De race in Monaco startte droog en eindigde op een natte baan maar het was zowel aan het begin als het einde van de race dat Max Verstappen op de eerste plaats terug te vinden was. Verstappen reed quasi onbedreigd naar de overwinning, voor Fernando Alonso en Esteban Ocon die het podium vervolledigden.
"Will the owner of the red Ferrari…" ??#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/wRowegtcim
— Formula 1 (@F1) May 28, 2023
22 wagens op de startgrid, waarvan twee Ferrari’s en één Ferrari F40 op een luxejacht in de haven van Monaco. Iedereen keek echter vooral naar de eerste startrij want daar stonden Max Verstappen en Fernando Alonso. Verstappen startte goed van op de pole en op de medium band kon hij Alonso op de harde band makkelijk achter zich houden.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
— Formula 1 (@F1) May 28, 2023
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
LIGHTS OUT IN MONACO!!!!
Verstappen leads off the line and into Turn 1, Alonso tucks in behind#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/lhcNL7uSxL
Tijdens de eerste ronde zagen we heel wat contact en lichte aanrijding in de hairpin. Nico Hulkenberg werd bestraft met een tijdstraf van vijf seconden.
LAP 1/78
— Formula 1 (@F1) May 28, 2023
Contact between Hulkenberg and Sargeant ?
Hulkenberg has been handed a 5-second penalty#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/rnE9lr9YGj
Verder kregen we tijdens de openingsfase maar weinig spektakel te zien, op een lichte aanrijding tussen Carlos Sainz en Esteban Ocon na.
LAP 13/78
— Formula 1 (@F1) May 28, 2023
Sainz's front end plate has fallen off but the Ferrari driver is staying out on track#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/iodhZ99SaM
Sainz beschadigde daardoor zijn voorvleugel maar de end plate vloog weg en de Spanjaard moest niet vroeger dan gepland komen pitten.
Another angle on that contact between Sainz and Ocon ?#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/ex7mQsXMLu
— Formula 1 (@F1) May 28, 2023
Iets voor halverwege de race controleerde Max Verstappen vooraan de race, ook al had hij op zijn voorste banden last van graining.
LAP 29/78
— Formula 1 (@F1) May 28, 2023
Lots of graining on Verstappen's left front tyre. He's told his team but he's staying out for now.#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/aPw3wgl0fE
Ondertussen zagen we een gefrustreerde Sergio Perez in de achterhoede proberen om plaatsen goed te maken. Daarbij kwam het tot contact met Lance Stroll en even later ook met Kevin Magnussen.
Things are getting spicy between Perez and Stroll! ?#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/5u63bTnAj6
— Autosport (@autosport) May 28, 2023
LAP 35/78
— Formula 1 (@F1) May 28, 2023
Perez says goodbye to a chunk of his front wing after contact with Magnussen at the chicane.
The Mexican pits for a new front wing, and he's almost back to where he started – he's now running in P19 #MonacoGP #F1 pic.twitter.com/CPbCTzWdLc
Ondertussen vonden de eeste pitstops plaats maar tegelijkertijd werd er ook volop naar de regenradar gekeken. Afhankelijk van de weersvoorspelling werd er regen binnen een tiental ronden tot tegen het einde van de race voorspeld. Zou het daadwerkelijk nog gaan regenen tijdens de race? Verschillende rijders hoopten er ongetwijfeld op.
Rain is on the way… or is it? ?#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/YS8yFiFRRg
— Formula 1 (@F1) May 28, 2023
LAP 49/78
— Formula 1 (@F1) May 28, 2023
"No rain expected in the next 20 mins" ?#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/RJk9BGYNxA
In ronde 52 begon het toch steeds meer te regenen en het circuit was ter hoogte van de hairpin en de tunnel een beetje nat, de rest van het circuit leek nog droog. Vreemd genoeg kwam Fernando Alonso toen binnen en kreeg hij van Aston Martin opnieuw droogweerbanden.
LAP 55/78
— Formula 1 (@F1) May 28, 2023
Alonso pits… for more dry tyres. Is that the right call?#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/vwRnWoz5gx
Op slicks schoof Carlos Sainz in de Ferrari van de baan, waarna beide Ferrari’s met de nodige moeite konden terugkeren naar de pits voor een setje intermediates.
