Het mysterie van de ‘Mercedes-bult’ zorgt voor veel speculaties

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Afgelopen week werden met Mercedes, Aston Martin en Williams drie bolides voorgesteld met een Mercedes-krachtbron achterin en het gespreksonderwerp de voorbije dagen was een mysterieuze bult, of net het ontbreken ervan.

Dinsdag werd de Mercedes W12 op de wereld losgelaten en daags nadien was het de beurt aan de Aston Martin AMR21 en bij het bekijken van de foto’s in zijaanzicht viel er bij beide bolides een bult op te merken in de motorkap. 

Vermits de nieuwe bolides doorgedreven ontwikkelingen zijn van de exemplaren van vorig jaar moet de bult te maken hebben met de afmetingen van de Mercedes-krachtbron achterin. Vermoedelijk heeft de power unit een grote upgrade gekregen tijdens de winter want ook bij McLaren werd er gekozen voor een bredere motorkap, al werd het daar wel wat meer geïntegreerd in de vorm.

Er werd dan ook uitgekeken naar de presentatie van Williams op vrijdag, de laatste Mercedes-klant die nog moest voorgesteld worden. De formatie uit Grove is meer de weg opgegaan van McLaren en er is geen bult terug te vinden op de motorkap, wel een geleidelijke verbreding. 

Dat duidt er ook op dat de Mercedes-krachtbron meer ruimte nodig heeft maar dat men bij Mercedes en Aston Martin er beter in geslaagd is om de motorkap zou nauw mogelijk om de motor heen te bouwen, wat op aerodynamisch vlak dan weer een voordeel oplevert.

Grote vraag is echter wat het resultaat op de baan zal zijn, heeft Mercedes daadwerkelijk opnieuw iets gevonden en met haar motor een serieuze stap vooruit gezet? Of is het puur aerodynamisch dat het verschil wordt gemaakt? 

Het mysterie is nog niet ontrafeld, maar de speculaties houden wel aan …

Mercedes W12:

Aston Martin AMR21:

McLaren MCL35M:

Williams FW43B: