Interview met Kris Wauters: Belgen in de F1

Een tijd geleden had F1journaal.be een exclusief interview met Kris Wauters. De eerste twee delen werden reeds gepubliceerd (deel 1 en deel2. Bij deze het laatste deel van ons interview met Kris Wauters.
Kris Wauters heeft zoals de meesten wel weten ook zelf al heel wat ervaring achter het stuur. Sinds 2008 heeft hij samen met zijn broer en Raf Vanthoor het KRK (Koen, Raf, Kris) racing team. Dat was tot vorig jaar nog enkel actief in de Belgische raceklassen, maar startte dit jaar in de Blancpain Endurance series, zonder Kris.

“Dit jaar doen we voor het eerst echt beroep op externe rijders, wat niet echt de bedoeling was in het begin. Echte teams zijn vennootschappen die winst moeten draaien. Dat is teambazen hun werk. Ze vragen bijvoorbeeld tien euro voor een seizoen te rijden, dat kost maar acht euro, maar die twee steken ze in hun zakken. Dat is een volwaardige business en ze moeten daar ook al hun personeel van betalen en daar van kunnen leven. Wij hebben KRK opgericht om gewoon vrij te kunnen racen en om te kunnen trainen wanneer het ons uit komt. In het verleden kwam er meestal één trainingsdag, maar dan moesten wij juist optreden of hadden we andere verplichtingen. Op die manier hebben we dat kunnen ontwijken.”

“Om dit project rond te krijgen moesten we wel beroep gaan doen op buitenstaanders zeg maar, waarvoor KRK niet gemaakt is, maar goed. We kenden Marius (Ritskes) die vorig jaar in de 24 uur van Spa al in de tweede auto had gereden. Die wou heel graag de Blancpain series rijden en die komt dan met een bepaald budget aan samen met Dennis Retera. Dan is er één stoel te weinig en dan ben ik de eerste die afvalt. Raf regelt alles voor het team. Hij komt met de meeste sponsors af via zijn bedrijf BergHOFF. En Koen is Koen he. Je gaat niet tegen Koen Wauters zeggen dat hij niet mag rijden.”

“Ik ben nu eerste reserve en er vallen ook vier van de zes weekends samen met de formule 1. Je kan wel eens zeggen aan het begin van het seizoen “Oké het kan zijn dat ik de 24 uur van Spa meerijd.”, maar ook dat valt tijdens een formule 1-weekend en je kan wel van te voren zeggen dat je dat weekend gaat missen, maar als Gert (Vermersch) dan ook niet kan, dan moet je al twee andere commentatoren zoeken. Het formule 1-project van VT4 ligt mij zeer nauw aan het hart, dus ik wil dat ook echt goed doen en als dat betekent dat je een seizoen zelf niet racet dan is dat zo. Ik vind dat spijtig, maar ik heb een keuze gemaakt. Dat neemt niet weg dat ik ’s zondags wat gefrustreerd naar de Blancpain series kijk, maar je kan niet alles hebben. Ik heb al met veel dingen geluk gehad in mijn leven.”

“Ik zou wel bijzonder graag rijden, maar het gaat zoals het gaat. Vorig jaar heb ik ook al heel weinig tracktime gehad in de Mercedes SLS. Dan maakte ik ook de bedenking van “Je bent niet op het tempo dat je moet zijn in die wagen. Je hebt weinig tijd om te trainen, ook in de Blancpain series, want je bent met twee of drie. Je rijdt dan tussen fabriekspiloten en profs rond met een auto die je niet goed genoeg kent op circuits die je niet kent.” Het laatste wat ik wil doen is mensen in de weg rijden en mij belachelijk maken. Als je het niet op een fatsoenlijke manier kan doen ddoe je het beter niet. Als ik nu reserve voor één race moet meegaan is dan maak ik mij zeker belachelijk, maar dat is niet zo erg. Ik wil niet dat mijn maten in die auto worden opgezadeld met slechte tijden. Als je wil rijden moet je dat het hele seizoen doen en niet maar voor één race. Dan doe je het beter gewoon niet.”

Verder hebben we het ook nog gehad over het jonge talenten. En de beste manier om die te spotten is naar de lagere raceklassen kijken. Kris Wauters gaf aan die zo goed mogelijk te volgen. “Als mijn schema dat toelaat dan probeer ik de lagere klassen te volgen. Ik ben echt een autosportfan en ik probeer dat dan ook, maar het probleem is dat ik niet zo veel tijd heb. Het is ook niet mijn echt beroep, maar ik volg het wel. Als er echt iemand opvalt of een kampioenschap domineert of een paar keer spectaculair in beeld komt dan weet ik dat doorgaans wel. Vergne en Grosjean die ken je gewoon als je af en toe eens kijkt. Gelukkig heb je ook eurosport en motors tv waarop je veel van die dingen kunt bekijken en nog gelukkiger wordt ook veel online gestreamd tegenwoordig zodat je toch veel kan volgen.”

