Lando Norris krijgt door zijn crash een strategisch voordeel tijdens de race maar zal hij het kunnen gebruiken?

McLaren F1 team
McLaren F1 team

Bandenleverancier Pirelli heeft de beschikbare setjes banden van de rijders voor de race vrijgegeven en ook haar voorspellingen voor de strategische mogelijkheden. Daarbij valt vooral op de Lando Norris door zijn crash tijdens de kwalificatie een strategisch voordeel kan hebben maar de grote vraag is of hij dat voordeel zal kunnen benutten.

Maar wat is dat strategisch voordeel precies? Lando Norris heeft door zijn crash tijdens de kwalificatie immers geen tweede snelle run op een nieuw setje zachte banden kunnen doen. Daardoor is hij de enige rijder van de toppers die een nieuw setje zachte banden op overschot heeft.

Volgens Pirelli is de snelste strategie tijdens de GP van Saoedi-Arabië slechts één pitstop maken waarbij je medium band begint en vervolgens naar de harde bandencompound gaat. Op het Jeddah Corniche Circuit gebeurde er tot dusver iedere GP van Saoedi-Arabië al iets waardoor we telkens een safety car kregen en dat kan uiteindelijk in het voordeel zijn van Lando Norris.

Lando Norris zal de race van op P10 moeten aanvatten en wacht een inhaalrace in de hoop nog zoveel mogelijk wk-punten te behalen. Mogelijk wordt hij daarbij geholpen door een voor hem goed getimede safety car want wanneer er tijdens het laatste deel van de race een safety car-fase is dan heeft Lando Norris als enige een strategisch voordeel door over een nieuw setje zachte banden te beschikken.

Dat setje zachte banden kan cruciaal zijn want bij een herstart zou Lando Norris op de nieuwe zachte banden veel sneller kunnen zijn dan de concurrentie en alsnog heel wat plaatsen kunnen goedmaken. Afwachten echter of Norris inderdaad wat geholpen wordt door een voor hem goed getimede safety car-fase en zijn extra setje zachte banden.