Het zomerrapport: Team voor team: Toro Rosso

Het seizoen is halfweg. Tien races achter de rug en nog negen te gaan. Het ideale moment om even achterom te kijken. Terwijl de teams uit hun welverdiende vakantie terugkomen en zich klaarmaken voor de Grote Prijs van België, blikt F1journaal terug naar het seizoen tot dusver. We analyseren team voor team en blikken vooruit naar wat er nog verwacht kan worden.

Wat kan Toro Rosso brengen met de twee jonge rijders Carlos Sainz Jr. en Max Verstappen?
image
Toro Rosso:

– Aantal punten: 31 (zevende in constructeurs kampioenschap)
– Max Verstappen: 22 punten (elfde in WK)
– Carlos Sainz: 9 punten (zestiende in WK)
– strijd kwalificatie: Carlos Sainz 6-4 Max Verstappen
– strijd race: Carlos Sainz 3-1 Max Verstappen

De kwalificatie- en racestatistieken zijn exclusief de Grote Prijzen waarbij één van beide rijders niet deelnam of uitviel.

Toro Rosso, het team dat voor de spanning zorgt in een saaie race. Doordat de STR10 goed presteert en door de twee rookies die alles geven, is Toro Rosso één van de smaakmakers van het seizoen. Ook al toont het aantal punten het niet volledig, Toro Rosso heeft een goede eerste helft van het seizoen achter de rug. Het enige probleem bij Toro Rosso is de Renault-krachtbron.

In Australië moest Max Verstappen de jongste rijder ooit worden die een Formule 1 race volledig uitreed, maar het mocht niet baten voor de 17-jarige Nederlander. Verstappen moest opgeven nadat, jawel, zijn Renault-krachtbron het begaf. Zijn teamgenoot, Carlos Sainz Junior, behaalde wel zijn eerste punten in de Formule 1. Nadat de Spanjaard als zevende startte, eindigde hij de race als negende. De zoon van Jos Verstappen ging twee weken later in Maleisië wel de geschiedenisboeken in als de jongste rijder ooit die een Formule 1 race uitreed. Daarnaast was hij ook nog eens de jongste rijder die punten scoorde.

Toen was al meteen duidelijk dat Max Verstappen zijn plaats in de Formule 1 verdiende. Hij reed alle kritiek van zich af tijdens het begin van het seizoen. In China reed Verstappen zich nog maar eens in de kijker door prachtige inhaalmanoeuvres te doen in een verder saaie race. Ook Carlos Sainz laat zien dat hij niet in de schaduw rijdt van Verstappen. De Spanjaard deed het, wanneer je naar de cijfers kijkt, zelfs beter dan de Nederlander. Maar in Hongarije blies Max Verstappen iedereen omver. De jonge Nederlander werd vierde en bewees nog maar eens dat we nog veel moois van hem zullen zien.

Het viel op dat Toro Rosso het vaak beter deed dan Red Bull. In Spanje nam Toro Rosso de derde rij in, terwijl Red Bull als achtste en tiende moest vertrekken. Het leek alsof Toro Rosso beter overweg kon met de problemen van Renault. Ook in Oostenrijk finishte Verstappen voor beide Red Bulls, ook al heeft het Red Bull F1 team veel meer budget dan haar zusterteam.

Maar er werden ook fouten gemaakt bij Toro Rosso. We zagen de onbetrouwbaarheid van de Renault-krachtbron en af en toe een fout door de jonge rijders. Denk maar aan Silverstone toen Max Verstappen in de bandenstapels eindigde. Of denk terug aan Monaco toen Verstappen achterin op Grosjean reed. Het team kon dus nog meer punten gescoord hebben. Samen hebben de Toro Rosso-jonkies maar elf keer de volledige race uitgereden, wat dus ook negen opgaves betekent.

Het zusterteam van Red Bull heeft dan ook nog huiswerk te doen. Toro Rosso zal moeten werken aan haar snelheid tijdens de races. Het team lijkt af te zwakken van zaterdag op zondag. Ze zijn erg snel tijdens één ronde maar verliezen dan weer enkele posities op zondag.

Al bij al kunnen we zeggen dat Toro Rosso met haar twee talentvolle rijders haar stempel heeft gedrukt op de eerste seizoenshelft. Het is uitkijken naar wat Verstappen en Sainz kunnen neerzetten tijdens de tweede helft van het seizoen.

Rapport: 69/100

Vorig rapport: Klik hier voor het zomerrapport van het Sauber F1 team
Volgend rapport: Klik hier voor het zomerrapport van Lotus
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print