Kan Red Bull het alternatorprobleem oplossen?

Red Bull werd dit seizoen reeds meermaals geconfronteerd met alternatorproblemen. Ook in Austin was het opnieuw raak. Gelukkig voor Red Bull en Vettel was het Mark Webber die moest opgeven. Anders hadden de titelambities van Vettel een serieuze deuk gekregen.
image
De alternatoren van Renault waarmee Red Bull dit seizoen rondrijdt gaven al meermaals problemen. Zowel Red Bull als Lotus werden meermaals geconfronteerd met opgaves door alternatorproblemen.

Het begon allemaal in Valencia, waar Vettel en Grosjean moesten opgeven. Er kwam een grondig onderzoek naar de opgaves en er werd geconstateerd dat ze toe te schrijven waren aan problemen met de alternator. Er werd een tijdje gereden met alternatoren van vorig jaar, maar daar was nog maar een beperkt aantal van beschikbaar.

In Austin moest Mark Webber opnieuw opgeven door alternatorproblemen, waardoor Red Bull voor de derde keer dit seizoen moest opgeven door een dergelijk probleem. Sommigen vinden echter dat deze opgave aan Red Bull zelf toe te schrijven is.

De andere teams die met alternatoren en motoren van Renault rondrijden maakten in Austin immers gebruik van een nieuwere specificatie alternator. Bij Red Bull besloten ze echter met het oude type te blijven rijden, ook al doorstond de nieuwe specificatie alle tests.

Autosport vroeg aan Remi Taffin, het hoofd van Renault Trackside Operations, waarom Red Bull toch opteerde om met de oudere specificatie alternatoren te rijden.

“Omdat ze mensen zijn en op sommige momenten gaan mensen af op hun gevoel,” zei Taffin. Hij verwijst daarmee naar het feit dat Red Bull opteerde voor de oude alternator omdat daar geen problemen mee vastgesteld waren.

“Het was een gemeenschappelijke beslissing. We legden alles op tafel en we besloten samen om het zo te doen. We konden kiezen tussen het oude en het nieuwe ontwerp.”

“Het algemene gevoel overheerste echter dat we iets moesten blijven gebruiken dat reeds geruime tijd had bewezen dat het geen problemen veroorzaakte, ook al doorstond de nieuwe oplossing alle tests.”

In Brazilië gaat Red Bull echter met de nieuwe specificatie alternator rijden: “Het is simpel, we gaan de nieuwere specificatie gebruiken in Brazilië,” aldus Remi Taffin.

Het is alvast belangrijk voor Sebastian Vettel dat zijn wagen heelhuids de finish bereikt. Indien dat het geval is dan is de titel behoudens onverwachte omstandigheden zo goed als binnen …
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}