“Het is niet fair om Charles Leclerc alleen maar een ‘kwalificatie-specialist’ te noemen”

Ferrari

Jock Clear, senior performance engineer bij Ferrari, vindt het niet eerlijk dat Charles Leclerc vooral beschouwd wordt als een ‘kwalificatie-specialist’. Leclerc dankt die reputatie vooral aan het feit dat hij vaak zijn polepositie op de racedag niet in een overwinning weet om te zetten.

De cijfers spreken inderdaad tegen Leclerc want de Monegask slaagde er tot dusver in om in totaal maar liefst 26 poleposities te veroveren. Indrukwekkend maar zijn aantal overwinningen tijdens zeven seizoenen in de Formule 1 is minder indrukwekkend want tot dusver behaalde Leclerc ‘slechts’ zeven overwinningen in de Formule 1.

Clear is het niet eens met de stelling dat Leclerc vooral een ‘kwalificatie-specialist’ is en op zondag veel slechter weet te presteren. Jock Clear vindt Charles Leclerc wel degelijk een ‘complete rijder’ en hij vindt dat anderen Leclerc foutief inschatten.

“We weten allemaal waartoe hij in staat is, dat hebben we de voorbije jaren gezien,” aldus Clear tijdens de ‘F1 Nation podcast’. “Zijn reputatie tijdens de kwalificatie is wat vastgeroest doorheen de jaren, dat zei men twee à drie jaar geleden tegen mij, maar ondertussen is hij tijdens de races even goed als tijdens de kwalificaties.”

“En je denkt, wel dat is niet fair, hij is gewoon zeer, zeer goed tijdens de kwalificatie.”

Volgens Clear was de F1-bolide van Ferrari de voorbije jaren gewoon ook minder goed tijdens de races dan tijdens de kwalificaties, wat er uiteraard toe heeft bijgedragen dat Leclerc meer poleposities behaalde dan overwinningen. Dit jaar verschoof Ferrari haar focus echter naar de race en is de SF-24 meer een competitieve wagen tijdens de race in plaats van tijdens de kwalificatie. Een mooi voorbeeld daarvan is de overwinning van Leclerc tijdens de thuisrace van Ferrari in Monza.

“Dit jaar zie je duidelijk het resultaat dat de ontwikkeling op het vlak van de wagen en de rijder, dat je geen punten verdient op zaterdag maar op zondag,” aldus Clear. “Daarom denk ik dat het klopt dat de focus meer is verschoven naar het ervoor zorgen dat de wagen een betere wagen voor de race is geworden.”