Helmut Marko: “Er is geen paniek, Red Bull zit met haar F1-motor voor 2026 op schema”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

De voorbije weken doken er berichten op dat Red Bull en Ford achter zouden lopen bij de ontwikkeling van hun nieuwe F1-motor voor 2026. Dr. Helmut Marko reageert op die speculaties.

“Om onze eigen F1-motor te bouwen was een moedige beslissing, en ook een beslissing die veel kost,” vertelt Marko tijdens een interview met ‘GrandPrix247’. “Dus de heer Dietrich Mateschitz maakte zich zorgen. Ten eerste, of we het alleen konden doen. Ten tweede, omwille van de kosten. Er was interesse van andere constructeurs die ons benaderden om samen te werken.”

“Dus toen Porsche kwam was dat vanuit marketingstandpunt de ideale partner.”

“Uiteindelijk werkte het niet omdat we niet dezelfde visie hadden over hoe het zou werken en of het een 50-50 partnerschap was. Het zou nooit eenvoudig geweest zijn. Jammer genoeg werkte het niet.”

“Na de beslissing om niet met Porsche samen te werken vonden we in Ford een zeer goede partner die zich niet mengde in de racedetails want op dat vlak zijn wij beter.”

“We hebben een partnerschap waarbij Ford kennis en know-how kan bijdragen. Bijvoorbeeld op het vlak van de batterij enzovoort. Maar ze steunen ons gewoon en ze geven ook een financiële ruggesteun. Het is dan ook een goede samenwerking.”

Red Bull en Ford zijn momenteel volop bezig met de ontwikkeling van hun nieuwe F1-motor voor 2026. Binnen anderhalf jaar vinden er technisch ingrijpende reglementswijzigingen plaats, vooral op motorisch vlak. Toch denk Helmut Marko niet dat de nieuwe generatie motoren voor zo’n grote wijziging in de krachtverhoudingen zullen zorgen als toen in 2014 de V6 hybridemotor met turbo ervoor zorgde dat Mercedes jarenlang de sport domineerde.

“Momenteel zitten we op schema met ons motorprogramma. Alles is op tijd. maar het probleem is dat er compleet nieuwe regels zijn,” aldus Marko. “Vijftig procent elektrisch, vijftig procent verbrandingsmotor. De brandstof gaat dan ook een cruciale factor zijn. Het zal de eerste keer zijn dat we 100 procent e-brandstof gebruiken en hoe snel krijgen we de batterij in de motor, de definitieve regels zijn er nog niet.”

“Ik denk niet dat het een game changer zoals in 2014 zal zijn, toen had Mercedes 50 pk extra of zelfs meer tegenover de concurrentie. Uiteindelijk zal je het pas zien wanneer de motoren in 2026 op de baan rijden maar tot dusver zitten we bij Red Bull op schema.”