KERS: “Geen ontploffingen, wel brandjes”

Het Kinetic Energy Recovery System, kortweg KERS, keert volgend seizoen terug naar de Formule 1. Nog steeds zijn de meningen over het systeem in de Formule 1 verdeeld.
Daar waar KERS en aanverwante systemen haast dagelijkse kost zijn in de nieuwe wagens die we nu kopen is KERS in de Formule 1 vooral een verhaal geweest van vallen en opstaan. En dat is soms letterlijk te nemen.

Denk maar terug aan het incident tijdens een testsessie met een medewerker van BMW Sauber F1 in 2008. Bij het aanraken van de bolide kreeg de mecanicien een stroomstoot maar gelukkig kwam hij er met de schrik vanaf.

Ook tijdens het debuutjaar van KERS in de Formule 1, 2009, verliep alles niet zoals het hoorde. Het waren vooral McLaren en Ferrari die het systeem gebruikten. Ondanks de voordelen die het systeem moest opleveren bracht het systeem ook heel wat nadelen met zich mee. Vooral het extra gewicht en extra koeling die het systeem nodig had vormden een probleem. Ook de betrouwbaarheid van KERS was een heikel punt.

Ferrari en McLaren ondervonden veel problemen en weinig andere teams hebben vaak het systeem gebruikt. Ironisch genoeg kwamen Ferrari en McLaren ondanks hun zware investeringen in het systeem er in 2009 totaal niet aan te pas. Het waren de outsiders Red Bull en Brawn GP die met de meeste overwinningen en de titel aan de haal gingen.

Nog voor het einde van het seizoen 2009 werd beslist dat alle teams vrijwillig geen gebruik zouden maken van KERS tijdens het seizoen 2010,dit ondanks het feit dat KERS volgens het reglement wel was toegestaan.

Volgend seizoen komt daar opnieuw verandering in. In 2011 zullen de teams opnieuw gebruikmaken van KERS en daarom moet men nu al rekening houden bij de ontwikkeling van de wagen of men als team al dan niet gebruik zal maken van KERS. Een verplichting is het immers niet.

Ondermeer Patrick Head is van mening dat Williams er goed aan heeft gedaan haar eigen KERS-versie te ontwikkelen. Patrick Head was aanvankelijk nochtans een grote tegenstander van het systeem. Toch lijkt Head zijn mening nu definitief te hebben veranderd.

“Natuurlijk kan men zeggen dat het dikke zever is om dit in de Formule 1 te gebruiken. Als men echter vandaag de dag een autotijdschrift open doet dan ziet men overal elektrische auto’s en hybrides. Dat is vandaag nu eenmaal de tendens en dan mag de Formule 1 deze tendens niet missen. Het is bovendien een fantastische technologie.”

Vooral eind 2008, toen de teams volop bezig waren met de ontwikkeling van KERS, was er heel wat commotie over de veiligheid van het systeem. Er werd gevreesd voor elektrische schokken (een mecanicien van BMW Sauber kreeg er een tijdens een testsessie, zie video.) alsook problemen bij crashes, eventuele branden of ontploffingen door de batterijen.

Patrick Head geeft ons een blik achter de schermen over welke problemen KERS destijds veroorzaakte bij Williams. Want ook bij Williams in de fabriek zorgde het systeem voor de nodige kopzorgen.

“Enkele keren moesten we de elektriciteit in de fabriek uitschakelen. We hebben geen ontploffingen meegemaakt maar wel enkele brandjes. In die fase van de ontwikkeling van KERS hebben we heel wat geleerd, ondermeer hoe we dergelijke problemen konden vermijden.”
a:1:{s:9:”file_name”;s:20:”williams_f1_kers.jpg”;}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print