Helmut Marko slaat alarm na dominante overwinning Lando Norris: “Beide kampioenschappen dreigen in gevaar te komen!”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Dr. Helmut Marko laat weten dat de overwinning van Lando Norris in Zandvoort bewijst dat het niet uitgesloten is dat hij Verstappen verslaat in de strijd om de wereldtitel, net zoals dat het geval is met McLaren in het kampioenschap voor constructeurs.

Max Verstappen keerde terug uit de zomerstop met 78 punten voorsprong op Lando Norris en bij de constructeurs voelde Red Bull, vooral dankzij de matige prestaties van Sergio Perez, met 42 punten verschil de hete adem van McLaren in de nek.

Na de GP van Nederland blijft McLaren op koers om Red Bull bij te benen en het is vooral de manier waarop die de alarmbellen zou moeten laten afgaan bij de Oostenrijkse formatie want de wereldkampioen moest na 72 rondjes Zandvoort maar liefst bijna 23 seconden toegeven op Lando Norris.

Dat is ook Red Bull-adviseur Helmut Marko uiteraard niet ontgaan:  “Als je kijkt naar de snelste ronde van Lando, in zijn allerlaatste ronde zonder DRS, dan reed hij een tijd van 1.13’8″, aldus Marko tegenover ‘Motorsport.com’.  “Dus, zoals Max al zei voor de zomerstop, het team moet harder werken en op zoek gaan naar verbeteringen, want op die manier is zijn kampioenschap in gevaar.”

Op de vraag om te verduidelijken op welk kampioenschap hij doelde, antwoordde Marko: “Beide, beide, beide.”

Marko benadrukte ook dat Red Bull had verwacht dat ze de race zouden winnen nadat Verstappen Norris bij de start kon passeren. Evenzeer waren ze verbaasd over het feit dat de McLaren-rijder zich zo snel kon herstellen,maar dat was volgens Marko misschien toe te schrijven aan een keuze in de afstelling van de bolide van Verstappen.

“We geloofden dat als hij de start wint, wij de race kunnen winnen,” zei Marko. “Maar wat vreemd was, was dat Piastri bijna dezelfde snelheid had als Lando en toen hij eenmaal achter Leclerc zat, was het voorbij.”

“Maar toen Max werd ingehaald door Lando ging hij er gewoon voorbij, dus ik weet niet wat het verschil is en waarom.”

“Maar het belangrijkste was dat onze bandenslijtage veel slechter was dan die van de McLaren en er was niets aan te doen.”

“Wat de setup betreft, hebben we Max misschien meer vleugel gegeven, Checo had minder vleugel en in de tweede stint was Checo volgens mij sneller dan Max. Dus misschien was dat de verkeerde beslissing.”

Nadat McLaren met een grote update kwam voor zijn MCL38, die erg goed werkte op de high-downforce baan van Zandvoort, benadrukt Marko dat Red Bull nu “elke race” met zijn eigen ontwikkelingen moet komen om terug te keren naar het niveau dat het sinds de GP van Spanje eind juni niet meer heeft bereikt.”

“Er zijn veel ideeën en verschillende manieren,” zei hij over de ontwikkelingsplannen van Red Bull. “Maar vanwege de zomerstop konden we niets doen, maar we moeten iets doen.”

“Het gaat samen. We moeten de auto beter begrijpen, dat er meer balans is, want meer balans betekent meer vertrouwen voor de coureur en minder bandenslijtage.”

“Maar de updates moeten een verbetering brengen, niet alleen theoretisch, ook qua tijd.”

“We hadden ook wat upgrades”, vervolgt hij. “Maar qua tijd lieten ze niet hetzelfde resultaat zien als op de simulaties.”