GP van Qatar: Max Verstappen wint incidentrijke race, McLaren incasseert opdoffer in titelstrijd bij de constructeurs

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Max Verstappen heeft op het Losail International Circuit een incidentrijke GP van Qatar gewonnen.

George Russell mocht na een gridstraf voor Max Verstappen van op de polepositie aan de race beginnen. Russell kende geen al te slechte start maar Max Verstappen startte goed en remde richting de eerste bocht iets later dan George Russell waardoor hij in de eerste bocht meteen voorbij kon gaan aan Russell en de leiding in de race veroverde.

Eveneens in de eerste bocht kwam het tot een aanrijding tussen Nico Hulkenberg, Esteban Ocon en Franco Colapinto. Die laatste twee moesten opgeven, Hulkenberg geraakte met een lekke band nog tot in de pits voor een bandenwissel. Uiteraard kregen we de safety car op de baan.

George Russell was teruggevallen naar de derde plaats, Lando Norris was immers ook voorbij gegaan aan Russell en geraakte net niet voorbij aan Verstappen. We kregen dus een herstart met Verstappen aan de leiding, voor Norris en Russell. Bij de herstart bleef Max Verstappen vlot aan de leiding van de race, Oscar Piastri profiteerde wel en ging voorbij aan Charles Leclerc om zo de vierde plaats te veroveren.

Verstappen probeerde weg te rijden van Lando Norris maar de Brit gaf in zijn McLaren alles om in het spoor van Verstappen te blijven.

Ondertussen lieten de stewards weten dat Lewis Hamilton een tijdstraf van vijf seconden kreeg omdat hij een valse start had gemaakt. Een pijnlijk foutje van de zevenvoudig wereldkampioen.

Vooraan bleef Lando Norris ondertussen jagen op Max Verstappen, afwisselend reden ze snelste rondetijden. Oscar Piastri was op zijn beurt in de tweede McLaren aan het jagen op George Russell, de polesitter kende tot dusver geen al te beste race.

Piastri kwam steeds dichter bij George Russell die steeds meer leek terug te vallen en het tempo van Verstappen en Norris vooraan duidelijk niet kon volgen.

Bij het ingaan van ronde 24 zocht George Russell de pits op voor een bandenwissel. Die bandenwissel verliep niet goed want rechts achteraan kwam het wiel niet vlot van de wagen, waarmee de race van kwaad naar erger ging voor Russell.

Halverwege de race was Lando Norris tot op 1,6 seconde van Max Verstappen genaderd. Beide rijders moesten echter nog hun pitstop maken en die zou mogelijk cruciaal zijn voor het verdere verloop van de race.

Plots lag er een spiegel op het rechte stuk langs start-finish, niet op de ideale rijlijn maar wel op het stuk waar er normaal geprobeerd wordt om in te halen. Vreemd genoeg kwam er geen virtuele safety car of volwaardige safety car.

Enkele ronden later kwam de safety car toch op de baan. Valtteri Bottas ging op het rechte stuk in het midden rijden omdat hij gedubbeld werd, waardoor hij over de spiegel reed en er heel wat brokstukken op het circuit terecht kwamen. Daardoor kregen achtereenvolgens Lewis Hamilton en Carlos Sainz een lekke band en dat zorgde voor een safety car.

Verschillende rijders profiteerden om een pitstop te maken maar ongelooflijk dat de wedstrijdleiding niet ingreep toen de spiegel op het rechte stuk terechtkwam. Een spiegel op het rechte stuk vormt immers altijd een groot veiligheidsrisico.

Bij de herstart kwam Max Verstappen slecht weg, in tegenstelling tot Lando Norris die een aanval inzette op Max Verstappen, de Nederlander bleef echter aan de leiding van de race.

Bij de herstart zagen we ook Sergio Perez spinnen en opgeven, de Mexicaan leek een probleem te hebben met zijn Red Bull F1-bolide.

We kregen trouwens meteen een nieuwe safety car want Nico Hulkenberg spinde op zijn koudere banden in de grindbak.

Bij de nieuwe herstart bleef Verstappen vlot aan de leiding, voor Lando Norris. Norris werd ondertussen echter onderzocht voor het negeren van een gele vlag eerder tijdens de race.

Lando Norris kreeg een 10 seconden stop-and-go penalty voor het niet vertragen onder gele vlag.

Norris moest die erg zware straf binnen enkele ronden uitvoeren, Norris viel daardoor terug naar de allerlaatste plaats.

Met nog tien ronden te gaan kreeg ook Lewis Hamilton een drive-through penalty van de stewards omdat hij te snel door de pitlane had gereden. Even later zou Hamilton opgeven. Ondertussen probeerde Carlos Sainz te jagen op Pierre Gasly die voor Alpine een schitterende zaak kon doen.

Lando Norris streed voor wat hij waard was en maakte ondertussen enkele plaatsen goed. Met nog enkele ronden te gaan reed Norris op minder dan een seconde van de tiende plaats en dus een wk-punt, belangrijk in de strijd om het constructeurskampioenschap.

Met nog drie ronden te gaan ging Norris voorbij aan Valtteri Bottas en daarmee veroverde Lando Norris niet alleen het wk-punt van de tiende plaats maar ook dat van de tiende plaats. Twee belangrijke punten voor het kampioenschap bij de constructeurs.

Max Verstappen won uiteindelijk makkelijk de GP van Qatar, voor Charles Leclerc en Oscar Piastri die het podium vervolledigden. George Russell finishte als vierde, voor Pierre Gasly die Carlos Sainz achter zich wist te houden. Fernando Alonso finishte op de zevende plaats.

Guanyu Zhou finishte als achtste en scoorde zo de eerste punten voor het Stake F1 team dit seizoen. Lando Norris finishte als tiende en behaalde zo twee belangrijke punten voor McLaren. McLaren incasseerde echter wel een opdoffer in de strijd om het kampioenschap bij de constructeurs. Ferrari nadert immers en de beslissing in het kampioenschap bij de constructeurs zal pas tijdens de GP van Abu Dhabi plaatsvinden, de laatste race van het F1-seizoen.