Kan minder data het spektakel in de F1 verhogen?

De sportieve baas van de F1, Ross Brawn, vraagt zich af of de spectaculaire race van afgelopen zondag in Austin het gevolg was van een gebrek aan data door de slechte weersomstandigheden tijdens de vrije oefensessies.


Tijdens de eerste dag van de GP van de VS werd er relatief weinig gereden door de slechte weersomstandigheden in Austin. De teams hadden ook weinig data doordat het tot zaterdagvoormiddag duurde eer ze op een droge baan konden rijden.

Volgens Brawn zorgde dat tot op een bepaald niveau voor een nivellering omdat de teams met een beperkt hoeveelheid data aan de zondag moesten beginnen waarop ze zich konden baseren om hun bolides af te stellen.

“De drie rijders op het podium kwamen in drie seconden over de meet,” aldus Brawn. “Ze gebruikten allemaal een andere strategie. Raikkonen en Hamilton omdat ze konden kiezen, Verstappen uit noodzaak omdat hij van achter in het veld moest starten.”

“Dat is ongewoon voor de F1, waar het niveau van het simuleren van een strategie zodanig hoog is dat we nooit zo’n variaties krijgen, zeker niet als het gaat over de drie topteams.”

“Dit was waarschijnlijk te wijten aan het feit dat niemand de kans had gehad om met droog weer-banden te rijden op vrijdag omdat we te maken hadden met een natte baan gedurende de oefensessies.”

“De teams hadden dus minder data om zich op te baseren en daardoor werd de foutmarge groter. Zorgt minder data dan voor meer spektakel?” vraagt Brawn zich luidop af.

“Er is meer onzekerheid en daarom is het een discussiepunt om onze sport wat spannender te maken van de eerste tot de laatste ronde, zoals in Austin het geval was.”

Het weer is natuurlijk onvoorspelbaar maar Brawn zinspeelt op het feit dat minder tijd op de baan, of minder toegang tot data, het geheel wat spannender kan maken.

“Om het met een voetbal-metafoor te zeggen, als twee teams perfect evenwaardig zijn is een 0-0 gelijkspel het logische resultaat.”

“Als in de F1 alle strategieën tot in het kleinste detail uitgewerkt worden komen ze op het einde tot dezelfde, best mogelijke strategie.”

Het zou ook een motivatie kunnen zijn voor verschillende teams om meer moeite in hun simulatievoorzieningen te steken.

“Ik denk dat er meer simulatorwerk en computermodellen gebruikt zouden worden om te voorspellen hoe je auto zich zal gedragen op de baan. Maar met minder tijd op de baan komen er meer variabelen,” besluit Brawn.

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}