Lewis Hamilton heeft de GP van Mexico gewonnen. De Brit reed een lange stint op de harde banden en wist Sebastian Vettel en Valtteri Bottas af te houden. De Brit is nog geen wereldkampioen, maar hij komt wel opnieuw een stuk dichter door zijn overwinning.
Hoewel Max Verstappen nog de snelste tijd reed tijdens de kwalificatie voor de GP van Mexico, startte Charles Leclerc vanop pole met Sebastian Vettel achter hem. De tweede rij werd bezet door Lewis Hamilton en Max Verstappen, die een straf van drie plaatsen kreeg nadat hij niet vertraagde toen Bottas in de bandenmuur stond.
LIGHTS OUT IN MEXICO CITY!
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️#MexicoGP ߇Ұ߇½ #F1 pic.twitter.com/EbLGCyZ0gf— Formula 1 (@F1) 27 oktober 2019
Iedereen kwam goed weg, waardoor er gevochten werd bij het ingaan van de eerste bocht. Leclerc en Vettel bleven voorop, maar daarna raakten Hamilton en Verstappen in contact. Beide heren moesten over het gras, waardoor Albon naar plaats drie ging. Daarna kwamen Sainz, Hamilton, Norris, Bottas en Verstappen. Door enkele brokken op de baan was er een virtuele safety car.
⚠️ VIRTUAL SAFETY CAR (LAP 1/71) ⚠️
We've got lots of debris in Sector 1
Minor contact between Hamilton and Verstappen meant they both took to the grass#MexicoGP ߇Ұ߇½ #F1 pic.twitter.com/NzydIEGVJ5
— Formula 1 (@F1) 27 oktober 2019
Verstappen had het geluk niet aan zijn zijde, want na een mooi inhaalmanoeuvre voorbij Bottas in het gedeelte van het stadium, kreeg de Nederlander een lekke band.
LAP 5/71
VERSTAPPEN PUNCTURE ߘ©
From the highs of Saturday… the Dutchman drops to last place#MexicoGP ߇Ұ߇½ #F1 pic.twitter.com/yyL4lb9Mwy
— Formula 1 (@F1) 27 oktober 2019
Ondertussen reed Charles Leclerc aan de leiding van de race, op de voet gevolgd door teamgenoot Vettel en Albon. Daarna volgden beide Mercedessen.
Bij McLaren liep de pitstop voor Lando Norris verkeerd. Het linker voorwiel werd niet goed gemonteerd. Gelukkig kon de jonge Brit nog in de pitlane stoppen, waardoor zijn team hem terug kon duwen naar de pit van McLaren. Norris kwam dan ook als laatste terug de baan op.
LAP 13/71
Nightmare for Norris!
He's released from his box, but the front-left isn't attached ߘ
He's wheeled back, but rejoins a lap down#MexicoGP ߇Ұ߇½ #F1 pic.twitter.com/DkcB9Bs0TJ
— Formula 1 (@F1) 27 oktober 2019
Voorin zagen we dan weer strategische spelletjes. Albon pitte als eerste van de leiders, waarna Leclerc meteen reageerde. De leider van de race ging opnieuw naar de medium banden, waardoor hij nog een tweede pitstop moest afwerken. Vettel, Hamilton en Bottas probeerden om de race met één pitstop uit te rijden.
LAP 16/71
Leclerc pits for a second set of medium tyres
Meaning he'll need to pit again later for a different compound
Vettel reports his situation is "peachy" and stays out ߍ#MexicoGP ߇Ұ߇½ #F1 pic.twitter.com/kqqavEhsrr
— Formula 1 (@F1) 27 oktober 2019
Terwijl de leiders hun pitstop afwerkten zonder enige problemen, was er opnieuw een probleem in het middenveld tijdens de pitstops. De banden van Antonio Giovinazzi werden niet goed gemonteerd, waardoor ook zijn pitstop erg lang duurde.
LAP 22/71
Another tricky pit stop in Mexico ߘ
Giovinazzi is dropped off his jack with the right-rear loose, but the team catch the issue and get him back out#MexicoGP ߇Ұ߇½ #F1 pic.twitter.com/VPkkfGB1v2
— Formula 1 (@F1) 27 oktober 2019
Hoewel Vettel en Bottas rustig verder gingen op hun medium banden, kwam Hamilton vrij vroeg binnen op een strategie met één pitstop. Hij klaagde dan ook vaak over de boordradio over de keuze van zijn team. Mercedes stelde hun rijder echter gerust.
LAP 29/71
HAM ߓ»: "Feels like we stopped way too early"
He's currently running fourth#MexicoGP ߇Ұ߇½ #F1 pic.twitter.com/bkYn3mFzdX
— Formula 1 (@F1) 27 oktober 2019
In ronde 37 kwamen Vettel en Bottas in de pits, 15 ronden na de pitstop van Hamilton. Ze kwamen als vierde en vijfde terug de baan op en maakten jacht op Albon.
LAP 37/71
Vettel finally pits, taking on the hard tyre
He emerges fourth, behind Leclerc, Hamilton and Albon#MexicoGP ߇Ұ߇½ #F1 pic.twitter.com/qGV3RUFzk6
— Formula 1 (@F1) 27 oktober 2019
Ook bij Charles Leclerc ging zijn tweede pitstop niet vlotjes. Ferrari kende problemen met het linker achterwiel. De Monegask kwam als vierde terug de baan op, tien seconden achter Bottas.
LAP 43/71
Leclerc finally pits from P1, but it's *another* slow stop!
The rear-right just didn't want to attach… he rejoins fourth#MexicoGP ߇Ұ߇½ #F1 pic.twitter.com/4FIKj6QVIH
— Formula 1 (@F1) 27 oktober 2019
Met nog twintig ronden te gaan reed Lewis Hamilton aan de leiding van de race, met een grote twee seconden voorsprong op Sebastian Vettel en Valtteri Bottas. Leclerc reed als vierde op zeven seconden van de Fin. En het was Leclerc die druk zette op Bottas, terwijl die laatste druk zette op Vettel, waardoor de top vier binnen tien seconden van elkaar streden om de overwinning.
Hoewel het een veelbovend einde leek te worden, bleven de acties uit. Lewis Hamilton bleef aan de leiding, gevolgd door Vettel en Bottas. Charles Leclerc reed de snelste ronde van de wedstrijd en werd vierde. Na zijn lekke band kon Verstappen nog opklimmen naar de zesde plaats, vlak achter teamgenoot Albon.
HAMILTON WINS IN MEXICO!
Vettel chases him home, with Bottas in third keeping the drivers' championship alive for another race#MexicoGP ߇Ұ߇½ #F1 pic.twitter.com/jOWX0UxsZ9
— Formula 1 (@F1) 27 oktober 2019
Uitslag GP van Mexico:
1 Lewis HAMILTON Mercedes LEADER
2 Sebastian VETTEL Ferrari +1.766
3 Valtteri BOTTAS Mercedes +3.553
4 Charles LECLERC Ferrari +6.368
5 Alexander ALBON Red Bull Racing +21.399
6 Max VERSTAPPEN Red Bull Racing +68.807
7 Sergio PEREZ Racing Point +73.819
8 Daniel RICCIARDO Renault +74.924
9 Daniil KVYAT Toro Rosso 1L
10 Pierre GASLY Toro Rosso 1L
11 Nico HULKENBERG Renault 1L
12 Lance STROLL Racing Point 1L
13 Carlos SAINZ McLaren 1L
14 Antonio GIOVINAZZI Alfa Romeo Racing 1L
15 Kevin MAGNUSSEN Haas F1 Team 2L
16 George RUSSELL Williams 2L
17 Romain GROSJEAN Haas F1 Team 2L
18 Robert KUBICA Williams 2L
Opgaves:
19 Kimi RÄIKKÖNEN Alfa Romeo Racing–
20 Lando NORRIS McLaren–
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}