Halo redde Charles Leclerc bij startcrash GP van België

Een onderzoek naar de startcrash tijdens de GP van België heeft uitgewezen dat Halo wel degelijk voorkomen heeft dat de McLaren van Alonso in contact kwam met de helm van Charles Leclerc.


Het is dus officieel dat Halo een cruciale rol heeft gespeeld bij de spectaculaire crash bij de start van de GP van België. Zonder het door sommigen fel gecontesteerde onderdeel zou Charles Leclerc op zijn minst een blessure hebben opgelopen of had de afloop dramatisch kunnen zijn, zo onthult ‘Autosport.’

Uit het rapport van de FIA Global Institute blijkt hoe goed Halo de klap van de bolide van Alonso opving. Niet alleen bleef de structuur van de cockpit intact en kon ze zelfs weer gebruikt worden maar ook Halo kon na het ongeval probleemloos verwijderd worden.

Uit camerabeelden blijkt dat Leclerc enkel geraakt wordt door kleine stukjes carbon van de McLaren van Alonso. Hoewel de resultaten van het onderzoek laten zien dat het voorwiel van Alonso het hoofd van Leclerc ook zonder Halo niet geraakt zou hebben concluderen ze wel dat de endplate van de voorvleugel dat wel zou gedaan hebben.

Adam Baker, FIA safety director, geeft aan ‘Autosport’ een woordje uitleg.

“Na het bekijken van de beschikbare data en beelden hebben we er alle vertrouwen in dat het wiel van Alonso de helm van Leclerc niet zou geraakt hebben.”

“Maar omdat de auto bleef schuiven geloven we wel dat de endplate van Alonso’s voorvleugel in contact zou gekomen zijn met het vizier van Leclerc. Het is echter moeilijk om de ernst van het contact met enige precisie te voorspellen.”

Het rapport bevestigd dat het grootste punt van contact het rechtervoorwiel van Alonso was op de bovenkant van Leclerc’s Halo.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print