GP van Miami: Lando Norris behaalt zijn eerste F1-overwinning!

McLaren F1 team
McLaren F1 team

Lando Norris is er tijdens de GP van Miami in geslaagd om zijn eerste F1-overwinning te behalen. Max Verstappen moest genoegen nemen met de tweede plaats terwijl Charles Leclerc het podium vervolledigde.

Max Verstappen maakte van op de polepositie een erg goede start, Leclerc kwam iets moeizamer weg maar het was vooral Sergio Perez die zichzelf in de kijker reed.

De Mexicaan schoot rechtdoor in de eerste bocht en kegelde daarbij bijna niet alleen beide Ferrari’s van de baan maar ook Max Verstappen. Het was een mirakel dat Perez geen enkele wagen raakte.

Door dat manoeuvre van Perez verloor Charles Leclerc van in de eerste ronde meteen wat de aansluiting met Verstappen waardoor hij in de tweede ronde geen DRS kreeg. Oscar Piastri voerde in de McLaren meteen de druk op Leclerc op.

In de vijfde ronde ging Oscar Piastri voorbij aan Charles Leclerc. Leclerc en Sainz bleven echter met de hulp van DRS vlak achter Piastri rijden.

Ook verderop het rijdersveld zagen we heel veel strijd op de baan. De meeste rijders bevonden zich dan ook binnen 1 à 2 seconde van elkaar en dat zorgde ervoor dat de minste fout werd afgestraft.

Vooraan zat Carlos Sainz vast achter Charles Leclerc in de andere Ferrari, de Spanjaard vroeg dan ook aan het team of er eventueel een andere strategie toegepast kon worden.

Lando Norris op zijn beurt begon Sergio Perez onder druk te zetten, de Brit was in de McLaren duidelijk sneller dan Perez in de Red Bull.

We kregen echter geen aanval van Norris op Perez want de Mexicaan kwam binnen voor een bandenwissel.

Twee ronden later volgde Charles Leclerc het voorbeeld van Perez en werkte ook de Monegask zijn pitstop af.

Max Verstappen bleef gewoon op de baan en aan de leiding van de race maar even later ging Verstappen in de fout in de ‘chicane’ en reed hij een paaltje uit de grond. Dat paaltje zorgde niet echt voor veel schade aan de Red Bull van Verstappen maar het kwam wel in het midden van de baan te liggen.

We kregen dan ook een virtuele safety car maar Max Verstappen kon daar niet van profiteren want hij was net de ingang van de pitlane gepasseerd toen de virtuele safety car begon. Ook de overige rijders vooraan waren net gepasseerd en het waren dan ook vooral rijders achteraan die profiteren van de virtuele safety car.

Max Verstappen kwam binnen toen de virtuele safety car, die maar erg kort duurde, al opnieuw opgeheven was.

In ronde 29 kregen we plots de safety car op de baan omdat Kevin Magnussen tegen Logan Sargeant reed. Beide wagens stevig beschadigd en een vroegtijdige exit dus voor thuisrijder Logan Sargeant. Magnussen kreeg een tijdstraf van tien seconden.

Lando Norris had nog geen pitstop gemaakt en hij profiteerde optimaal van de safety car om zijn pitstop af te werken en aan de leiding van de race te blijven.

We kregen een wat vreemde herstart van Lando Norris die niet al te best was. Norris kwam onmiddellijk onder druk te staan door Verstappen maar hij bleef wel aan de leiding van de race.

Lando Norris trapte stevig op het gas en slaagde er zelfs in om Verstappen op meer dan een seconde te rijden. Geen DRS dus voor Verstappen.

Wat verderop zagen we een erg intense strijd tussen Carlos Sainz en Oscar Piastri. Sainz leek voorbij te gaan aan Piastri maar de Australiër leek Sainz naast de baan te duwen. De stewards oordeelden dat er geen straf moest uitgedeeld worden, dit tot grote frustratie van Sainz.

Met nog twintig ronden te gaan had Lando Norris ondertussen meer dan twee seconden voorsprong op Verstappen. Zou het dan toch gaan gebeuren dat Lando Norris zijn eerste F1-overwinning behaalt?

Ondertussen streden Carlos Sainz en Oscar Piastri nog steeds hard tegen hard. Sainz kookte in zijn Ferrari en ging voluit om Piastri te passeren.

Uiteindelijk slaagde Sainz erin om succesvol een inhaalmanoeuvre te doen op Piastri maar met zijn rechter achterband raakte Sainz de voorvleugel van Piastri. Piastri verloor vervolgens meteen nog twee posities en hij moest binnenkomen voor het wisselen van zijn voorvleugel.

Vooraan zagen we ondertussen Lando Norris zijn voorsprong uitbouwen op Max Verstappen. Met nog tien ronden te gaan had Norris een voorsprong van meer dan vijf seconden op Verstappen. Charles Leclerc volgde op iets meer dan twee seconden van Verstappen.

Lando Norris leek de wedstrijd te controleren maar meer naar achter in het rijdersveld werd er wel nog stevig gestreden voor positie en punten. Zo haalde Fernando Alonso uiteindelijk dan toch Esteban Ocon in. De Fransman viel terug naar de tiende plaats maar kon wel misschien voor Alpine het eerste punt van het seizoen behalen.

Bij McLaren was het met nog vijf ronden te gaan nagelbijten want zoveel ronden was Lando Norris nog verwijderd van het behalen van zijn allereerste overwinning in de Formule 1.

Uiteindelijk slaagde Lando Norris erin om gecontroleerd naar de finish te rijden. De allereerste F1-overwinning dus voor Lando Norris en dat zorgde niet alleen voor dolle vreugde bij McLaren maar ook het publiek in de tribunes smulde van deze overwinning. Max Verstappen en Charles Leclerc vervolledigden het podium.