“Paul di Resta is bijvoorbeeld uit de DTM gekomen. Die heeft daarvoor ook tests gedaan en was testrijder, maar toch. De DTM is leuk, want dat wordt elke zondag op ARD uitgezonden en daar zitten dan ook nog oude vossen in en ook nieuw talent. Dat is wel leuk, maar er is geen vast stramien meer. Vroeger moest je van die klasse naar die klassen en dan weer naar die om zo in de formule 1 te geraken. Sinds de komst van Kimi Raikkonen is dat volledig overboord gegooid. Raikkonen kwam recht uit de formule 3 of zoiets naar Sauber en die kreeg eerst bijna geen licentie. Hij had nog maar twee- of drieëntwintig autoraces gereden en die zat al in de formule 1. Dat was fantastisch, maar dat heeft het wel door elkaar geschud.”

“Tot voor kort was het de GP2, maar daar komen de laatste jaren er ook minder uit. Maar je hebt ook de formule Renault 3.5 en Paul di Resta uit de DTM, zowat de laatste stap die je zou verwachten. Het wordt ook veel gedaan vanuit de formule 3 omdat ze zeggen dat een formule 3 qua rijstijl en gripverhouding heel dicht bij de formule 1 ligt. Of het waar is weet ik niet, ik heb met geen van beide gereden. Ik ben wel blij dat die soort van geijkte weging gedaan is, want iemand die goed aan een stuur kan draaien kan dat in het algemeen zowat in elke wagen. Dat is de laatste jaren ook uitvoerig bewezen.”

Laurens Vanthoor leek een jong Belgisch talent te zijn. Het is trouwens ook de zoon van Raf Vanthoor, de mede-eigenaar van KRK racing. Vanthoor reed de vorige drie seizoenen in de formule 3 euroseries, waar hij behoorlijk reed, maar ook veel pech kende. Nu rijdt hij voor Audi tegen zijn vader in de blancpain endurance series en het FIA GT1 wereldkampioenschap. Is de droom van de formule 1 nu voorbij?

“Ik denk het wel, maar dat zou je het hem zelf moeten vragen. De kans dat je in de formule 1 geraakt is zo marginaal klein en dat is wel een droom voor veel jonge gasten, maar ik vind dat het van heel veel volwassenheid getuigt dat hij zich daar realistischer voor opstelt. Hij zat goed bij volkswagen, zeker toen er geruchten kwamen dat ze naar de formule 1 zouden gaan, maar dat is dan niet concreet geweest. Nu zit hij zo wel via Audi in een R8. Zo kan hij wel naar de prototypes in de Le Mans series geraken. Op dat gebied zit hij in een heel goede stal.”

“In het begin van het seizoen toonde hij zich al goed. In Nogaro twee keer gewonnen. Hij reed daar ook soms sneller dan ervaren rijders zoals zijn teamgenoot Stephane Ortelli. Dat zijn toch geen kleine namen. In de Blancpain series een week daarna op Monza reed hij ook geweldig in de regen. In de kwalificaties heeft hij wel de wagen in de muur gezet en dat heeft de monteurs heel veel tijd gekost om dat te maken. Toch was dat wel eens goed, want als je zo je twee eerste races wint dan… Maar normaal gezien heeft hij daar geen last van. Ik weet niet hoe dat is maar op een moment heb je misschien net te veel zelfvertrouwen en is het zo dat je niet genoeg nadenkt af en toe. Dat hij eens van de baan ging is volgens mij eens heel goed voor hem geweest. De dag daarna heeft hij heel snel en gedisciplineerd gereden en heeft hij geen enkele aanrijding of iets gehad, wat niet makkelijk is op Monza. Misschien dat hij ooit terug in formulewagens gaat rijden, maar Tom Kristensen kan niet tot zijn zestigste blijven rijden he. Als hij zo doordoet zie ik hem binnen twee jaar wel op Le Mans meerijden.”

Als je het dan toch over Belgen in de formule 1 hebt kom je automatisch uit bij Jerome D’Ambrosio. “Ik denk dat hij de juiste beslissing heeft gemaakt. Als rijder wil je niet in de Marussia zitten, met alle respect hoor, maar…” reageerde Wauters gevolgd door een diepe zucht. “In de GP2 was hij geen absolute hoogvlieger, maar hij heeft vorig jaar laten zien dat zijn manier van racen goed geschikt is om een F1-bolide te besturen. Jerome is een heel analytische racer lijkt mij. Hij analyseert en denkt echt na over dit moet zo en dat mag nog iets meer zo afgesteld worden. Hij verwerkt dat goed en probeert dat dan beter te doen. Dat heeft hij vorig jaar al laten zien.”

“Hij heeft vorig jaar geen slecht seizoen gereden, maar moet je nog eens een heel seizoen daar van achter rijden? Het was heel leuk vorig jaar, maar midden in de race kijk je dan vanonder op de live timing en dan staat daar een rondetijd, maar wat zegt dat? Heeft hij een vrije ronde gehad of moest hij vijf keer opzij om iemand te laten passeren? Dat weet je gewoon niet. Je hebt dan een tijd, maar daar kun je niet op voortgaan.”

