GP van Monaco: Lando Norris wint, opnieuw een saaie race ondanks twee verplichte pitstops

McLaren F1 team
McLaren F1 team

De twee verplichte pitstops hebben tijdens de GP van Monaco niet voor extra spektakel gezorgd. Lando Norris controleerde grotendeels de race en zegevierde voor Charles Leclerc en Oscar Piastri die het podium vervolledigden. Max Verstappen moest genoegen nemen met de vierde plaats.

Voorafgaand aan de start van de GP van Monaco was het bijzonder druk op de erg smalle startgrid. Drukte en chaos op de startgrid, een voorbode van ook een chaotische start van de race?

Lando Norris kende van op de pole een goede start, blokkeerde even de banden vooraan maar slaagde er toch in om als eerste vlot door de eerste bocht te gaan en de leiding in de race te behouden, dit ondanks aandringen van Charles Leclerc.

Ook daarachter behielden de meeste rijders gewoon hun positie en zagen we geen incidenten. Wat verderop tijdens de eerste ronde liep het echter wel mis.

Bortoleto haalde in de hairpin immers Kimi Antonelli in maar Antonelli stak binnendoor in de bocht vlak voor het ingaan van de tunnel. Daardoor moest Bortoleto Antonelli ontwijken en kwam Bortoleto in de Tec-Pro barrier terecht.

Bortoleto kon uiteindelijk verder rijden maar door het verschuiven van de TecPro-barrier kregen we wel gedurende enkele ronden een virtuele safety car-fase. Verschillende rijders profiteerden daarvan om hun eerste pitstop af te werken maar geen enkele rijder die vooraan reed maakte een pitstop.

Nadat we terug een groene vlag hadden kregen we een volgend incident. Deze keer reed Pierre Gasly bij het uit de tunnel komen achteraan in op Yuki Tsunoda. Tsunoda kon zijn weg verder zetten maar Gasly zijn wagen raakte ernstig beschadigd en hij moest opgeven, al geraakte hij wel nog tot in de pitlane.

Wanneer je de beelden van de impact ziet is het opmerkelijk dat Yuki Tsunoda zijn wagen niet ernstig beschadigd raakte.

Zestien ronden ver had de meerderheid van de rijders nog geen pitstop gemaakt. Lando Norris reed nog steeds aan de leiding, voor Charles Leclerc, Oscar Piastri, Max Verstappen en Fernando Alonso. Alonso reed dus in de punten, de tweevoudig wereldkampioen finishte dit seizoen nog geen enkele keer in de punten.

Verderop het rijdersveld zagen we verschillende rijders toch wel zenuwachtig achter hun voorligger rijden. Inhalen blijft echter bijzonder moeilijk in Monaco.

In ronde 19 zagen we de eerste rijder van de wagens vooraan een eerste pitstop maken, het was Oscar Piastri die binnen kwam.

Lando Norris volgde even later ook waardoor Charles Leclerc aan de leiding van de race kwam te liggen. Uiteraard moest ook Leclerc nog zijn eerste pitstop maken.

Na zijn pitstop kwam Charles Leclerc opnieuw achter Lando Norris de baan op. Daardoor kwam Max Verstappen aan de leiding van de race te liggen maar de viervoudig wereldkampioen had nog geen enkele pitstop uitgevoerd.

Verstappen kwam op zijn beurt echter in ronde 29 de pits binnen en daardoor kwam Lando Norris opnieuw aan de leiding van de race te liggen, voor Charles Leclerc, Oscar Piastri en Max Verstappen.

Lando Norris kwam als raceleider een hele reeks wagens tegen die hij moest gaan dubbelen, daardoor naderde Charles Leclerc op Norris maar dat zonder echt te komen aansluiten bij Norris want uiteraard moest ook Leclerc op zijn beurt een hele reeks wagens dubbelen.

In ronde 39 moest Fernando Alonso zijn Aston Martin F1-bolide met technische problemen langs de kant van het circuit parkeren. Opnieuw geen punten dus voor Alonso.

Weinig spektakel tot dusver in Monaco, voor de rijders was het echter belangrijk om de focus te behouden. Dat mocht Oscar Piastri in de eerste bocht ondervinden. De Australiër gleed door de eerste bocht, dat had erger kunnen aflopen voor Piastri.

In ronde 49 maakte Charles Leclerc zijn tweede pitstop en daarmee voldeed hij aan zijn verplichte twee pitstops. Leclerc kwam als derde opnieuw de baan op.

Ook Lando Norris kwam binnen voor zijn tweede pitstop. Daarmee kwam Max Verstappen aan de leiding van de race te liggen. Verstappen bleef buiten en hoopte ongetwijfeld op een virtuele safety car of zelfs een rode vlag want dan mocht hij zonder tijdsverlies ‘gratis’ van banden wisselen.

Een gefrustreerde George Russell haalde even later Alex Albon in door de ‘Nouvelle Chicane’ af te snijden. Russell liet verstaan dat Albon op ongepaste wijze reed. Russell werd gevraagd zijn positie terug te geven maar hij verkoos om de straf te incasseren.

En die straf werd uiteindelijk een drive-through penalty en dat terwijl Russell nog zelfs geen van beide verplichte pitstops had gemaakt.

Met nog minder dan twintig ronden te gaan kwam Charles Leclerc aansluiten bij Lando Norris. Leclerc probeerde Norris onder druk te zetten terwijl Norris op zijn beurt binnen de twee seconden van raceleider Max Verstappen reed.

In ronde 65 kwam George Russell eindelijk binnen voor zijn eerste van twee verplichte pitstops. Russell kwam als elfde opnieuw de baan op maar hij moest uiteraard nog een tweede pitstop afwerken.

Met nog minder dan tien ronden te gaan reden Max Verstappen, Lando Norris en Charles Leclerc binnen zo’n twee seconden van elkaar. Verstappen moest echter nog zijn tweede pitstop afwerken en dat zou de Nederlander waarschijnlijk pas tijdens de laatste ronde doen. Verstappen hoopte immers op een safety car of een rode vlag.

George Russell kwam met nog acht ronden te gaan binnen voor zijn tweede pitstop, Russell bleef op de elfde plaats.

Met nog een handvol ronden te gaan voerde Charles Leclerc steeds meer de druk op Lando Norris op. Een klein foutje van Norris kon volstaan voor Charles Leclerc, virtueel streden zij immers voor de overwinning aangezien Verstappen nog een pitstop moest maken. Ondertussen kwam Lando Norris aansluiten bij Leclerc.

Bij het ingaan van de laatste ronde kwam Max Verstappen binnen voor zijn verplichte tweede pitstop. Verstappen viel daardoor terug naar de vierde plaats.

Lando Norris reed tijdens de laatste ronde probleemloos richting de overwinning, Charles Leclerc en Oscar Piastri vervolledigden het podium. De twee verplichte pitstops resulteerden helaas niet in een spannende en spectaculaire race. Binnen een week is er de GP van Spanje, dan wordt het uitkijken of de striktere regels rond de zogenaamde ‘Flexi-wings’ gevolgen zullen hebben voor de pikorde in de Formule 1.