Thuisrijder Charles Leclerc is er tijdens de eerste oefensessie voor de GP van Monaco in geslaagde de snelste tijd te rijden. Het thuispubliek zal dat graag gezien hebben en ongetwijfeld dromen de Monegasken al van een herhaling van vorig jaar, toen Charles Leclerc zijn thuisrace in Monaco als eerste Monegask ooit wist te winnen.
Perfect weather to start the race weekend ☀️
— Formula 1 (@F1) May 23, 2025
We kick off with first practice in a few moments 🙌#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/SIoJxhaOGo
Het F1-circus is neergestreken in Monaco voor de tweede race van een zogenaamde ’triple-header’, drie races in drie weken tijd. Na Imola dient zich met Monaco een geheel ander soort circuit aan want na de hoge snelheden van vorige week biedt Monaco vooral een erg lage gemiddelde snelheid met erg smalle straten.
Look at the queue in the pit lane 😮
— Formula 1 (@F1) May 23, 2025
Everyone can't wait to get out on track 💪#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/33CQDRPGV4
Zeker op een stratencircuit zoals dat van Monaco is het voor de F1-piloten een kwestie van geleidelijk aan het vertrouwen en het ritme opbouwen want de minste fout wordt in Monaco genadeloos afgestraft. Daarnaast verandert het gripniveau doorheen de verschillende sessies ook nog enorm. Naarmate er meer op het circuit is gereden zijn er immers meer rubberdeeltjes afgezet op de baan en dat biedt de rijders vervolgens meer grip waardoor ze snellere rondetijden kunnen neerzetten.
Charles Leclerc has now damaged his front wing 👀
— Formula 1 (@F1) May 23, 2025
He's heading back to the pits for repairs #F1 #MonacoGP pic.twitter.com/ZmsWaxMg4x
In tegenstelling tot tijdens andere raceweekends is er voor de teams en rijders tijdens de oefensessies ook maar één focus: voorbereiden op een zo goed mogelijk kwalificatie. Aangezien inhalen in Monaco bijna onmogelijk is bepaalt de uitslag van de kwalificatie nog meer dan op andere circuits het resultaat.
Here's how Leclerc damaged his front wing 🎥
— Formula 1 (@F1) May 23, 2025
Sound on 🔊#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/lZkuzU2WoG
Wel komt de Formule 1 dit jaar met iets nieuw om het spektakel en de spanning tijdens de race op zondag te vergroten. Tijdens de GP van Monaco zullen de rijders immers twee verplichte pitstops moeten afwerken, dit moet meer strategische mogelijkheden bieden en hopelijk dus ook wat meer spektakel tijdens de race.
🟢 GREEN LIGHT 🟢
— Formula 1 (@F1) May 23, 2025
FP1 resumes with just over 45 mins remaining ⏱️#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/AwkcdcGG0O
Doordat Charles Leclerc zijn voorvleugel beschadigde nadat hij tegen Lance Stroll reed, omdat die hem niet had opgemerkt, kregen we even een rode vlag. Gelukkig voor Leclerc kon hij terugkeren naar de pitlane en werd de sessie ook snel opnieuw hervat. Voor de rijders is het in de smalle starten van Monaco trouwens steeds de limieten opzoeken. Vaak is het zelfs een kwestie van de vangrails lichtjes raken om een zo snel mogelijke rondetijd te kunnen neerzetten.
Lando kisses the barriers at Turn 15 😘#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/92sKSDi1u6
— Formula 1 (@F1) May 23, 2025
Niet te fel over de kerbstones rijden is daarbij ook de boodschap en dat mocht Lewis Hamilton ondervinden. De zevenvoudig wereldkampioen vloog met zijn Ferrari door de lucht en kon gelukkig op de één of andere manier toch een crash vermijden.
Lift off for Lewis 🤯
— Formula 1 (@F1) May 23, 2025
Somehow he managed to avoid the barriers after he landed! #F1 #MonacoGP pic.twitter.com/btzvTtuMWU
Uiteindelijk was het thuisrijder Charles Leclerc die in zijn Ferrari de snelste tijd liet noteren en daarmee het thuispubliek ongetwijfeld nu al doet dromen van een herhaling van vorig jaar. Toen slaagde Charles Leclerc er immers in om voor het eerst zijn thuisrace te winnen. Max Verstappen reed de tweede tijd, voor Lando Norris die de top drie vervolledigde.