Interview Lewis Hamilton met El Pais

Lewis Hamilton heeft er een bewogen weekend opzitten. De jonge Brit reed zich in Monaco op al dan niet positieve wijze in de schijnwerpers en veroorzaakte daarna een polemiek in de paddock door in een interview met de BBC na de race de grapjas uit te hangen. Journalisten van de Spaanse krant El Pais wisten hem maandag te strikken voor een interview. Het volledige interview is terug te vinden op de website van El Pais.
Heb je spijt van één van je manoeuvres in Monaco?

In mijn carrière heb ik al duizenden manoeuvres uitgevoerd. Ik denk niet dat er een manoeuvre is waar ik spijt van heb. Toch geen manoeuvre dat ik mij kan herinneren. Ik vergis mij echter vaak, zoals iedereen wel doet, en daarna kan het zijn dat ik daarna wel denk dat mijn keuze niet meteen de goede keuze was. Ik ben de piloot die de laatste vijf jaar de meeste sancties heeft gekregen en ik verdiende die niet altijd…. Dat is helaas ook onderdeel van de sport.

Wat is het verschil tussen een agressieve en een gevaarlijke piloot?

Een gevaarlijke piloot is iemand die zich niet aan de regels houdt en die de andere piloten in gevaar brengt. Mensen die tijdens het racen hun verstand niet gebruiken. Ze voeren manoeuvres uit die de limieten overschrijden en proberen zich door openingen te wringen die niet bestaan. Een agressieve piloot zal je nog voldoende ruimte geven… Maar natuurlijk ook niet te veel. De meeste toppiloten zijn zo, ze rijden agressief maar veilig.

Beschouw je jezelf als de beste piloot van het rijdersveld?

We denken allemaal dat we de beste zijn en zo moet het ook tenzij je als tweede wil eindigen. Alonso, Vettel en Rosberg kende ik al van toen ik dertien jaar oud was. Sebastian rijdt met een Red Bull en verkeert in bloedvorm. Hij heeft enorm veel vertrouwen. Fernando is zeer getalenteerd en wordt volledig ondersteund door zijn team. Hij is degene die Ferrari leidt. Dat is niet goed of slecht, het is een keuze die zij zelf hebben genomen.

Is Fernando Alonso je grootste rivaal?

Grootste rivaal is niet het juiste woord. Alle rijders zijn mijn grootste rivalen. Ik zou wel zeggen dat de strijd en de geschiedenis die we samen hebben gedeeld de belangrijkste momenten uit mijn carrière zijn. Met hem had ik de felste en meest instense gevechten die ik tot nu toe heb ervaren. Ik heb ook met andere piloten moeten strijden, maar met hem toch het allermeest. Voor mij is Fernando Alonso hetzelfde als wat Michael Schumacher voor hem was.

Ben je jaloers op Sebastian Vettel?

Wat ik leuk zou vinden is dat mijn wagen even snel zou zijn als die van hem.

Waarom is jouw wagen trager dan die van Sebastian?

Dat weet ik niet precies aangezien ik nog nooit met de RB7 heb gereden. Ik denk echter niet dat hun wagen zo anders is. Het is echter moeilijk om een even goede wagen als hen te hebben. Alles hangt af van de motor, de downforce en de vleugels.

Is het waar dat je jezelf beter vindt dan in 2010?

We waren zeer vermoeid toen we vorig seizoen beëindigden en dat is een teken dat we onze krachten niet optimaal benut hebben. Wij werken samen met artsen en trainers om zo goed mogelijk in vorm te zijn. Fysiek ben ik perfect in orde en ik ben ook veel meer ontspannen.

Sebastian Vettel ziet er dit seizoen ook redelijk ontspannen uit…

Het gaat zeer snel. In feite zet hij al sinds eind 2009 zeer goede prestaties neer. Hij is een zeer constante rijder. Hij begaat weinig fouten en dit van zeer groot belang. Hij heeft al bewezen dat hij vorig seizoen de terechte kampioen was. Ik kon mijn titel uit 2008 niet verdedigen omdat ik er de wagen niet voor had.

Jenson Button was vorig jaar echter van mening dat een wereldkampioen niet zoveel fouten mag maken als Sebastian.

Denkt hij dat echt? Daar ga ik niet mee akkoord. Alle piloten maken fouten, of ze nu een wereldtitel hebben gewonnen of niet. Hij had vorig jaar inderdaad de snelste wagen maar op het einde deed hij wat hij moest doen en won hij de wereldtitel.

Een paar maand geleden maakte je broer Nicholas (die aan een hersenverlamming lijdt red.) zijn debuut in de autosport. Hoe voelde het om hem op het circuit te zien?

(Lewis laat zijn trillende handen zien). Hij had een ongeluk en wanneer dit gebeurt kom je voor de eerste keer in een vorm van onzekerheid terecht. Nadien probeerde ik hem te steunen zodat hij zich snel beter zou voelen. De dag erna vertelde ik hem net voor de kwalificaties: “Neem die bocht op dezelfde wijze als de vorige keer maar verander gewoon dit en dat. Ga zeker niet trager, je moet je angsten overwinnen.” En tijdens de kwalificaties deed hij het vervolgens uitstekend.

Doe jij dat ook zo?

Wanneer ik een ongeval heb wel ja. Ik analyseer wat ik verkeerd heb gedaan en onthoud het voor in de toekomst.

a:1:{s:9:”file_name”;s:19:”Lewis-Hamilton1.jpg”;}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print