Is de toekomst van de GP van België bedreigd?

België en de Formule 1: het is een haat-liefde verhouding. Één van de mooiste circuits ter wereld maar toch staat Francorchamps steeds ter discussie op de F1-kalender.
Vandaag bereikten ons berichten over de GP van België die gemengde gevoelens opwekken. Er was immers een persconferentie van de organisatoren van de GP van België waarbij er meer uitleg werd gegeven over de stand van zaken met betrekking tot de GP en de ticketverkoop.

De organisatoren wisten te melden dat er momenteel zo’n 40 000 tickets zijn verkocht. Op zich best goed, maar tegelijkertijd ook geen reden om victorie te kraaien. Andere races op de kalender hebben in deze fase van de ticketverkoop vaak duizenden of zelfs tienduizenden tickets meer op hun conto staan.

Meteen komen we ook al weer bij de rendabiliteit van het evenement in de regio van de Hautes Fagnes. Ieder jaar is het de achillespees van de organisatie en ook dit aar is er een cijfer op gekleefd. Er moeten immers zo’n 65 000 tickets worden verkocht om rendabel te zijn.

Gaat u al naar de GP van België? Indien ja, veel plezier. Indien neen en je wil nog gaan? Echt haast is er niet bij, maar er sluimeren opnieuw donkere wolken boven het circuit dat het langste van de huidige F1-kalender is. Opnieuw wordt er immers paniekvoetbal gespeeld door de organisatoren en misschien wel de Waalse gemeenschap in het algemeen.

Nu al opperen de organisatoren dat de GP van België bedreigd wordt door andere opkomende landen die een plaatsje op de felbegeerde F1-kalender willen bemachtigen. Er wordt verwezen naar het huidige concorde-akkoord dat in 2012 afloopt en de oproep van Ecclestone om de kalender uit te breiden tot 25 races vanaf 2013.

Realistisch? Ja en neen, een uitbreiding van de kalender is pas mogelijk als de teams ermee akkoord gaan. Als we bij de huidige 19 races zouden blijven betekent het meer dreiging voor Francorchamps vanwege de nieuwe landen die een plaatsje op de kalender willen. Rusland, de Verenigde Staten, India, Zuid-Korea, … allemaal zijn het landen die dit jaar of de komende jaren een plaatsje op de F1-kalender willen.

Natuurlijk zou het eenvoudig op te vangen zijn door het voorstel van Bernie Ecclestone te volgen. Meer races zorgen voor meer landen die een plaatsje op de kalender hebben en eveneens ook voor meer inkomsten. Die extra inkomsten gelden voor alle duidelijkheid niet alleen voor Bernie Ecclestone zelf.

Ook de teams pikken hun graantje mee want ze kunnen meer inkomsten verkrijgen via hun sponsors die meer visibiliteit zullen krijgen. Ook zal de forse geldpot die aan het eind evan het seizoen te verdelen valt onder de teams veel groter zijn.

De teams opperen nu al dat de F1-kalender te druk bezet is en dat het personeel nooit geen rust kent. Argumenten die ook werden aangehaald toen er nog maar 16 of 17 races op de kalender stonden en kijk, dit jaar staan er 19 races op de kalender.

Vermoedelijk zal de hevige weerstand op een uitbreiding van de kalender dan ook gebroken worden. Er zullen vanaf 2013 niet plots 25 races op de kalender staan, maar misschien wel 21 of 22 races. En als dat het geval is, dan zullen Francorchamps en de organisatoren van de GP van België zich helemaal geen zorgen moeten maken.

Misschien kunnen we dan wel besluiten dat het paniekvoetbal van vandaag gewoonweg een oproep was om meer aandacht in België voor de autosport en de Formule 1 specifiek. Dat het allemaal wat minder om het WK voetbal moet draaien dat in 2018 of 2022 in België zou georganiseerd kunnen worden met gigantische budgetten. Dat er best wat geld mag vrijgemaakt worden voor een Belg in de Formule 1. Of is men zich nu al aan het indekken voor een eventueel monsterverlies in de begroting van de organisatie?

Maar voor het allemaal zover is, laat ons eerst maar genieten van 27 tem 29 augustus. Oordopjes klaar, duur pintje bier en vettige braadworst in de hand? We zullen ons op zondag binnen veertien dagen weer allemaal staan vergapen aan de F1-bolides die over Eau Rouge scheuren.

Hoe lang nog? Dat is een vraag die nooit beantwoord zal worden en waarover steeds opnieuw weer discussie zal zijn …

image
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:1:{s:9:”file_name”;s:31:”francorchamps_donkere_wolke.jpg”;}
België en de Formule 1: het is een haat-liefde verhouding. Één van de mooiste circuits ter wereld maar toch staat Francorchamps steeds ter discussie op de F1-kalender.