Aston Martin wil meedoen voor de prijzen wanneer in 2026 de nieuwe regels in voege gaan maar Adrian Newey en teambaas Andy Cowell blijken een andere kijk op de dingen te hebben.
Technisch directeur Adrian Newey en CEO Andy Cowell zijn het oneens over de problemen waarmee Aston Martin kampt met haar Driver-in-the-Loop (DIL)-simulator, een hulpmiddel dat volgens Newey als een handicap wordt bestempeld maar volgens Cowell slechts deel uitmaakt van de ontwikkelingscurve.
Tijdens zijn eerste publieke optreden bij Aston Martin nam Adrian Newey alvast geen blad voor de mond. Hij stak de loftrompet over de nieuwe fabriek van het team uit Silverstone en omschreef het als de beste opstelling in de F1 maar over de DIL-simulator was hij minder positief tegenover ‘The Race.’
“Ik denk dat het terecht is om te zeggen dat sommige van onze tools zwak zijn, met name de driver in the loop simulator,” gaf Newey toe. “Er moet nog veel werk aan worden verricht omdat er op dit moment helemaal geen correlatie is, wat een fundamenteel onderzoeksgereedschap is. Dat we dat niet hebben is een beperking.”
“Het is een handicap, maar het is moeilijk te zeggen hoeveel. Driver in the loop-simulators worden op twee manieren gebruikt,” voegde hij eraan toe. “De ene is een onderzoeksinstrument… de andere is natuurlijk hoe je de set-up van de auto ontwikkelt, vooral voor bepaalde raceweekenden.”
“Dus daar zullen we nog wel even geen zicht op hebben. We moeten gewoon proberen onze ervaring en ons gezond verstand te gebruiken. Hoe succesvol dat zal zijn, zal de tijd leren.”
Hij denkt bovendien dat het heel wat tijd in beslag zal nemen om eer die problemen van de baan zullen zijn: “Maar dat is in werkelijkheid waarschijnlijk een project van twee jaar.”
Volgens teambaas Andy Cowell loopt het echter allemaal zo geen vaart en hij tempert de bezorgdheden van zijn technisch directeur.
“Wanneer je nieuwe apparatuur creëert, duurt het een tijdje om het in gebruik te nemen en dan uit te zoeken hoe goed de driver-in-the-loop simulator of de windtunnel gecorreleerd is met de echte wereld hier,” zei hij.
“Dus je moet wat updates doen, je moet het naar het circuit brengen, je moet kijken hoe alles overeenkomt. Dat is correlatie en zelfs ervaren teams hebben problemen met correlatie. Je hoort het overal in de pitstraat.”
Cowell apprecieert het dat Newey de lat hoog legt, maar hij is het niet eens met de de uitspraak dat het misschien wel jaren zal duren eer de DIL-simulator naar behoren zal werken.
“Het mooie aan Adrian is dat hij binnenkomt en zegt wat geweldig is, hij zet de standaard die echt goed is en dus moeten wij ons daarnaar optrekken. En het is werk waar we al mee bezig waren, maar Adrian helpt ons gewoon om de takenlijst te verfijnen.”
“Adrian heeft zich de afgelopen twee maanden samen met ons geconcentreerd op de architectuur van de 2026-wagen. En ik kan niemand bedenken die beter is in de industrie om een set regels te lezen, op hoog niveau te kijken en alle belangrijke onderdelen op de juiste plek te plaatsen,” zei hij.
“Dus daar zijn we erg gelukkig mee. We weten ook dat we alle simulatiehulpmiddelen nodig hebben om dat te verfijnen en om dat algemene doel te bepalen. Maar dat zal voortdurend werk zijn.
“Ik denk niet dat we ooit zullen zeggen dat onze toolset perfect is. Er zullen altijd gebieden zijn waar we aan moeten werken. Dus Adrian zei dat het een paar jaar zou duren, ik denk dat het gewoon doorlopend werk voor ons zal zijn, constant op zoek gaan naar verbetering van elke toolset die we hebben.”