GP van Mexico: Max Verstappen wint, frustratie bij Mexicaanse fans na opgave Sergio Perez

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Max Verstappen heeft op redelijk eenvoudige wijze de GP van Mexico gewonnen. De race werd gekenmerkt door een erg zware crash van Kevin Magnussen.

De tribunes van het Autódromo Hermanos Rodríguez zaten afgeladen vol met Mexicaanse fans die allemaal daar waren om hun local hero Sergio Perez aan te moedigen. Het was echter Charles Leclerc die van op de polepositie aan de race mocht beginnen.

Polesitter Charles Leclerc startte niet al te best en moest meteen beginnen verdedigen. Max Verstappen worstelde zich tussen beide Ferrari’s en profiteerde optimaal van het rechte stuk van zo’n 800 meter om als eerste de eerste bocht in te gaan en de leiding in de race te veroveren.

Voor Perez verliep de start aanvankelijk ook goed want hij viel meteen Leclerc buitenom aan maar hij draaide iets te vroeg in waardoor hij tegen Leclerc reed en in de lucht werd gekatapulteerd. Met zijn zwaar gehavende F1-bolide bereikte hij nog de pitlane maar daar moest hij opgeven.

Max Verstappen controleerde vooraan de race en daarachter viel op hoe beide Ferrari’s redelijk goed tempo konden maken, ook al wist Verstappen op Leclerc en Sainz een kloofje uit te bouwen. Daarachter zagen we Lewis Hamilton rondenlang strijden met Daniel Ricciardo maar uiteindelijk slaagde Hamilton erin om Ricciardo te passeren.

In ronde 20 kwam Max Verstappen binnen voor een pitstop en hij viel terug naar de zevende plaats. Van daaruit maakte Verstappen meteen stevig tempo en enkele ronden later haalde hij al George Russell en Oscar Piastri in.

Iets voor halverwege de race maakte Kevin Magnussen een erg zware crash. Er leek iets af te breken op Magnussen zijn wagen waarna hij richting de muur werd geslingerd.

Gelukkig voor Magnussen stonden er TecPro-barriers die een groot deel van de impact wisten op te vangen. Je kon echter aan Magnussen zien dat het een erg zware klapper was. Ook aan de Haas F1-bolide viel dat te zien want daar bleef niet veel meer van over.

Heel wat brokstukken op de baan en ook de TecPro-barriers moesten hersteld worden. We kregen dan ook eerst een safety car maar uiteindelijk zelfs een rode vlag.

We kregen een staande herstart met Max Verstappen die van op de eerste plaats mocht vertrekken, voor Charles Leclerc, Lewis Hamilton en Carlos Sainz.

Verstappen startte goed terwijl Leclerc opnieuw geen al te beste start kendde, Leclerc slaagde er echter in om zijn tweede plaats nipt te behouden.

Leclerc moest tijdens de eerste ronden na de herstart stevig verdedigen tegenover Lewis Hamilton maar uiteindelijk slaagde Hamilton erin om de Monegask te passeren.

Fernando Alonso gaf even later op in de garagebox van Aston Martin. Max Verstappen controleerde ondertussen vooraan de race. Met nog twintig ronden te gaan had Verstappen een voorsprong van meer dan negen seconden op Lewis Hamilton. Daarachter reed Charles Leclerc op meer dan vijf seconden en zagen we ook een mooie strijd tussen Carlos Sainz en George Russell.

Beide Ferrari’s stonden echter net als Verstappen op de harde bandencompound terwijl de Mercedes-rijders op de medium band stonden. Zo’n twintig ronden voor het einde van de race leek het beste eraf bij de medium band en het was uitkijken of Leclerc zijn achterstand van vijf seconden op Hamilton nog zou kunnen goedmaken.

AlphaTauri leek op weg om met beide wagens dik in de punten te gaan finishen maar dan was er Yuki Tsunoda die wat overmoedig was toen hij Oscar Piastri aan het einde van het lange rechte stuk probeerde in te halen. Het kwam tot een contact tussen beide rijders en Tsunoda spinde. De Japanner schreeuwde het uit over de boordradio en klopte op zijn stuur, Tsunoda moest echter vooral naar zichzelf kijken.

Bij McLaren besloten ze om teamorders te hanteren en Oscar Piastri de opdracht te geven om Lando Norris te laten passeren. Zo kon Norris de jacht inzetten op Daniel Ricciardo die op de zesde plaats reed. Met nog tien ronden te gaan slaagde Lando Norris er inderdaad in om Daniel Ricciardo te passeren.

Met nog enkele ronden te gaan vond Lando Norris de aansluiting bij George Russell. Na een kort gevecht slaagde Norris er daadwerkelijk in om Russell te passeren en zo reed Norris ondanks een moeilijk begin van zijn inhaalrace nu uiteindelijk wel op de vijfde plaats.

Max Verstappen slaagde eruiteindelijk erg vlot in om zijn zestiende overwinning van het seizoen te behalen, een nieuw record.

Lewis Hamilton en Charles Leclerc vervolledigden het podium. Daniel Ricciardo behaalde in de AlphaTauri een erg mooie zevende plaats, de Australiër behaalde daarmee niet alleen erg belangrijke punten voor AlphaTauri maar hij gaf ook nogmaals zijn visitekaartje af. Sergio Perez kende immers nog maar eens een dramatische race. De Mexicaanse fans uitten hun frustratie door Charles Leclerc op gefluit en boegeroep te trakteren …

1Max VerstappenRed Bull71 laps – 49:23.531s3
2Lewis HamiltonMercedes+ 13.875s2
3Charles LeclercFerrari+ 23.124s2
4Carlos SainzFerrari+ 27.154s2
5Lando NorrisMcLaren+ 33.266s3
6George RussellMercedes+ 41.020s2
7Daniel RicciardoAlphaTauri+ 41.570s2
8Oscar PiastriMcLaren+ 43.104s2
9Alexander AlbonWilliams+ 48.573s2
10Esteban OconAlpine+ 62.879s1
11Pierre GaslyAlpine+ 66.208s2
12Yuki TsunodaAlphaTauri+ 78.982s2
13Nico HülkenbergHaas+ 80.309s2
14Valtteri BottasAlfa Romeo+ 80.597s2
15Zhou GuanyuAlfa Romeo+ 81.676s2
16Logan SargeantWilliams+ 1 lap3
17Lance StrollAston Martin+ 5 laps3
Fernando AlonsoAston MartinDNF3
Kevin MagnussenHaasDNF1
Sergio PérezRed BullDNF1