Lewis Hamilton omschrijft kwalificatie als ‘risky business’

Hoewel Lewis Hamilton vanaf de tweede plaats mag beginnen aan de race in Monza was hij helemaal niet tevreden met het verloop van de kwalificatie en in het bijzonder met het gedrag van sommige concurrenten.


De slotfase van de kwalificaties voor de GP van Italië blijven de gemoederen beroeren. Door het kat-en-muisspel van de verschillende rijders om te profiteren van de slipstream slaagden er slechts twee rijders in om op tijd start-finish te overschrijden om nog een snel rondje neer te zetten.

“We zijn in het nadeel van de Ferrari’s op het rechte stuk, dus wij hebben het vooral nodig,” aldus Hamilton. “Anderen doen het ook. Met deze nieuwe vleugel is de luchtweerstand veel groter, dus iedereen concentreert zich daarop”

De vijfvoudige wereldkampioen is er van overtuigd dat het de tactiek was van Ferrari om ervoor te zorgen dat niemand de tijd van Leclerc van in het begin van Q3 nog kon verbeteren.

“Het was een beetje een anticlimax dat we niet allemaal een laatste snelle ronde hebben kunnen doen. Het is waanzinnig met de tijd en het systeem dat we nu hebben waar iedereen zich terugtrekt om een zo goed mogelijke positie te bemachtigen.”

“Ze hebben ons in principe buiten tijd gezet. Het is interessant om in de eerste run de pole te bemachtigen en dan iedereen gewoon buiten tijd zetten.”

Hamilton is bang dat dit op termijn tot gevaarlijke situaties kan gaan leiden: “Op bepaalde banen wil je een grotere kloof en op andere banen is het om de slipstream te doen, het is circuit gebonden.”

“Tijdens de outlap is het voor iedereen gevaarlijk. Er zijn mensen die vertragen en je weet niet wie naast je rijdt. Het is zeker riskant maar tegelijk is het eigenlijk ook wel leuk om te doen. Iedereen vertraagde meteen en blokkeerde de weg, er was geen doorkomen aan.”

“Het was behoorlijk gevaarlijk. Ik ben een paar keer bijna gecrasht omdat ik uit de weg probeerde te blijven, er waren jongens die voor mij remden en andere die me voorbij gingen.”

“Als iedereen zo laat buiten gaat zal het een probleem blijven, in het bijzonder op de plaatsen waar de slipstream belangrijk is. Pas als er iemand een ongeluk krijgt zal het veranderen.”

“Ik weet niet hoe we dat kunnen omzeilen. Iedereen remt af om de anderen voorbij te laten en op die manier van de slipstream te profiteren. Ik wou dat ik iets eerder naar buiten was gegaan en vrije baan had gehad.”

Maar al bij al wist Hamilton toch de tweede plaats op de grid te veroveren en daar is hij best blij mee.

“Ik moet dankbaar zijn dat ik op de eerste startrij sta, we moeten morgen in gevecht met de Ferrari’s. We hebben ze gesplitst, dus als team staan we in een goede positie,” besluit Hamilton.

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print