Het zomerrapport van de F1-teams: Deel 2

Tijdens het tweede deel van ons zomerrapport van de F1-teams kijken we naar de teams die zich in de top vijf van het klassement bevinden.
Heb je het eerste deel uit ons zomerrapport van de F1-teams gemist? – Klik hier

Williams: 6/10

De formatie uit Grove viert dit jaar haar veertigste verjaardag en ze doen dat met de Mercedes aangedreven FW40 met Felipe Massa en debutant Lance Stroll achter het stuur.

Door het pensioen van wereldkampioen Nico Rosberg en de verhuis van Bottas naar Mercedes valt het te begrijpen dat de voorbereiding op het nieuwe seizoen bij Williams enigszins verstoord was. Felipe Massa tekende voor het (waarschijnlijk) kortste pensioen ooit en stond dit jaar in Australië toch weer aan de start. De Braziliaan doet het niet onaardig en verzamelde tot nog toe 23 punten en staat in de stand voor het WK een plaats hoger dan zijn teamgenoot, Lance Stroll, die 18 punten bij elkaar sprokkelde.

Die puntentotalen geven echter een vertekend beeld: Massa wist die 23 punten te verzamelen door in zes van de elf races punten te scoren en Stroll dankt dat totaal grotendeels aan die derde plaats in Baku, dit na een race vol incidenten. De jonge Canadees wordt door Massa in de kwalificaties systematisch overklast en hij geraakte in zijn jonge carrière al een aantal keren betrokken in een paar incidenten.

Het sponsorgeld van vaderlief is zowel een zegen als een vloek voor Stroll en het zou niet eerlijk zijn om na elf races al conclusies te trekken. Stroll moet echter oppassen dat hij niet in het rijtje van de Maldonado’s en Gutiérrez’en van deze wereld terecht komt.

Force India: 8/10

Er zijn een aantal zekerheden in het leven, één daarvan is dat er bij Force India haast altijd sprake is van mogelijke financiële problemen en een andere is dat ze ondanks beperkte middelen er de laatste jaren steeds in slagen om uitstekend voor de dag te komen.

Voor een privé-team als Force India is een seizoen als dat van dit jaar altijd wat bang afwachten. De regels gingen in 2017 helemaal op de schop en dan is het belangrijk om vanaf de eerste races meteen bij de les te zijn want de middelen voor een kleiner team als Force India zijn niet onuitputtelijk.

De geschiedenis heeft ons al geleerd dat het seizoen 2017 ook meer dan behoorlijk loopt voor de mannen van zakentycoon en woelwater Vijay Mallya. Ze bezetten de vierde plaats in de strijd om de titel bij de constructeurs, dit met zestig punten voorsprong op eerste achtervolger Williams.

Bij de rijders vinden we Sergio Perez terug op de zevende plaats met 52 punten en zijn teamgenoot, en debutant, Esteban Ocon op de achtste plaats met 41 punten.

Red Bull Racing: 7/10

Red Bull sloot het seizoen 2016 af met een tweede plaats bij de constructeurs voor Ferrari. De verwachtingen waren hooggespannen bij de aanvang van het huidige seizoen want de aerodynamica zou weer een hoofdrol gaan spelen in de nieuwe regelgeving. Wanneer je dan Adrian Newey in de gelederen hebt wordt er wel wat van je verwacht natuurlijk en dat is er voorlopig nog niet uitgekomen.

Per slot van rekening blijft Red Bull natuurlijk een privé-team en is het ongelofelijk knap wat ze presteren. Zonder steun van een grote constructeur staan ze toch maar weer mooi op de derde plaats in het kampioenschap. Ze zijn bovendien het enige team buiten Mercedes en Ferrari dat een race wist te winnen.

Op het vlak van de rijders vinden we Ricciardo terug op de vierde plaats in het kampioenschap en Max Verstappen op de zesde plaats, dit met weliswaar vijftig punten achterstand op zijn teamgenoot.

Ricciardo wist naast zijn overwinning in Baku nog vier derde plaatsen te veroveren, dat terwijl Verstappen maar een podiumplaats wist te behalen na een knalprestatie in China. De jonge Nederlander heeft bovendien vaker af te rekenen met technische problemen aan zijn RB13 en zag daardoor dit seizoen al vijf keer de finishvlag niet.

Ferrari: 9/10

Na een voorspoedig verlopen 2015 waarin Sebastian Vettel Ferrari drie overwinningen schonk moest 2016 het jaar worden dat de Italiaanse formatie het oppermachtige Mercedes het vuur aan de schenen ging leggen.

Niets was minder waar, ze werden zelfs voorbijgestoken door Red Bull, en aan het einde van 2016 hing de Scuderia helemaal in de touwen.Er is in Maranello echter hard gewerkt tijdens de winter en 2017 kan zomaar eens het jaar worden van Ferrari en Sebastian Vettel.

De Duitser heeft er een prima eerste seizoenshelft op zitten met vier overwinningen en evenveel tweede plaatsen, het enige zwarte randje is het incident met Hamilton in Azerbeidzjan.
Zijn Finse teamgenoot, en tevens laatste wereldkampioen voor Ferrari, Kimi Raikkonen moet het met 86 punten minder stellen maar desondanks behaalde de ‘Ice Man’ toch ook vier keer het podium.
Misschien had er in Monaco en Hongarije wel meer ingezeten maar het is al langer dan vandaag bekend dat ze bij Ferrari een duidelijke rolverdeling hebben bij hun rijders.

Mercedes: 8,5/10

Eigenlijk is dat halve punt minder dan Ferrari eerder symbolisch want als team behalen de “Silberpfeilen” twee overwinningen meer dan dan de Italianen en voeren ze de stand van het WK voor constructeurs aan. Toch vind ondergetekende dat Ferrari dat halve punt meer verdiend omdat ze van ver komen en omdat ze sinds 2014 de eerste echte uitdager zijn voor Mercedes.

Anders dan de voorbije drie jaar domineert Mercedes het kampioenschap niet meer, ze hebben ook zwakke plekken dit seizoen. De Duits-Engelse formatie heeft dan wel zes races gewonnen tot dusver maar er zijn ook races geweest waar de Mercedessen helemaal nergens waren, dit in tegenstelling tot voorgaande jaargangen waar ze op elk terrein wel onverslaanbaar leken.

Hamilton neemt vier van die zes overwinningen voor zijn rekening en we vinden hem terug op de tweede plaats in de wk-stand, op 24 punten van leider Vettel. Teamgenoot Bottas laat zich met twee overwinningen niet onbetuigd en volgt op 19 punten van Hamilton.

Tijdens de tweede seizoenshelft wordt het nu vooral uitkijken naar het feit of sommige teams kunnen bevestigen en of dat anderen zich alsnog fors kunnen verbeteren. Eerste afspraak daarvoor is de GP van België, waarvan het raceweekend binnen exact een week begint.

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:42:”hamilton_vettel_zomerrapport2_headline.jpg”;}
Tijdens het tweede deel van ons zomerrapport van de F1-teams kijken we naar de teams die zich in de top vijf van het klassement bevinden.