“Het is mij een raadsel waarom ze Perez met zo’n wagen lieten rijden”

Rob Smedley, hoofd van vehicle performance bij Williams, is woedend op Force India omdat het team haar rijder ondanks remproblemen niet naar de pits riep.
image
Bij het ingaan van de laatste ronde crashten Perez en Massa, waardoor beide rijders kostbare punten verloren zagen gaan. Gelukkig hielden beide rijders niets ernstig over aan de crash, maar Rob Smedley stelt zich toch ernstig vragen bij de manier van werken die Force India hanteerde.

Smedley heeft naar verluidt aan de stewards bewijzen getoond die aantonen dat Force India wist dat Perez remproblemen had en dat ze de wagen eigenlijk hadden moeten doen stoppen.

“Ik heb al het bewijsmateriaal getoond,” zei Smedley. “Ik toonde hen de data van die specifieke ronde alsook de ronde ervoor. Felipe remt, omdat hij door de slipstream tegen een erg hoge snelheid rijdt, zo’n vijf meter vroeger dan de ronde daarvoor. We hebben hen ook beeldmateriaal getoond waarbij Massa en Vettel zijwaarts gefilmd worden en ze ongeveer op hetzelfde punt remmen en de afstand tussen beide wagens niet ernstig verschilt, in tegenstelling tot Perez, die plots dicht bij Massa komt.”

“We hebben hen ook de beelden getoond waarbij de wagens langs boven gefilmd worden. Eerst en vooral zie je dat Perez zeer, zeer vroeg remt. Anderzijds zie je dat zijn wagen plots naar links gaat, of dat door de remproblemen komt weet ik echter niet,” voegde Smedley er nog aan toe.

Maar het belangrijkste bewijs zou een radioboodschap zijn waaruit blijkt dat Force India wist dat Perez remproblemen had.

“We toonden hen ook bewijs van een radioboodschap van rond de 67ste ronde geloof ik. Perez zei dat hij geen remmen achteraan meer had en het team vertelde hem dat hij moest proberen doorgaan indien het kon, en anders niet. Het toont volgens mij aan dat het echt wel een terminaal probleem was. Ik begrijp echt niet waarom je zo’n wagen op de baan houdt wanneer je dergelijk probleem hebt,” aldus Smedley.

Volgens Smedley moest Force India verstandiger geweest zijn, net als sommige andere teams dat tijdens de race deden.

“Je zag twee teams, waarvan wij er één waren, die wisten wanneer je ermee moet ophouden. Bij ons gaven we Valtteri de opdracht om trager te rijden zodat hij de remmen en motor kon sparen. Vooral de remmen waren kritiek, waardoor we hem afstand lieten houden en punten lieten verliezen, maar zo zit het leven nu eenmaal in elkaar,” wijst Smedley Force India met de vinger. “Ook Lewis Hamilton gaf op omwille van problemen met de motor en de remmen. Hij is iemand die voor de wereldtitel aan het strijden is en ook hij moest opgeven. Ik ben dan ook op zijn zachtst gezegd pissig omwille van wat gebeurd is.”
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}