A double pit stop for the guys, they are now both on intermediate tyres ?
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) May 28, 2023
It’s Charles P6 and Carlos P8. #MonacoGP pic.twitter.com/EnaU79wift
Ook bij Aston Martin beseften ze dat er moest overgeschakeld worden naar intermediates. Alonso moest opnieuw binnenkomen voor intermediates. Ook Max Verstappen kwam als raceleider binnen voor intermediates.
A double pit stop for the guys, they are now both on intermediate tyres ?
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) May 28, 2023
It’s Charles P6 and Carlos P8. #MonacoGP pic.twitter.com/EnaU79wift
Veel chaos en schuivers maar het was Max Verstappen die aan de leiding reed, voor Fernando Alonso en Esteban Ocon. Lewis Hamilton volgde op iets minder dan twee seconden van Ocon en de laatste podiumplaats.
CHAOS! PT 2:#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/a5E4XmiHkD
— Autosport (@autosport) May 28, 2023
Erg uitdagende omstandigheden voor de rijders in de straten van Monaco. Een bijkomend nadeel in Monaco is dat de regen door de tragere snelheden minder goed van het vizier afloopt.
LAP 60/78
— Formula 1 (@F1) May 28, 2023
Imagine trying to drive Monaco in the rain! ??#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/JIouwGnjE9
Verschillende aanrijding en schuivers in de regen, dat zorgde voor verschillende gele vlaggen en inhaalmanoeuvres maar vooraan bleef Max Verstappen comfortabel aan de leiding voor Alonso en Ocon.
this just sums up the level of chaos the rain brought, Stroll in the background just chillin’ ?
— WTF1 (@wtf1official) May 28, 2023
Opvallend genoeg was Lance Stroll tot dusver de enige rijder die moest opgeven. Yuki Tsunoda leek eveneens te moeten gaan opgeven met ‘remproblemen’ maar de Japanner reed uiteindelijk toch door.
LAP 63/78
— Formula 1 (@F1) May 28, 2023
It's game over for Lance Stroll ?
The Canadian is our first retiree of the day #MonacoGP #F1 pic.twitter.com/alfyfvdZr6
Verstappen reed ondertussen nog steeds comfortabel vooraan met een voorsprong van meer dan twintig seconden op Fernando Alonso. Verstappen maakte echter een klein foutje waardoor hij met zijn rechter achterband tegen de vangrails reed. De Nederlander kwam met de schrik vrij.
.@Max33Verstappen tells his team to check his rear tyre pressures because he clipped the wall near the Swimming Pool. #F1 #MonacoGP pic.twitter.com/D3VCczEJRo
— Peter Leung (@BaronVonClutch) May 28, 2023
Met nog enkele ronde te gaan moest ook Kevin Magnussen als tweede rijder opgeven. De rijders die nog wel op de baan waren kregen ondertussen steeds meer een ‘droge rijlijn’.
LAP 74/78
— Formula 1 (@F1) May 28, 2023
A dry line is emerging ?#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/WGghaoIQeP
Uiteindelijk slaagde Max Verstappen er probleemloos in om de race uit te rijden en de legendarische race doorheen de straten van Monaco op zijn naam te schrijven. Fernando Alonso finishte als tweede terwijl Esteban Ocon voor Alpine de strijd met Lewis Hamilton om de derde en laatste podiumplaats wist te winnen. Dolle vreugde dus bij Alpine maar ook bij Mercedes zullen ze enigszins tevreden zijn met een vierde en vijfde plaats.
Bij Aston Martin werd er gematigd gevierd. Waarschijnlijk kwam het besef dat ze bij de eerste pitstop Alonso meteen op intermediates hadden moeten plaatsen. Nu maakte de Spanjaard kort na elkaar twee pitstops en dat betekende mogelijk het verschil tussen winst en verlies in Monaco.
Door zijn overwinning in Monaco en het feit dat teamgenoot Sergio Perez buiten de punten finishte vergroot Max Verstappen aanzienlijk zijn voorsprong in het kampioenschap.