GP van Monaco: Round-Up

Er viel weer heel wat te beleven afgelopen weekend in de straten van Monaco. Als we de balans opmaken achteraf, dan komen we tot de vaststelling dat er zelfs te veel is gebeurd om allemaal in één enkel artikel op te noemen. Toch doen we ook nu ons best om de hoogte en voor sommigen de laagtepunten er uit te halen.
image

Een vijf op zes voor Vettel en twee zeges op acht dagen. Wie nog twijfelt aan de titelkansen van de Duitser is eraan voor de moeite. Vijf zeges en een tweede plaats is een evenaring van de beste seizoenstart eerder verwezenlijkt door Michael Schumacher in 1994 die in dat jaar zijn eerste wereldtitel behaalde. Toch laat Red Bull wat steken vallen. Opnieuw is daar het probleem van KERS dat niet behoorlijk functioneert en waarvan het team nu ook openlijk toegeeft dat het dit onderschat heeft. En dan zijn er nog de blundertjes in de pits. Zowel bij Vettel als bij Webber ging er kostbare tijd verloren doordat de mecaniciens niet klaar waren bij het pitten. Red Bull had nog maar net de procedures veranderd uit vrees voor pottenkijkers die konden zien wanneer ze zouden pitten. Die nieuwigheden moeten duidelijk nog scherp gesteld worden.

McLaren had aanspraak kunnen maken op de overwinning, maar ook dat is racen. Niets is zeker tot je over de finish komt. Hoe vaak is het al in die laatste paar ronden nog misgelopen voor zoveel piloten. Daarbij valt het nog te betwijfelen of ze ooit voorbij Alonso en Vettel waren geraakt, tenzij die twee in elkaar zouden zijn blijven hangen. Veel vraagtekens zonder antwoorden. Het enige wat er dient te gebeuren is zorgen dat ze de volgende keer sneller zijn. Daarbij is het altijd een risico om lang te wachten een snelle ronde neer te zetten tijdens de kwalificaties in Monaco. De kans op een rode vlag of stopzetting ligt er veel hoger dan op elk ander circuit gezien er 0% marge voor fouten is. McLaren is een ervaren team en had dat moeten weten. Hamilton heeft bewezen dat inhalen in Monaco niet onmogelijk is, maar was daarbij net iets te gretig. Hij kreeg een straf voor het veroorzaken van een aanrijding met Massa en achteraf ook nog met Maldonado. De reactie van Hamilton op die straf is niet de moeite om lang bij te blijven stilstaan. Hij trok de compleet verkeerde kaart van ‘racisme’ en heeft daar nu wel spijt van. Maar gedane zaken nemen geen keer. Misschien kan hij in het vervolg beter in zijn hoofd eerst tot 10 tellen.

image

Beterschap voor Ferrari. Op donderdag lieten ze al zien wat ze in hun mars hadden en tijdens de race voor de rode vlag kon misschien Alonso nog eerder dan Button kans maken op de hoofdprijs. Massa zag een DNF als eindresultaat en kon niet hard genoeg roepen dat Hamilton nog zwaarder moest gestraft worden. Misschien dat Brazilië 2008 daar nog voor iets tussenzit. Wij denken dat overdrijven nooit goed is. Afwachten wat Canada voor het team brengt, want Monaco is nu eenmaal een atypisch circuit waar je ook niet echt kan voortgaan op de resultaten. Hier kan ook de langzamere wagen een overwinning behalen, waarmee we niet willen zeggen dat dit nu het geval was.

Ook bij Mercedes en Renault kregen ze maar telkens een wagen aan de finish. Pluspunt voor Renault is dan nog dat Heidfeld punten pakte met P8 in tegenstelling tot Rosberg die een zwaar weekend achter de rug heeft. Hij eindigde op een troosteloze elfde plaats net buiten de punten. Schumacher moest opgeven door een brand in de airbox, Petrov was dan weer de oorzaak van de rode vlag. Zijn benen zaten gekneld in de wagen door de crash en moest bevrijd worden. Voor zijn ploegmaat Heidfeld hangt er wel een waarschuwing in de lucht. Ploegbaas Boullier heeft gezegd dat Nick beter zal moeten presteren. Ze hadden bij Renault duidelijk meer verwacht van Quick Nick.

