GP van Zuid – Korea: Warm Up

Vettel is kampioen, wie dat nog niet wist heeft de afgelopen week op een andere planeet gewoond, of is misschien nog maar sinds enkele dagen geleden geïnteresseerd geraakt in Formule 1, in dat geval welkom en haak vooral niet af nu de kampioen bekend is want ondanks dat is er nog veel meer de moeite waard om te blijven kijken.
a:1:{s:9:”file_name”;s:33:”104528062KR111_F1_Grand_Pri_1.jpg”;}
Een vraag die je zou kunnen stellen is hoeveel races Vettel nog kan winnen, of hoeveel poleposities hij of Red Bull nog kan veroveren? Stel je voor dat Red Bull het jaar afsluit en dat geen enkel ander team op pole heeft gestaan. Dat zou betekenen dat Red Bull op elk circuit het snelste rondje heeft kunnen afleggen dit seizoen. Maar het zijn nog vier races. En dat het geen saaie races beloven te worden, dat hebben we dan aan McLaren en Ferrari te danken. Beide teams lijken de achterstand met Red Bull stelselmatig weg te werken en de hoofdprijs is dan wel al weg, een overwinning is altijd de moeite waard om voor te vechten.

Daarbij belooft het nog een spannende strijd te worden tussen Alonso en Button voor de tweede plaats. Button zit in goede vorm en Alonso blijft doen wat hij altijd gedaan heeft, nooit opgeven en blijven vechten. En als beide heren wat steken laten vallen, dan komen Webber en Hamilton weer gevaarlijk dicht opzetten. En daarnaast is er nog het constructeurskampioenschap wat uiteraard belangrijk blijft voor de teams want dat bepaalt hoeveel centjes de teams zullen krijgen. We gaan er dus niet van uit dat de resterende races gewoon wat rondjes draaien wordt om al onderdelen voor 2012 te gaan testen. Iets dat Ferrari wel al aangekondigd heeft te zullen doen, maar de vraag is welke rijder daar zijn weekends gaat voor opofferen. Al is dat nu ook niet echt een moeilijke vraag.

image

Nieuwe onderdelen zullen er in Korea niet veel zijn. De teams kregen amper tijd om in te pakken na Japan en vandaag staan de motorhomes en pitboxen alweer klaar voor gebruik in Mokpo, een dikke 900km van Suzuka. Ferrari wist hier vorig jaar te winnen en had een dubbel feestje met Massa op de derde plaats. Hamilton scheidde de twee Ferrari’s door als tweede te eindigen. Red Bull kon vorig jaar wel de pole pakken, maar kreeg geen enkele wagen over de streep. Vettel had een opgeblazen motor op tien ronden van het einde terwijl hij in koppositie lag. Webber viel uit na een crash in de beginfase van de race. Dat betekende ook meteen het einde van de titelkansen in dat jaar voor de Australiër. Dit jaar zal hij beter moeten doen, wil hij nog kans maken op die tweede plaats.

Bij Mercedes hebben ze een comfortabele voorsprong op Renault, maar de strijd tussen de piloten onderling is daar nog niet beslist. Rosberg en Schumacher staan op slechts drie punten van elkaar. Vorig jaar eindigde die laatste op de vierde plaats, net geen podiumplaats. Het team had voor het begin van het seizoen gezegd dat het dit jaar podiums zou kunnen scoren. Het wordt zo stilaan tijd om dat te doen. Sauber komt in Korea wel aanzetten met wat doorontwikkelde elementen op de wagen. Zij strijden met Force India om de zesde plaats. In het begin van het seizoen leek het alsof Sauber aansluiting had kunnen vinden met Renault en Mercedes, maar na de goede start, is het steeds verder weg gezonken. De vraag is dan ook of ze het in de laatste vier races nog kunnen goedmaken.

