Na zijn besttijden in de eerste en tweede oefensessie was thuisrijder Charles Leclerc ook tijdens de laatste oefensessie voor de GP van Monaco de snelste. Max Verstappen reed de tweede tijd terwijl Lewis Hamilton aan het einde van de oefensessie crashte.
Next: FP3 🙌
— Formula 1 (@F1) May 24, 2025
Later: Qualifying 🤩#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/mOF5PBFHNS
Droge weersomstandigheden voor de derde oefensessie in Monaco, de rijders kregen daarbij een laatste keer de kans om zich zo goed mogelijk voor te bereiden om de kwalificatie die later vandaag wordt verreden. Die kwalificatie is in Monaco meer dan op eender welk ander circuit op de F1-kalender cruciaal om een goed resultaat tijdens de race te behalen.
🟢 FP3 GREEN LIGHT 🟢
— Formula 1 (@F1) May 24, 2025
One more hour of practice before we go qualifying 💪#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/ps3mix5cZo
In de straten van Monaco is het immers quasi onmogelijk om in te halen zonder een crash te riskeren. Daarom richten de teams en rijders in Monaco al hun pijlen op een goede afstelling van de wagen voor de kwalificatie. Nieuw dit seizoen is echter wel dat Monaco de enige race op de F1-kalender is waarbij er verplicht twee pitstops afgewerkt moeten worden, zo hopen de FIA en de F1 om de race toch van wat extra spektakel te voorzien.
Hulkenberg almost finds the barriers at Turn 18
— Formula 1 (@F1) May 24, 2025
📻 "Not sure what happened there"#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/m6fHEIqhqm
Zeker op een stratencircuit is het cruciaal om het juiste ritme te vinden alsook het gripniveau goed te krijgen. Een goede opwarming van de banden maar ze tegelijkertijd niet laten oververhitten is daarbij cruciaal. Die limieten opzoeken is trouwens niet zo eenvoudig, dat mocht Nico Hulkenberg ondervinden toen hij rechtdoor schoof.
Hamilton and Sainz almost touch 😰#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/9ReqVMFOhp
— Formula 1 (@F1) May 24, 2025
Ook tussen Carlos Sainz en Lewis Hamilton liep het bijna grondig mis, gelukkig voor beide heren konden ze gewoon verder rijden en kwam het niet tot een zware crash.
📻 "Man, that was dangerous by Yuki"
— Formula 1 (@F1) May 24, 2025
Not for the first time, Isack Hadjar gets spooked in the tunnel #F1 #MonacoGP pic.twitter.com/6nQg2vUIlb
Een andere zware crash zagen we bijna gebeuren in de tunnel. Daarbij slaagde Isack Hadjar er maar net in om een traag rijdende Yuki Tsunoda te ontwijken. Dat had inderdaad veel erger kunnen aflopen en Hadjar deed dan ook zijn beklag over de boordradio.
Alex Albon on a push lap gets unbelievably close to the wall 🤯#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/AT85VepC3k
— Formula 1 (@F1) May 24, 2025
Voor de rijders was het de limieten opzoeken om zo snel mogelijk een rondje doorheen de straten van Monaco af te leggen. Dat het daarbij vaak een kwestie van millimeters is, dat toonde Alex Albon ons. In Monaco maken centimeters en soms zelfs millimeters wel vaker het verschil tussen ‘Hero of Zero’, tussen een polepositie of een crash.
Leclerc is saving the best 'til last 💪
— Formula 1 (@F1) May 24, 2025
He's flying as the session nears the end #F1 #MonacoGP pic.twitter.com/oInxbSS8rl
Net als gisteren tijdens beide oefensessies op vrijdag was het opnieuw Charles Leclerc die in de Ferrari de snelste tijd reed. Leclerc liet het thuispubliek zo nog wat meer dromen van een eventuele polepositie en overwinning. Voor teamgenoot Lewis Hamilton liep de oefensessie af met een sisser. Hamilton crashte immers met zijn Ferrari. De schade aan de wagen bleef beperkt maar zijn zelfvertrouwen kreeg in de aanloop naar de kwalificatie ongetwijfeld een opdoffer te verwerken.
Hamilton hit the barriers at Massenet 💥#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/BVPeEmsjrn
— Formula 1 (@F1) May 24, 2025
Charles Leclerc was tijdens de laatste oefensessie bijna drie tienden sneller dan Max Verstappen. Verstappen geraakte gisteren niet verder dan een tiende tijd maar vandaag verloopt het duidelijk een heel stuk beter voor de viervoudig wereldkampioen. McLaren-rijders Lando Norris en Oscar Piastri vonden we op de plaatsen drie en vier terug terwijl Lewis Hamilton ondanks zijn crash de top vijf vervolledigde.