image

Feest bij Williams die de eerste punten op zak hebben. En zou Maldonado de race uitgereden hebben, dan waren beide wagens in de punten geëindigd. Dat is een opsteker voor het team dat al sinds het begin van het seizoen in diepe crisis zit. Maldonado zat ook nu weer met de wagen in Q3 op zaterdag. Er lijkt een kentering te komen in de slechte prestaties van het team. Als nu Sam Michael maar geen spijt begint te krijgen van zijn ontslag. Alhoewel ze bij Ferrari misschien nog wel iemand kunnen gebruiken.Force India scoort opnieuw punten, maar ditmaal is het Sutil die voor ploegmaat Di Resta kan blijven. Beide piloten hadden ook wel hun portie ongeluk. Sutil kreeg een lekke band, Di Resta kreeg een drive through. Hij was net zoals Hamilton te gretig bij het inhalen van een voorligger. Wel kon hij nog het excuus gebruiken dat het zijn eerste GP was in het Prinsdom.

imagePerez was op weg om opnieuw een prachtprestatie neer te zetten. Totdat de vangrail in Monaco daar anders over besliste. Intussen is de Mexicaan ontslaan uit het ziekenhuis, maar verblijft hij wel nog in Monaco. Een kleine domper op de vreugde bij Sauber, want ook Kamui Kobayashi voelde zich duidelijk in zijn element in Monaco. Hij speelde het ook nu weer klaar om plaatsen goed te maken en reed van een twaalfde naar een schitterende vijfde plaats. Zelfs Webber had moeite om de vierde plaats terug uit de handen van de Japanner te nemen die hij waarschijnlijk zonder herstart had kunnen vasthouden. Kobayashi kreeg wel een waarschuwing voor een tik die hij uitdeelde bij het inhalen in Mirabeau.

Toro Rosso had een moeilijk weekend. Buémi kon als troostprijs nog net het laatste puntje meepikken en Alguersuari kwam niet over de finish. Hij reed nog in op de wagen van Hamilton bij het ongeval dat de rode vlag veroorzaakte. Lotus behaalt het beste resultaat van het seizoen met Trulli en Kovalainen op P13 en P14. Maar ook Virgin deed het niet slecht. Behalve dan de uitval van Glock, kon D’Ambrosio terugblikken op een geslaagd weekend. Een juiste pitstopstrategie zorgde ervoor dat hij een vijftiental ronden kon voorblijven op de Lotussen. Hij verloor zijn positie door een blauwe vlag waardoor hij te veel vuil op de banden had en zijn positie niet meer kon verdedigen. Toch eindigde hij op een propere vijftiende plaats. HRT had de stewards dit keer wel aan hun zijde en ondanks dat ze geen tijden op zaterdag hadden kunnen neerzetten, mochten ze toch deelnemen op zondag. Meer kan er over HRT niet verteld worden, zelfs binnen het team, komen beide piloten niet in elkaars buurt en vochten ze in Monaco een strijd uit met zichzelf en de vangrails.

Het is al de vijfde keer op zes races dat we moesten beginnen met Vettel die opnieuw een overwinning haalt. Toch was het geen makkelijke race voor hem en door wat geklungel in de box, leek het er even op alsof een derde plaats het hoogst haalbare was. Maar Vettel gokte en had daarbij het geluk aan zijn kant. Intussen gaan er stemmen op om het reglement aan te passen zodat bandenwissels tijdens een rode vlag niet meer kunnen. Zo zouden fans niet beroofd worden van een spannende race. Maar hoe zit het dan als een koploper veel voorsprong verliest door een rode vlag, gaan ze die hem dan ook teruggeven bij de herstart? Zo zal er altijd wel iets in het nadeel van iemand zijn. Maar van Monaco onthouden we vooral dat Vettel nog steeds op titelkoers ligt, Ferrari opnieuw meestrijd voor het podium, de vangrails nog steeds genadeloos zijn, de stewards veel werk hadden en dat Hamilton ook maar een mens is en geen gevoelloze robot.

En nu naar Canada!

image

a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:12:”_A8C9047.jpg”;}
Banden, vangrails, nauwe straatjes, volbloed racers en rode vlaggen. Dat waren de ingrediënten voor een spectaculair raceweekend waarin het tot zes ronden voor het einde raden was wie als eerste over de streep zou komen. Alles wat er daarvoor gebeurde, lees je hier in de Round-Up.