GP van Zuid-Korea: Raceverslag

De strijd om de wereldtitel mag dan wel al in een beslissende plooi gevallen zijn, toch gaan we nog enkele intressante races tegemoet. De eerste race in dat rijtje was de race in Zuid-Korea, die dit jaar voor de tweede maal georganiseerd werd op het circuit van Yeongam.
Het was misschien een vreemd zicht in het begin van de race om Vettel niet op pole te zien. Lewis Hamilton was tijdens de kwalificaties iets sneller en wist zo de hegemonie van Red Bull (tijdelijk?) te verbreken. Vettel kan echter het record van Nigel Mansell, meest aantal behaalde pole’s in een seizoen, verbreken. En als we iets weten over Vettel, dan is het wel dat hij records breekt.

De start zorge voor het nodige spektakel. Hamilton wist bij de start zijn positie te behouden maar moest enkele bochten later al de duimen leggen tegen Vettel. Beide Ferrari’s maakten een bliksemsnelle start, waardoor Button verschillende posities verloor. Na één rondje reed Vettel aan de leiding, gevolgd door Hamilton, Webber, beide Ferrari’s en Jenson Button.

Na een tiental rondjes begon Button te naderen op de Ferrari van Fernando Alonso en sloop zo de DRS zone binnen. Button geraakte echter niet meteen voorbij Fernando, waardoor ook Rosberg zich bij het groepje kon aansluiten. Button besloot dan maar te pitten, in de hoop via de pitstops zo voorbij de andere wagens te geraken. Ook Rosberg besloot te pitten, en Rosberg kwam eerder buiten dan Button. Rosberg maakte echter een foutje waardoor Button zijn positie terug wist te grijpen maar Rosberg dook in de slipstream van de McLaren waardoor hij Button wist te passeren. Rosberg kon echter niet lang genieten, Button stoomde de Mercedes als een sneltrein voorbij toen hij zijn DRS mocht gebruiken.

In ronde zestien besloot ook Lewis Hamilton zijn eerste pitstop te maken. De Brit had op dat moment vier seconden achterstand op de leider van de race, Sebastian Vettel. Ook Fernando Alonso ging een nieuw stel sloffen halen. Vettel deed één ronde later hetzelfde en Red Bull kopieerde de strategie van McLaren.

Na een incident tussen Schumacher en Petrov in ronde achttien moest de Safety car echter uitrukken wegens rondslingerende brokstukken, beide piloten moesten opgeven, Alonso wist de botsing tussen beide wagens nog net te vermijden omdat hij te laat in de remmen ging en zo deels zijn bocht miste. De Safety Car was echter een klap in het gezicht voor Ferrari, beide wagens kwamen hierdoor achter Rosberg en Button terecht.

De Safety car kwam in ronde twintig terug binnen. Bij de herstart zette Button alles op alles om voorbij Webber te geraken, helaas zonder success. In ronde 27 wisten beide Ferrari’s Nico Rosberg te passeren. De Duitser ging in de fout waardoor de rode bolides een positie wisten te winnen. Ook vooraan in de race werd het iets spannender toen Hamilton ongeveer op één seconde van Vettel zat en Mark Webber onder de versnellingsbak van Hamilton kroop. Webber probeerde de McLaren te passeerde maar dat wierp geen vruchten af. In Ronde 34 doken beide kemphanen samen in de pits. Hamilton wist zijn positie te behouden, al wisselden ze elkaar meerde keren af, waardoor menig F1-liefhebber op het puntje van zijn stoel zat en we opnieuw wisten waarom we op een zondagochtend zo vroeg uit ons bed waren gekropen.

Ondertussen zette Fernando Alonso, die aan de leiding reed door de pitstops van zijn concurrenten, verschillende toptijden neer. De Spanjaard zocht een voorsprong van ongeveer 25 seconden op zijn teamgenoot Felipe Massa, zodat hij zijn teamgenoot kon passeren door middel van pitstops. In ronde 38 deed de Spanjaard zijn pitstop met als resultaat dat hij met gemak voorbij Felipe Massa ging. Nadat Alonso verse banden had bleef hij toptijden neerzetten – een halve seconde per ronde sneller dan de leiders van de race – waardoor hij langzaam maar zeker naderde op de McLaren van Jenson Button. Fernando Alonso bevestigde bij deze nog maar eens hoeveel meer hij uit zijn Ferrari kan halen dan Felipe Massa.

Vanaf ronde 47 begonnen Hamilton en Webber opnieuw te strijden voor de tweede podiumplaats. Twee ronden later wist hij Hamilton te passeren, maar Hamilton greep meteen zijn positie terug dankzij DRS. In de laatste ronden gebeurde er niet al te veel spannends. Sebastian Vettel greep uiteindelijk zijn twintigste overwinning uit zijn carrière, waardoor ook de constructeurstitel voor Red Bull in kannen en kruiken was. Lewis Hamilton en Mark Webber vervolledigden het podium, Button en Alonso grepen plaats vier en vijf.

a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:26:”vettel_kor11_headline2.jpg”;}
Sebastian Vettel heeft vandaag de race in Zuid-Korea gewonnen. De beslissing over het wereldkampioenschap bij de rijders was al gevallen, toch kregen we mooie race te zien. Dankzij de overwinning van Vettel grijpt Red Bull voor het tweede jaar op rij de constructeurstitel.