GP van Singapore: Sergio Perez wint maar moet vrezen voor eventuele bestraffing

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Sergio Perez heeft een incidentrijke GP van Singapore gewonnen. De Mexicaan won met een kleine voorsprong op Charles Leclerc maar Perez moet vrezen voor een eventuele bestraffing voor een mogelijke inbreuk achter de safety car. Carlos Sainz vervolledigde het podium.

Door hevige regen werd de start van de GP van Singapore met iets meer dan een uur uitgesteld. Met exact één uur en vijf minuten vertraging ging de formatieronde op het Marina Bay Circuit dan toch van start.

Charles Leclerc vertrok van op de pole maar na een initieel goede start kende de Monegask wielspin en slaagde Sergio Perez in om Leclerc te passeren en de leiding in de race te veroveren. Ook Max Verstappen maakte geen goede start, de Nederlander verloor verschillende posities.

In ronde 7 kwam het tot contact tussen Guanyu Zhou en Nicholas Latifi. Beide heren moesten opgeven en we kregen een safety car.

Bij de herstart bleef Sergio Perez probleemloos aan de leiding van de race, wat verderop slaagde Max Verstappen erin om geleidelijk aan plaatsen goed te maken.

In ronde 22 kwam Fernando Alonso zijn 350ste race in de Formule 1 tot een einde, een record in mineur voor de Spanjaard.

Bij Mercedes probeerden ze te gokken door George Russell op slicks te zetten, het zou een gok worden die verkeerd uitdraaide want Russell verloor tijdens zijn eerste ronden bijzonder veel tijd.

De race was nog maar net opnieuw groen of we kregen alweer een virtuele safety car, deze keer omdat Alex Albon rechtdoor was gegaan en crashte. Zonder voorvleugel reed Albon terug naar de pitlane waar de Britse Thai moest opgeven.

We kregen nog meer problemen want ook Esteban Ocon moest zijn F1-bolide langs de kant parkeren want de motor in zijn Alpine F1-bolide had de geest gegeven.

Enkele ronden later was het opnieuw prijs, deze keer was het Lewis Hamilton die in de TecPro-barrier belandde. Hamilton geraakte echter wel opnieuw weg.

In ronde 35 zagen we Charles Leclerc pitten, ook Lewis Hamilton kwam binnen voor nieuwe banden en het wisselen van zijn voorvleugel.

De incidenten bleven zich ondertussen opstapelen want in ronde 36 was het de beurt aan Yuki Tsunoda om de muur op te zoeken en te crashen. De Japanner klopte uit frustratie op zijn wagen.

Na alweer een safety car kregen we een herstart waarbij Perez voor Leclerc aan de leiding bleef. Max Verstappen probeerde snel te profiteren maar blokkeerde zijn banden volledig toen hij probeerde om Lando Norris in te halen. Verstappen moest de pits opzoeken voor een nieuw setje banden, dat werd logischerwijze de zachte band.

We kregen een mooie strijd tussen Sergio Perez en Charles Leclerc voor de leiding in de race.

Met nog een dikke twintig minuten te gaan voerde Charles Leclerc de druk op Sergio Perez op. Beide heren reden ronden lang op op 1-2 seconden van elkaar.

Max Verstappen was ondertussen op de zachte bandencompound bezig aan een mini-inhaalrace in het middenveld. De Nederlander knokte zich opnieuw tot in de punten.

Sergio Perez kreeg ondertussen te horen dat de stewards na afloop van de race een onderzoek zouden voeren naar een mogelijke inbreuk achter de safety car. De Mexicaan kreeg van Red Bull de opdracht om op zijn minst te proberen een kloof van meer dan vijf seconden uit te bouwen. Mocht Perez dan eventueel een bestraffing van maximaal vijf seconden krijgen dan zou hij de overwinning kunnen behouden.

Uiteindelijk wist Sergio Perez te zegevieren met een voorsprong van 7,5 seconden op Charles Leclerc. Carlos Sainz finishte als derde op ruime afstand. Max Verstappen finishte na nog enkele inhaalmanoeuvres tijdens de slotronden op de zevende plaats.

De overwinning van Perez is echter nog wel onder voorbehoud van het onderzoek van de stewards naar één of meerdere mogelijke inbreuken achter de safety car.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print