image

Bij Toro Rosso krijgen we een nieuwkomer in de Formule 1. De Fransman Jean-Eric Vergne zal in Korea zijn debuut maken in de eerste vrije training. Hiervoor moet Alguersuari zijn wagen afstaan. Dat zal niet met volle goesting zijn gezien dat niet zonder risico is en de race van de Spanjaard zou kunnen beïnvloeden als Vergne in de fout zou gaan. Maar Toro Rosso heeft blijkbaar vertrouwen in de vice-kampioen van de World Series by Renault want ook in Abu Dhabi en Brazilië zal hij aan de slag mogen. In Abu Dhabi zal dat in de wagen van Buemi gebeuren, in Brazilië in de wagen van de piloot die op dat moment het minst aantal punten heeft. In India zal hij niet rijden. Daar laat het team de vaste rijders zoveel mogelijk ervaring opdoen omdat het een nieuw circuit is.

Williams gaat de tweede race in met Mark Gillan, de opvolger van Sam Michael. In Japan had Gillan nogal snel aangekondigd dat hij de oorzaak van de slechte prestaties waarschijnlijk gevonden had. Maar nog sneller leerde hij dat de dingen zo eenvoudig niet in elkaar zitten in de F1. Williams gaat ook in de eindfase wat de samenwerking met Cosworth betreft. Nog vier races en dan doet Renault opnieuw zijn intrede in het team als motorleverancier.

image

Bij de achterhoede teams valt er niet veel nieuws te melden. Alleen dat HRT blijkbaar de handdoek al in de ring geworpen heeft. Collin Kolles zei namelijk dat dit een circuit is waar de wagens van HRT zich niet op thuis voelen. Bij Virgin komt er misschien ook wat extra druk op D’Ambrosio te liggen. Robert Wickens, de reserverijder is immers afgelopen zondag kampioen geworden in de World Series by Renault. Gezien de Belg nog steeds geen contract heeft, komt het er nu op aan zo goed mogelijk te presteren. Een herhaling van de prestaties in Japan zou niet slecht zijn, maar voor Glock eindigen zou natuurlijk nog beter zijn.

Banden en weer
Momenteel wordt er droog weer voorspeld en dus kijken de teams uit naar de eerste volle droge race in Korea. Dat betekent dat er nog veel onzekerheden zijn en zullen het ook drukke oefensessies worden. Toch zeker die van zaterdag want op vrijdag zou er nog een drup regen kunnen vallen. Pirelli brengt de zachte en superzachte banden mee naar Korea en dat is een zware gok. De bandenslijtage immers zal vrij hoog zal liggen. Het circuit heeft twee delen, eentje met een lang recht stuk dat op het snellere gedeelte ligt en eentje met wat men start-stop bochten noemt, een beetje zoals Monaco. Maar anders dan in Monaco, waar de superzachte band ook werd gebruikt, zal de tractie uit de bochten en het harder inremmen veel hoger liggen waardoor ook de banden sneller zullen slijten. Wordt dit opnieuw een race voor Jenson ‘bandenspaarder’ Button? Wie weet.

image

Toen in Korea
Veel is er in Korea nog niet gebeurd in het verleden. Toch was de eerste race vorig jaar goed voor maar liefst vier safetycar situaties. De start werd trouwens uitgesteld en tussenin nog eens onderbroken door de hevige regen. Wij kunnen je dus enkel maar van de vorige editie wat beelden laten zien. Bij deze vallen we misschien wat in herhaling, maar het is de ronde waarmee Vettel vorig jaar de pole kon pakken. Kwestie van het circuit nog wat beter te leren kennen, Vettel op pole hebben we al vaker gezien.

De GP op TV
Zaterdag 15/10
VT4 06.55 – 08.15; La Deux 06.55 – 08.05; BBC1 06.00 – 08.30; RTL 06.00 – 08.20
Zondag 16/10
VT4 07.40 – 10.10; La Deux 07.55 – 10.10; BBC1 07.00 – 10.15; RTL 06.45 – 10.40

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print