Volgens Red Bull-adviseur Helmut Marko slaagde een reeds veranderingen ervoor dat Red Bull in Saoedi-Arabië veel beter wist te presteren dan in Bahrein.
“Laat ons focussen op het positieve: zeker na een moeilijk weekend in Bahrein was er binnen het team een vorm van opluchting door hoe goed het ging in Jeddah,” schrijft Helmut Marko in zijn column voor ‘Speedweek’. “De competitiviteit kwam voor ons een beetje als een verrassing. We hadden niet verwacht dat we tegenover McLaren de bovenhand zouden hebben. Het zag er zeker op vrijdag niet naar uit.”
“De duidelijke verbetering in vergelijking met Bahrein kwam er door enkele factoren. We gingen in de juiste richting wat betreft de afstelling en het is opnieuw bewezen: het is moeilijk om met onze wagen de juiste afstelling te vinden, maar wanneer we het juiste ‘venster’ weten te vinden dan is onze wagen echt competitief.”
“Wanneer het niet werkt, zoals in Bahrein, dan bevinden we ons rond de zesde plaats.”
Volgens Helmut Marko speelde de layout van het Jeddah corniche Circuit, dat een hogesnelheidscircuit is en ook over glad asfalt beschikt, in het voordeel van de sterke punten van de Red Bull RB21. Red Bull worstelt met haar wagen immers vooral op het vlak van de balans van de bochten alsook het bandenmanagement op meer abrasieve circuits.
“De verbetering had ook te maken met de karakteristieken van het circuit. In Bahrein zijn er vooral medium snelle bochten en ruw asfalt,” aldus Marko. “Jeddah is helemaal anders met zeer snelle bochten die een goede flow hebben en een asfaltlaag die amper de bandenslijtage beïnvloedt.”
“Het was te merken dat de rijders tijdens de race amper hun beklag deden over de banden. De rijders slaagden erin om voor het grootste deel van de race voluit te gaan.”
Daar bovenop kwam volgens Marko ook nog eens dat de race in Bahrein een soort wake-up call voor het team was op het vlak van hoe het de raceweekends benaderde.
“Na de GP van Bahrein zegden we dat Red Bull Racing haar aanpak tijdens de oefensessies moest veranderen,” vertelt Marko daarover. “Dit werd al in Jeddah geïmplementeerd, bijvoorbeeld door de kwalificatiesimulaties realistischer te maken zodat het ons een betere indicatie geeft van waar we ons bevinden.”
“Onze taak is momenteel om onze wagen zo te ontwikkelen dat hij een ruimer venster heeft waarin hij goed presteert. We moeten ook bepaalde zwakke punten van de wagen tijdens de races in Europa proberen weg te werken, zo kunnen we de basissnelheid van onze wagen verbeteren.”