Tijdens een bloedstollende strijd heeft Lando Norris met een nieuw baanrecord de polepositie voor de GP van Monaco veroverd. Charles Leclerc moest tevreden zijn met de tweede tijd, Max Verstappen reed uiteindelijk de vijfde tijd.
We're all set 🤩#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/jfk4rC2GZt
— Formula 1 (@F1) May 24, 2025
Van alle races op de F1-kalender is Monaco de race bij uitstek waar de polepositie een enorm groot voordeel oplevert. In de smalle straten van Monaco is het immers bijna onmogelijk om in te halen. Tijdens de oefensessies stond de voorbereiding van de teams en rijders dan ook volledig in het teken van de kwalificatie.
🟢 GREEN LIGHT IN THE PIT LANE 🟢
— Formula 1 (@F1) May 24, 2025
Qualifying is GO! 🤩#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/qik1n7hrqM
De FIA en de F1 komen dit jaar echter met een nieuwigheid want als enige race op de F1-kalender zullen er twee verplichte pitstops uitgevoerd moeten worden. Daarmee hopen de FIA en de F1 om de race, die vaak geboekstaafd staat als ‘een saaie processie van wagens’, wat spannender te maken. Maar eerst was er dus deze erg spannende kwalificatie en strijd om de pole.
🚩 a red flag is out after Kimi Antonelli hits the barrier at the end of Q1 pic.twitter.com/gfdHOjSbzX
— WTF1 (@wtf1official) May 24, 2025
Net als tijdens de drie oefensessies zagen we Charles Leclerc ook in Q1 naar de snelste tijd rijden. De tijden lagen echter dicht bij elkaar en de rijders moesten echt wel de limiet opzoeken want aan het einde van Q1 doken de tijden nog serieus naar beneden. Voor Kimi Antonelli liep het in zijn Mercedes grondig mis want bij het uitkomen van de tunnel raakte hij de vangrails bij het insturen van de chicane.
Kimi found the wall in Q1 😱 pic.twitter.com/1KUgI18gCG
— ESPN F1 (@ESPNF1) May 24, 2025
Antonelli crashte uiteindelijk tegen de muur. Theoretisch gezien had Antonelli zich met de vijftiende tijd gekwalificeerd voor Q2 maar uiteraard kon de Italiaan niet deelnemen aan Q2. Door de rode vlag zat Q1 er meteen op en voor Mercedes ging het in dat tweede kwalificatiegedeelte van kwaad naar erger.
🚩 George Russell has stopped in the tunnel – he’s out of qualifying. pic.twitter.com/yakGWM6dTC
— WTF1 (@wtf1official) May 24, 2025
In Q2 kreeg George Russell in de andere Mercedes immers af te rekenen met een technisch probleem. Uitgerekend in de tunnel kwam Russell stil te staan en we kregen dan ook meteen een rode vlag omwille van de erg gevaarlijke situatie. In Monaco zijn de beste baanmarshalls in de wereld aan de slag en die duwden Russell en zijn Mercedes uit de tunnel waarna Q2 hervat kon worden.
The Monaco marshals are the best in the business 👏🇲🇨#MonacoGP pic.twitter.com/jVWsssbUEw
— Autosport (@autosport) May 24, 2025
Met beide Mercedes-rijders die eruit lagen in Q2 moesten nog dertien rijders strijden voor een plaatsje bij de eerste tien en zo dus ook een plaats in Q3, waarin er om de polepositie zou gestreden worden.
Strong laps on the restart of Q2 from our boys 👊 @Charles_Leclerc – P2@LewisHamilton – P3 pic.twitter.com/YXjXBZIlJ9
— Scuderia Ferrari HP (@ScuderiaFerrari) May 24, 2025
Uiteindelijk was het Lando Norris die in Q2 de snelste tijd reed, op slechts 0,011 seconde gevolgd door Charles Leclerc. Voor de eerste keer dit weekend was Charles Leclerc niet de snelste maar uiteraard was het vooral belangrijk om in Q3 de snelste te zijn en de polepositie te veroveren. Met Carlos Sainz en Yuki Tsunoda kregen we twee verrassende namen onder de rijders die uitgeschakeld werden.
