GP van Japan: Warm Up

Dat Vettel ook in 2011 de titel zal binnenhalen, is al langer geweten. De vraag is alleen wanneer. Hoogst waarschijnlijk zal je bij de bookmakers niet veel geld verdienen als je inzet op het komende weekend.
a:1:{s:9:”file_name”;s:33:”104112370KR117_F1_Japanese__1.jpg”;}
Alle ogen zijn dit weekend uiteraard gericht op Red Bull en Vettel, dus laten wij het daar nu dan even niet over hebben. Webber is ondertussen wat op de achtergrond geraakt, niet alleen in de media maar ook in het puntenklassement. De tweede plaats ligt nog steeds voor het grijpen, maar Button en Alonso zijn niet van de minste dus zal de Australiër deftig uit zijn pijp mogen komen. Met nog vijf rondes te gaan is er nog veel te winnen, maar ook te verliezen. Daarbij is ook het constructeurskampioenschap nog niet veilig gesteld en mag men zeker McLaren niet onderschatten.

McLaren is immers nog steeds volop gemotiveerd om nog races te winnen dit jaar. En ook de doorontwikkeling van de wagen is nog steeds bezig. Voornamelijk dan de vleugels en gebieden waar er nog op vlak van aerodynamica nog wat te winnen valt. Precies ook het veld waarin de Red Bulls net het sterkst zijn. We mogen dus nog wel wat strijd verwachten als het van McLaren afhangt. Al blijven ze wel nuchter wat betreft de kansen voor Jenson op het behalen van de wereldtitel, die zijn er quasi niet. Misschien volgend jaar wel want Button heeft intussen een contractverlenging ondertekend.

image

Bij Ferrari mag de meeste strijd van Alonso verwacht worden die al langer heeft laten verstaan dat hij de tweede plaats in het kampioenschap absoluut nog wil behalen. Het team zelf richt intussen steeds meer de pijlen op de ontwikkeling voor de wagen van 2012. Het heeft onlangs aangekondigd een agressievere wagen te zullen presenteren voor komend seizoen, wat dat ook moge betekenen. Massa kende in Singapore nog even een opflakkering, misschien door de aangemoediging van Rob Smedley, maar in het klassement moet de Braziliaan opletten dat Rosberg hem niet achterlaat. Als dat toch zou gebeuren, dan zien we het nog niet direct goed komen met de verdere carrière van Felipe bij Ferrari.

Mercedes zelf heeft intussen de kloof met Renault wat uitgediept en zit op een comfortabele voorsprong, maar met de huidige puntentelling kan daar snel verandering in komen. Een dubbele DNF is voldoende om de voorsprong serieus te doen slinken. Het zal dus een eerste opdracht zijn om met beide wagen in de punten te blijven finishen. Bij Renault gaat Senna zijn vierde race in en als hij nog wat punten kan meepikken, dan zijn er nog veel plaatsen goed te maken in het klassement. Het zou een mooie prestatie zijn gezien het beperkt aantal races dat hij maar gereden zou hebben. Bij Renault hopen ze er alleszins op dat het een beter weekend wordt dan in Singapore. Omdat er in Suzuka slechts twee trage bochten zijn, moet het circuit hen wel beter liggen.

image

Drie andere teams die nog in elkaars buurt liggen in het klassement zijn Force India, Sauber en Toro Rosso. De drie zullen onderling moeten uitvechten wie als beste uitkomt. Al moet gezegd worden dat Sauber sinds een paar races de rol wat gelost heeft en er blijkbaar niet meer bovenop geraakt. Benieuwd of Kobayashi in eigen land nog eens wat kan tonen. Force India is dit jaar echter gewoon sterker en we willen niet voorbarig zijn over wie er de beste debutant is in 2011, maar Paul Di Resta heeft wel duidelijk aangetoond waarom hij een zitje in de F1 verdient.

De teleurstelling van het seizoen moet dan weer ongetwijfeld Williams zijn. Met slechts vijf punten uit veertien races is de renstal diep weggezonken in de achterhoede van het klassement. Enkel de kleinste teams uit het hele veld kan het team nog achter zich houden. Sam Michael heeft intussen het zinkende schip verlaten, al dan niet uit eigen beweging en de vraag die iedereen zich nu stelt is of Mark Gillan het tij kan doen keren. Voor dit seizoen zal alle hulp waarschijnlijk te laat komen. Gillan zelf ziet het allemaal nog goed komen en zegt zelfs een puntenfinish voor beide wagens te viseren.

image

Bij Lotus rekent men opnieuw van de kleine verbeteringen in Singapore gebruik te kunnen maken en wat dichter op het middenveld te mogen racen. Dat zal niet het geval zijn voor Virgin, al hebben die wel weer afstand kunnen nemen van HRT. Landgenoot Jérôme D’Ambrosio had in Singapore naar eigen zeggen de zwaarste race uit zijn carrière en kijkt nu uit naar de race op Suzuka dat volgens hem een van de beste circuits op de kalender is. Bij HRT zal het de eerste keer zijn dat Ricciardo op Suzuka zal racen en dus meteen ook een nieuwe uitdaging.

Banden en Weer
Pirelli brengt de Medium (prime) en Soft (option) rubbers mee naar Japan. Hoeveel pitstops er gemaakt zullen worden is nog niet duidelijk, maar volgens sommigen zal de bandenslijtage in Japan zeer hoog zijn. Dat betekent veel stops en zuinig zijn in de kwalificaties. De weersvoorspellingen zijn gunstig, in tegenstelling tot vorig jaar toen de kwalificaties op zaterdag niet konden doorgaan en verplaatst werden naar zondagochtend. Momenteel gaan de voorspellingen uit van zonnig weer en temperaturen rond de 23°.

image

Toen in Japan
Er moet al heel veel gebeuren indien Vettel niet als kampioen uit Japan zou komen. Button moet winnen en Vettel mag geen enkel punt scoren. De kans dat een van de twee gebeurt is nog aannemelijk. De kans dat beide gebeuren weinig waarschijnlijk. En als Button zou uitvallen, dan is Vettel kampioen, waar hij ook zou eindigen. Het is niet de eerste keer dat een kampioenschap in Suzuka beslist wordt. In 1990 gebeurde dat ook al eens, al werd het een veelbesproken finale die nu nog steeds voor de nodige discussie zorgt bij de fans. Nog een klein weetje, als Vettel zou winnen in Japan, is dat voor de derde keer op rij. Een zuivere hattrick en de kers op de titel-taart. En nu zwijgen we opnieuw over Vettel.