GP van Singapore: Lando Norris wint op dominante wijze, Max Verstappen beperkt de schade

McLaren F1 team

Lando Norris heeft op dominante wijze de GP van Singapore gewonnen. Aan de finish had Norris zo’n halve minuut voorsprong die met zijn tweede plaats voor de titelstrijd de schade beperkte. Oscar Piastri vervolledigde het podium.

Lando Norris kende van op de polepositie een goede start en bleef aan de leiding van de race, Max Verstappen bleef op de tweede plaats. Voor de allereerste keer slaagde Norris erin om na het veroveren van de pole aan het einde van de eerste ronde nog steeds aan de leiding te rijden.

Norris slaagde er tijdens de beginfase van de race meteen in om een klein kloofje uit te bouwen tegenover Max Verstappen die op zijn beurt ook wat kon wegrijden van Lewis Hamilton. Hamilton stond in tegenstelling tot de meeste andere rijders op de zachte bandencompound maar ook al is dat theoretisch de snellere bandencompound, toch slaagde hij er niet in om Verstappen te volgen.

Zo’n acht à negen ronden ver liet de McLaren-pitmuur aan Lando Norris weten dat hij het tempo mocht opvoeren en tegen ronde vijftien had Lando Norris al een voorsprong van bijna tien seconden op Verstappen bij elkaar gereden.

De meeste rijders leken voor een strategie met slechts één pitstop te gaan maar rond de twaalfde al veertiende ronde kwamen toch al verschillende rijders binnen. Daarbij ook Daniel Ricciardo en Carlos Sainz.

Kort nadat hij zijn pitstop had gemaakt reed Alex Albon redelijk traag over het circuit. De Britse Thai keerde terug naar de pits en moest opgeven omwille van een technisch probleem.

In ronde 19 kwam Lewis Hamilton binnen voor een bandenwissel. Daarbij leek hij met zijn band links achteraan even tegen de muur te rijden bij het binnenkomen van de pitlane. Gelukkig voor hem kon hij gewoon verder rijden. Hamilton deed vooral zijn beklag over het feit dat hij zo vroeg een pitstop moest maken, maar wanneer je op de zachte bandencompound aan de race begint is dat uiteraard logisch.

Weinig spektakel ondertussen op het Marina Bay Street Circuit, we moesten het dan ook vooral doen met wat sfeerbeelden. Vooraan had Lando Norris na 25 ronden een voorsprong van maar liefst twintig seconden op Max Verstappen, Russell volgde op zijn beurt op twaalf seconden van Verstappen.

George Russell kwam in ronde 28 binnen voor zijn pitstop, de Mercedes-rijder stond onder druk van Oscar Piastri.

Twee ronden later maakte ook Max Verstappen zijn pitstop, na zijn pitstop keerde Verstappen als vierde opnieuw de baan op.

Lando Norris ontsnapte ondertussen aan een crash. De raceleider ging te ver rechtdoor maar in plaats van de uitloopstrook in te duiken stuurde hij erg laat naar rechts. Zijn voorvleugel raakte net de bandenmuur maar zonder al te ernstige schade.

Even later kwam Norris ook binnen voor zijn pitstop. Gezien de zeer beperkte schade aan Lando Norris zijn voorvleugel werd deze niet vervangen en werd er een normale pitstop afgwerkt.

Charles Leclerc bleef ondertussen maar doorgaan op zijn medium banden, Russell probeerde ondertussen om Leclerc onder druk te zetten. Charles Leclerc bood echter stevig weerwerk en hield Russell achter zich.

In ronde 37 kwam Leclerc dan toch binnen, na zijn pitstop kwam hij vlak voor Nico Hulkenberg opnieuw de baan op, cruciaal voor het verdere raceverloop van Leclerc.

Oscar Piastri was op zijn nieuw setje banden begonnen aan een strijd voor een podiumplaats. De Australiër haalde achtereenvolgens Lewis Hamilton en George Russell in.

Vooraan leek Lando Norris de race goed te controleren maar met nog zo’n vijftien ronden te gaan reed Norris met zijn rechter achterband tegen de muur. Norris mocht dan wel 25 seconden voorsprong hebben op Verstappen, uiteraard mag je ook dan geen fouten maken en moet je de wagen heelhuids aan de finish brengen.

Charles Leclerc zette ondertussen de jacht in op George Russell nadat hij kort daarvoor Lewis Hamilton had ingehaald. Kevin Magnussen raakte dan weer de muur en kreeg daardoor een lekke band.

Met nog vijf ronden te gaan had Charles Leclerc de kloof met George Russell gedicht en reed hij binnen een seconde van Russell. Charles Leclerc zette George Russell meteen onder druk maar uiteindelijk slaagde hij er niet in om George Russell te passeren.

Vooraan ging Lando Norris met nog vier ronden te gaan serieus van het gas waardoor de voorsprong van Norris op Verstappen slonk van bijna 30 seconden naar slechts 23 seconden met nog twee ronden te gaan. Na een extra pitstop slaagde Daniel Ricciardo erin om op een setje zachte banden de snelste ronde te rijden. Daarmee snoepte hij een wk-punt af van Lando Norris, al kreeg hij er zelf geen wk-punt voor omdat Ricciardo uiteraard niet in de top tien finishte.

Uiteindelijk controleerde Lando Norris de race en won hij op dominante wijze de GP van Singapore. Max Verstappen volgde op zo’n twintig seconden, Oscar Piastri vervolledigde het podium. Norris nadert daarmee wat punten op Max Verstappen maar vooral McLaren doet een schitterende zaak in de strijd om het kampioenschap bij de constructeurs.