Geen McLaren bovenaan tijdens de eerste oefensessie in Singapore maar wel Fernando Alonso die op verrassende wijze in zijn Aston Martin F1-bolide de snelste tijd reed. Charles Leclerc en Max Verstappen vervolledigden de top drie.
Eyes to the track in Marina Bay… 👀
— Formula 1 (@F1) October 3, 2025
FP1 is almost upon us 🙌#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/0v30W6rMRg
Na het stratencircuit in Azerbeidzjan volgt er met de GP van Singapore al meteen opnieuw een stratencircuit op de F1-kalender. De karakteristieken van het Marina Bay Street Circuit in Singapore zijn echter helemaal anders dan het stratencircuit in Baku.
🟢 GREEN FOR FP1! 🟢
— Formula 1 (@F1) October 3, 2025
We have cars out on track at Marina Bay! 🤩#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/joNPOV9dlt
Een bijkomende uitdaging voor de rijders in Singapore is dat er erg hoge temperaturen en een hoge luchtvochtigheid in Singapore voorspeld worden. De fysieke belasting is dan ook één van de zwaarste van de ganse F1-kalender. Om het allemaal nog wat uitdagender te maken is er dit weekend ook nog eens kans op regen.
It looks like the Williams of Alex Albon has got a little too hot at the start of this FP1 session 😳#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/FkaQ5zz24X
— Formula 1 (@F1) October 3, 2025
Ook de F1-bolides worden zwaar belast in Singapore, dat mochten Alex Albon en zijn Williams F1-bolide meteen al ondervinden. De remmen achteraan zijn F1-bolide zorgden voor een hevige rookontwikkeling.
The rear brakes on Alex Albon's Williams get too hot in FP1 😲#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/1DjyUgiAm4
— Formula 1 (@F1) October 3, 2025
Op het stratencircuit in Singapore krijgen de remmen het sowieso hard te verduren, we zagen de rijders dan ook heel wat foutjes maken bij het aanremmen voor verschillende bochten.
A sizeable lock-up for Charles Leclerc as he pushes the limits early-on! 😱💨#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/4VdkJ2hhxV
— Formula 1 (@F1) October 3, 2025
Geleidelijk aan het tempo opvoeren en steeds meer de limieten van de wagen en het circuit opzoeken was dan ook de boodschap voor de rijders. Probleem daarbij was dat het gripniveau doorheen het raceweekend aanzienlijk verandert door de bijkomende rubberafzetting van de banden.
The yellow flag is deployed (very briefly) ⚠️
— Formula 1 (@F1) October 3, 2025
Pierre Gasly locked up and went straight on at Turn 14, but turns around and continues 💨#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/oYnwDKw8qj
Op een stratencircuit is het ook altijd ‘zoeken’ naar vrije baan en dat leidde tot frustratie bij wk-leider Oscar Piastri die een Ferrari voor hem zag opduiken. Het zal zeker niet het laatste incident dit raceweekend zijn waarbij wagens elkaar hinderen.
📻 PIA: "Ferrari will invent mirrors one day I hope"
— Formula 1 (@F1) October 3, 2025
Oscar Piastri comes across Lewis Hamilton at Turn 1 as he starts a flying lap 👇 #F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/SbNcFXtU4h
In de straten van Singapore werden de limieten van de baan steeds nadrukkelijker opgezocht, daarbij werd meer dan eens de muur net wel of niet geraakt maar beter nu een foutje en tegen de muur rijden dan tijdens de kwalificatie of de race.
Up close and personal with the barriers 🤩🤏#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/LK3dwo3aXo
— Formula 1 (@F1) October 3, 2025
Uiteindelijk was het Fernando Alonso die iedereen verbaasde door in zijn Aston Martin de snelste tijd te rijden, op anderhalf tiende gevolgd door Charles Leclerc. Max Verstappen vervolledigde de top drie.