echte inhaalmanoeuvres kwam het niet meer. Max Verstappen zegevierde dan ook vlak voor beide McLarens.
IT'S MAX VERSTAPPEN IN JAPAN
— Formula 1 (@F1) April 6, 2025
P1. WHAT A DRIVE#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/q6wfq6f9qT
Een triomf voor Max Verstappen en Red Bull op het thuiscircuit van motorpartner Honda en daarmee nadert Verstappen in de wk-tussenstand tot op slechts één punt van wk-leider Lando Norris.