Time to get the top 10 shootout started 💪 pic.twitter.com/U8KcWf7YUa
— Scuderia Ferrari HP (@ScuderiaFerrari) May 24, 2025
Bij aanvang van Q3 kruisten alle Monegasken ongetwijfeld hun vingers voor ‘local hero’ Charles Leclerc. Tijdens de eerste serie snelle runs zagen we de McLarens echter plots helemaal bovenaan. Lando Norris reed de voorlopig snelste tijd, op slechts 0,067 seconde gevolgd door teamgenoot Oscar Piastri. Charles Leclerc moest in de Ferrari genoegen nemen met de derde tijd, nipt sneller dan Max Verstappen die de vierde tijd reed.
Into the final couple of minutes:
— McLaren (@McLarenF1) May 24, 2025
Lando 🇬🇧 P1
Oscar 🇳🇿 P2 #McLaren | #M7AReborn | #MonacoGP 🇲🇨 pic.twitter.com/b6oVKy6kaH
Er volgde echter nog een ultieme laatste snelle run en een spannende ontknoping van de strijd om de polepositie. Daarbij gingen de McLarens vroeger dan de andere wagens opnieuw de baan op. Oscar Piastri verbeterde zijn rondetijd met zo’n drie tienden maar Lando Norris ging nog sneller want hij was 0,015 seconde sneller dan Piastri.
Lando Norris' pole position was also a new track record for Monaco! 🇲🇨⚡️ pic.twitter.com/hxvcZmQ7IW
— Autosport (@autosport) May 24, 2025
We kregen een bloedstollende ontknoping van de kwalificatie want verschillende rijders verbeterden hun tussentijden. Charles Leclerc reed een voorlopig snelste tijd maar in de slotseconden van de kwalificatie reed Lando Norris nog naar een tijd van 1:09.954. Met een nieuw baanrecord veroverde de Brit zo de polepositie voor de GP van Monaco. Charles Leclerc start mee van op de eerste startrij terwijl Oscar Piastri in de andere McLaren tevreden moest zijn met P3. Lewis Hamilton en Max Verstappen vervolledigden de top vijf.
Voor het eerst zullen er tijdens de GP van Monaco echter twee verplichte pitstops gemaakt moeten worden. Het wordt uitkijken of dit inderdaad voor meer spanning zal zorgen maar ook dan blijft de polepositie voor de race ongetwijfeld een belangrijk voordeel. Een brede glimlach dan ook op het gezicht bij Lando Norris.
Pos | Driver | Team | Q1 | Q2 | Q3 |
---|---|---|---|---|---|
1 | Lando Norris | McLaren | 1:11.285s | 1:10.570s | 1:09.954s |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:11.229s | 1:10.581s | 1:10.063s |
3 | Oscar Piastri | McLaren | 1:11.308s | 1:10.858s | 1:10.129s |
4 | Lewis Hamilton | Ferrari | 1:11.575s | 1:10.883s | 1:10.382s |
5 | Max Verstappen | Red Bull | 1:11.431s | 1:10.875s | 1:10.669s |
6 | Isack Hadjar | Racing Bulls | 1:11.811s | 1:11.040s | 1:10.923s |
7 | Fernando Alonso | Aston Martin | 1:11.674s | 1:11.182s | 1:10.924s |
8 | Esteban Ocon | Haas | 1:11.839s | 1:11.262s | 1:10.942s |
9 | Liam Lawson | Racing Bulls | 1:11.818s | 1:11.250s | 1:11.129s |
10 | Alexander Albon | Williams | 1:11.629s | 1:10.732s | 1:11.213s |
11 | Carlos Sainz | Williams | 1:11.707s | 1:11.362s | |
12 | Yuki Tsunoda | Red Bull | 1:11.800s | 1:11.415s | |
13 | Nico Hülkenberg | Sauber | 1:11.871s | 1:11.596s | |
14 | George Russell | Mercedes | 1:11.507s | ||
15 | Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | 1:11.880s | ||
16 | Gabriel Bortoleto | Sauber | 1:11.902s | ||
17 | Oliver Bearman | Haas | 1:11.979s | ||
18 | Pierre Gasly | Alpine | 1:11.994s | ||
19 | Lance Stroll | Aston Martin | 1:12.563s | ||
20 | Franco Colapinto | Alpine | 1:12.597s |