Helmut Marko: “De verlengde samenwerking met Honda bespaart Red Bull van een groot probleem”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Dr. Helmut Marko laat weten dat de verlengde samenwerking met Honda het Red Bull F1-team bespaart van een hoop technische en logistieke problemen.

Officieel stapte Honda aan het einde van vorig seizoen uit de Formule 1 maar de Japanners hadden een overeenkomst om via Honda Racing Corporation motoren te blijven leveren aan Red Bull tot het einde van 2022.

Die overeenkomst bestaat eruit dat Honda de motoren zonder badge levert en dat ze hun steun verlenen aan ‘Red Bull Powertrains.’ Tot dusver is die samenwerking succesvol en werd ze ook verlengd tot het einde van 2025, waarna Red Bull naar alle waarschijnlijkheid zal gaan samenwerken met Porsche.

Dr. Helmut Marko is Honda dankbaar dat ze hun overeenkomst verlengd hebben want het bespaart de Oostenrijkse formatie een hoop technische en logistieke rompslomp.

 “Godzijdank is er een koerswijziging geweest bij Honda,” vertelde Marko aan ‘Motorsport-total.com.’

“Oorspronkelijk zouden we vanaf 2023 zelf de motoren moeten assembleren. Maar daar heb je reserveonderdelen voor nodig en 90 procent van de leveranciers zit in Japan.”

“Godzijdank is dat herzien, want dat zou technisch, logistiek en ook taalkundig een probleem zijn geweest. Nu maakt Honda de motoren tot eind 2025.”

Honda houdt dus de touwtjes in handen over de krachtbronnen en maakt het ook mogelijk voor Red Bull om vanaf 2026 als nieuwe motorleverancier verder te gaan.

“We krijgen de power units verzegeld van Honda, we kunnen er niet in kijken,” legde Marko uit.

“Dat is ook belangrijk voor onze nieuwkomer-status in 2026. Ze leveren hem in een doos en als er een probleem is, mogen alleen monteurs van Honda aan de motor werken.”

De motorafdeling van Red Bull in Milton Keynes draait al op volle toeren en werkt aan de F1-motor van de toekomst en ze blijven ondertussen op zoek naar nieuw personeel.

“Er zijn op dit moment al 300 werknemers,” aldus Marko.

“Ze werken alleen naar het reglement van 2026 toe. Als er een nieuwe fabrikant komt, kunnen we samenwerken. Ze zouden gebruik kunnen maken van de faciliteiten die wij hebben, wat nog een bonuspunt is.”

“Als er een nieuwe fabrikant komt, hebben ze meteen een nieuwe motorenfabriek met zes functionerende testbanken. Alles is daar het mooiste van het mooiste.”