“Hij mag voor het eerst met de Lotus rijden op Mugello, maar wanneer dan? Het is heel normaal als je met twee nieuwe rijders rijdt dat die voorrang krijgen om op vrijdag te rijden, zeker als ze goed presteren. Toch hoop ik dat hij eens mag rijden op vrijdag en als hij dan iets kan laten zien… Iedereen ziet dat. Valtteri Bottas rijdt bij Williams beter dan zijn teammaats en iedereen heeft dat gezien. Zo lang je in de formule 1 zit is het nooit gedaan. Ik hoop dat hij eens tijd krijgt in de wagen en als hij dan iets kan laten zien weet je nooit wat er gebeurt.”

“Jerome is geen supertalent, maar hij heeft vorig jaar wel een stevige reputatie vergaard. Hij rijdt niets stuk, hij rijdt snel en presteert constant. Hij kwam wel maar twee keer in beeld en dan was één van de keren nog dat hij achterstevoren in de pitlane stond. Ik vind dat erg. Dat komt dan wel in beeld, maar hij rijdt wel goed, maar de rest van de wereld kijkt nooit naar die laatste vier of vijf die rijden, alleen maar in de weg voor hen. Een andere keer dat ik nog weet dat hij in beeld kwam was toen Vettel zich kwaad maakte omdat hij in de weg reed. Wij volgden zijn tijden altijd en wisten achteraf dan dat hij een hele goede race had gereden en dat hij constant even snel of sneller was dan Glock.”

“Ik heb er goede hoop op. Ik denk niet dat het een slechte beslissing was om niet meer in de Marussia te rijden. Met Gravity als management, die hebben ook hun voet tussen de deur in de formule 1. Ik denk niet dat hij slecht bezig is, maar er zijn veel gegadigden en maar 24 zitjes.”

“Zoals ik ook zei bij Laurens Vanthoor, het is niet slecht om je ergens anders heen te wenden. Er zijn Belgen geweest waarvan we tien jaar aan een stuk hebben gehoord dat ze in de formule 1 zouden geraken, maar er nooit gekomen zijn. Het blijft België en dan is het moeilijk om geld te verzamelen. Iedereen moet geld meebrengen. Fernando Alonso heeft ook geld bij. Santander betaalt wel zijn loon, dat iets hoger is dan dat van Jerome, maar hij brengt wel geld mee. Ik hoop echt voor Jerome dat hij volgend jaar terug kan racen.”

“Er moeten toch wat oude mannen stoppen he? Barrichello is eindelijk gestopt, Trulli is gestopt. Schumacher zorgt volgens mij nog altijd voor een meerwaarde. Toch kan ik Mercedes niet helemaal volgen. In eender welk ander team zullen iemand die twee jaar aan een stuk sneller is dan zijn teammaat aanzien als de nummer 1 en hun aandacht daar op richten. Bij Mercedes ging nog altijd alle aandacht naar Schumacher, maar wat gaat hij nu doen, nu de wagen voor hem gemaakt is. In Maleisië vroeg hij naar de tijd van Rosberg, terwijl elke andere rijder vraagt naar de snelste tijd. Het zegt veel van Schumacher dat hij dat vroeg en dat bleek dan ook nog veel sneller te zijn.”

“Het veld is wel heel jong, maar vooral zeer getalenteerd. Ik weet niet of ik ooit al zoveel goede rijders op de startgrid heb zien staan. Je kan nauwelijks nog zeggen dat iemand een paydriver is. Er zijn er een paar met die reputatie zoals Petrov en Karthikeyan, maar Petrov reed vorig jaar wel zeer goede races in de Lotus. Maldonado heeft wel ik weet niet hoeveel miljoenen mee van de oliemaatschappijen in zijn land maar die rijdt ook wel heel goed. Ook in de GP2 reed die zeer goede races, maar ooit wel wat te agressief. Dat is ook wel anders racen, daar moet je heel hard aanvallen om iet te kunnen bereiken.”

“Bij Toro Rosso hebben ze Buemi en Alguersuari buiten gesmeten ondanks dat dat toch geen prutsers zijn. Helmut Marko zegt dan dat ze tijd genoeg gehad hebben om zicht te bewijzen en ze het niet gedaan hebben. Nu hebben ze Vergne, maar dat is misschien wel de superster van morgen, maar die moet zich ook nog goed kunnen plaatsen in de wagen. Het is niet makkelijk in de formule 1. Er zijn geweldig veel parameters die je goed moet hebben om te kunnen presteren. Bij de kwalificaties zit er ooit maar een paar tienden tussen de top veertien of zo. Daarom hoop ik ook de het technisch reglement niet te hard wijzigt, want dan blijven de verschillen klein.”

Dit was het laatste deel van ons interview met Kris Wauters. Wij willen Kris nogmaals bedanken en wensen hem nog veel succes.
image

a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print