GP van Miami: Lando Norris wint incidentrijke sprintrace in de regen, Max Verstappen finisht na tijdstraf buiten de punten

McLaren F1 team
McLaren F1 team

Opnieuw een dubbeloverwinning voor McLaren tijdens de sprintrace in Miami. Lando Norris won een incidentrijke sprintrace die in de regen begon en waarbij er verschillende crashes plaatsvonden. Lando Norris en Lewis Hamilton vervolledigden de top drie, Max Verstappen finishte na een aanrijding in de pitlane en daarmee gepaard gaande tijdstraf buiten de punten.

Voorafgaand aan het begin van de sprintrace was het in Miami hevig beginnen regenen. Het regende zelfs zo hard dat Charles Leclerc op weg naar de startgrid plots verrast werd door hevige aquaplaning en tegen de muur crashte.

De impact tegen de muur was zo stevig dat Charles Leclerc iets verderop zijn wagen langs de kant van het circuit moest parkeren. De Monegask zijn sprintrace zat er al op nog voor de sprintrace van start was gegaan.

Even later was het iets minder hard aan het regenen en het zag er dan ook naar uit dat de sprintrace op het normale uur alsnog van start zou kunnen gaan, dit met negentien in plaats van de gebruikelijke twintig wagens op de startgrid.

Uiteindelijk werd beslist dat de sprintrace achter de safety car werd gestart, zo konden de rijders wennen aan de erg verraderlijke omstandigheden in de regen.

Ook achter de safety car was het echter verraderlijk en dat mochten de rijders meteen ondervinden want er werden toch wel enkele foutjes gemaakt.

Onder andere Max Verstappen schoof rechtdoor bij het aanremmen voor een bocht. Verstappen verloor zijn positie maar aangezien hij verder kon rijden mocht hij uiteindelijk zijn vierde plaats opnieuw innemen.

De wedstrijdleiding besloot na de verkenningsronde achter de safety car, waarbij er dus enkele rijders heel wat problemen ondervonden om hun wagen op de baan te houden, om de rode vlag boven te halen en de startprocedure af te breken.

Toen de intensiteit van de regen wat was afgenomen werd beslist om de sprintrace te hervatten en twee rondjes achter de safety car te rijden. Vervolgens werd beslist om geen ‘rollende start’ maar een normale ‘staande start’ te hanteren. Alle wagens dus gewoon op de startgrid.

Polesitter Kimi Antonelli kende geen al te beste start. Oscar Piastri plaatste zijn McLaren naast Antonelli en aangezien Piastri de binnenkant van de bocht had ging hij als leider de eerste bocht in.

Antonelli schoof bovendien ook nog eens naast de baan en daardoor viel hij terug naar de vierde plaats, achter beide McLarens en Max Verstappen.

Vooraan bouwde Oscar Piastri meteen een kleine voorsprong uit op de wagens achter zich. De wk-leider was zeer sterk begonnen aan de sprintrace en leek het momentum van de voorbije raceweekends ook in Miami gewoon door te trekken.

Wat meer naar achter zagen we enkele gevechten om positie. Zo waren Carlos Sainz en Esteban Ocon stevig aan het strijden voor positie.

Tegen ronde 11 was de baan op heel wat stukken al serieus opgedroogd. De rijders mochten DRS gebruiken en Yuki Tsunoda ruilde zijn intermediates in voor slicks. Droogweerbanden dus voor de Japanner die ruim buiten de punten reed maar het zou wel een goede test kunnen zijn voor de rest van het raceweekend.

Een ronde later volgde ook Lewis Hamilton het voorbeeld van Tsunoda. Hamilton reed wel in de punten maar viel door de pitstop ver buiten de punten maar mogelijk was het een strategisch zeer goede zet van Ferrari. Ondertussen kwam Lando Norris aansluiten bij teamgenoot en raceleider Oscar Piastri.

Het was ook droog genoeg ondertussen om over te schakelen naar slicks en de ene na de andere rijder kwam binnen voor een bandenwissel. Bij Max Verstappen liep het daarbij mis want hij mocht wegrijden terwijl Kimi Antonelli in de zogenaamde ‘fast lane’ van de pitlane kwam aangereden om vlak voor de pitbox van Red Bull zijn pitstop te maken. Verstappen reed daarbij tegen Antonelli die daardoor zijn pitstop niet kon maken.

Max Verstappen kreeg voor die ‘unsafe release’ een tijdstraf van tien seconden. Fernando Alonso maakte ondertussen een stevige crash nadat er contact was met Isack Hadjar.

We kregen opnieuw de safety car op de baan en daarbij deed Lando Norris een goede zaak want hij kwam na zijn pitstop vlak voor Oscar Piastri op de baan.

Uiteindelijk bleef de safety car tot vlak voor de laatste bocht van de race op de baan. De wagen van Fernando Alonso moest immers getakeld worden en dat duurde toch wel enkele ronden.

Lando Norris won zo dus een incidentrijke sprintrace in Miami, voor teamgenoot Oscar Piastri en Lewis Hamilton die de top drie vervolledigde. Max Verstappen viel door zijn tijdstraf van tien seconden terug naar de zestiende plaats.