GP van Singapore: Hamilton wint, drama voor Ferrari en Verstappen

Lewis Hamilton heeft de spectaculaire GP van Singapore gewonnen. Na een serieuze crash bij de start zat de race er voor Sebastian Vettel, Max Verstappen en Kimi Räikkönen meteen op. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne finishte na een sterke race als zevende, zijn beste resultaat van het seizoen.

Voor aanvang van de GP van Singapore vielen er regendruppels op het Marina Bay Circuit. Even later kwam de boodschap dat er 100 procent kans was op regen tijdens de race. Daardoor werden de ogen meteen gericht op Max Verstappen, die vorig jaar in Brazilië prachtige dingen liet zien in de regen. Door de natte baan konden de rijders kiezen welke soort regenbanden ze op de wagens lieten monteren. De top zes koos voor intermediates. Bij McLaren kozen ze voor de volledige regenbanden.

En wat een start! Kimi Räikkönen had de beste start en wou als eerste de eerste bocht induiken, maar ook Sebastian Vettel en Max Verstappen hadden hetzelfde idee. De Fin raakte in contact met de Nederlander, waardoor het glijden was. Een safety-car was onvermijdelijk. Ook Fernando Alonso, die een goede start had op de volledige regenbanden, werd meegenomen door de glijdende Räikkönen en Verstappen. De Spanjaard kon echter wel nog verder.


Sebastian Vettel reed aan de leiding, maar dat was van korte duur. De Duitser spinde op één van de rechte stukken, waardoor het Lewis Hamilton was die aan de leiding kwam te liggen. De Brit startte als vijfde. Gelukkig bleef Stoffel Vandoorne uit de problemen. De jonge Belg kwam als zevende te liggen. Onder de safety-car procedure was het Lewis Hamilton aan de leiding, dan Daniel Ricciardo en Nico Hülkenberg.

In ronde vier kwam de safety car terug in de pitlane. Er gebeurden geen opmerkelijke dingen wanneer de race opnieuw werd gestart. Stoffel Vandoorne zette de aanval in op Valtteri Bottas, die op de intermediates stond. Teamgenoot Fernando Alonso had meer problemen. Er was duidelijk schade op de McLaren, waardoor Alonso geen risico’s nam. Het team kreeg ook geen data meer, waardoor de Spanjaard er alleen voor stond. In ronde negen kwam het pijnlijke nieuws dat Fernando Alonso moest opgeven. Na een goede start zat er veel meer in voor de tweevoudige wereldkampioen.


Ondertussen hield het op met regenen en dan was het al snel duidelijk dat de intermediates een pak sneller waren. Carlos Sainz maakte jacht op Stoffel Vandoorne, maar de teamgenoot van de Spanjaard, Daniil Kvyat, zorgde voor een tweede safety car in ronde 11. Het moment om over te schakelen van de volledige regenbanden naar de intermediates. Veel rijders kozen voor deze optie, maar McLaren hield Stoffel Vandoorne op de piste met de volledige regenbanden.


Een ronde later besloot McLaren dan toch om Vandoorne binnen te halen voor intermediates, een ronde te laat dus. Ook Renault deed hetzelfde. Vandoorne verloor dan ook twee plaatsen en had ook nog een moeilijk moment met Felipe Massa toen hij de pits uit reed. Vandoorne kwam voor Massa uit de pitlane, maar de Braziliaan stak Vandoorne toch voorbij. Vandoorne ging de Braziliaan dan opnieuw voorbij, wat Massa niet kon vatten en de wagen van Vandoorne licht raakte. Door de beslissing van McLaren en Renault was het Hamilton op kop, gevolgd door Ricciardo, Bottas, Sainz en Hülkenberg.

In ronde veertien kwam de safety car opnieuw in de pits. Opnieuw was het Stoffel Vandoorne die jacht maakte op zijn voorligger, Lance Stroll. Ook Kevin Magnussen, Esteban Ocon en Felipe Massa hadden een aantal hete momenten op de piste. In ronde 20 ging Stoffel Vandoorne voorbij Lance Stroll, na een foutje van de Canadees. De volgende rijder die voor Vandoorne reed was Jolyon Palmer.


Kevin Magnussen was de eerste rijder die omschakelde naar de droge banden in ronde 25, op de ultrazachte banden. Felipe Massa volgde al snel zijn voorbeeld. In ronde 28 kwam ook Stoffel Vandoorne ultrazachte banden halen, maar die pitstop verliep niet goed. Vandoorne verloor zo kostbare tijd. Vooraan in de race was het Daniel Ricciardo die zich als eerste waagde aan de droogweerbanden. Ook Bottas deed al snel hetzelfde.

Door de late stop van Jolyon Palmer kwam Vandoorne vlak achter de Renault te rijden. Een eerste poging was niet succesvol voor de jonge West-Vlaming. Het leek ook de enige kans te worden voor Vandoorne, want Palmer reed van de Belg weg.


In ronde 38 was het tijd voor de derde safety car. Marcus Ericsson verloor de controle over zijn wagen in het technische gedeelte van het stratencircuit. Een aantal rijders besloten om nieuwe banden te halen, waaronder Nico Hülkenberg. Tijdens de pitstop moest de wagen opnieuw gestart worden, waardoor de Duitser kostbare plaatsen verloor. Stoffel Vandoorne won zo ook een plaats. Na de safety-car procedure gebeurden er geen opmerkelijke dingen, met Stoffel Vandoorne op de zevende plaats.

Met nog veertien minuten te gaan, want na twee uur zat de race erop, was het einde race voor Nico Hülkenberg. De Duitser kende een goede race, maar na de derde safety car zorgde een technisch probleem voor de opgave van Hülkenberg. Even later zat de race van Kevin Magnussen er eveneens op. Daardoor reden er nog slechts twaalf rijders op de piste.

Dat was ook meteen het laatste noemenswaardige feit van deze spannende editie van de GP van Singapore. Lewis Hamilton won de race. Daniel Ricciardo en Valtteri Bottas mochten mee op het podium. Daarna waren het verrassende namen met Carlos Sainz op vier, gevolgd door Pérez, Palmer en Stoffel Vandoorne. Het is het beste resultaat van dit seizoen voor de Belg.


Door zijn overwinning en de opgave van Sebastian Vettel vergroot Hamilton zijn voorsprong in de wk-tussenstand tot 28 punten. Een serieuze mentale opdoffer voor Sebastian Vettel en Ferrari. 24 uur geleden mochten ze immers nog juichen omdat ze de polepositie veroverd hadden.

1. L. Hamilton Mercedes 2:03:23.543
2. D. Ricciardo Red Bull +4.507
3. V. Bottas Mercedes +8.800 +4.293
4. C. Sainz Jr. Toro Rosso +22.822 +14.022
5. S. Perez Force India +25.359 +2.537
6. J. Palmer Renault +27.259 +1.900
7. S. Vandoorne McLaren +30.388 +3.129
8. L. Stroll Williams +41.696 +11.308
9. R. Grosjean Haas +43.282 +1.586
10. E. Ocon Force India +44.795 +1.513
11. F. Massa Williams +46.536 +1.741
12. P. Wehrlein Sauber +2 ronden
Opgaves:
13. K. Magnussen Haas +8 ronden
14. N. Hulkenberg Renault +10 ronden
15. M. Ericsson Sauber +23 ronden
16. D. Kvyat Toro Rosso +48 ronden
17. F. Alonso McLaren +50 ronden
18. S. Vettel Ferrari +58 ronden
19. M. Verstappen Red Bull +58 ronden
20. K. Raikkonen Ferrari +58 ronden
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}