Liberty Media zal in Bahrein haar toekomstplannen voor de F1 bekendmaken

Liberty Media, de nieuwe eigenaar van de Formule 1, zal binnen ongeveer een week tijdens het raceweekend in Bahrein een presentatie houden voor de teams en motorfabrikanten. Deze presentatie zal duidelijk maken wat hun toekomstplannen voor de F1 inhouden.

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1) op


Liberty Media had vorig jaar al aangekondigd dat ze de kosten voor de teams willen verlagen. Tevens willen ze ook hun uitgaven beperken door er een limiet op te plakken. Ook zal tegen 2021 een nieuwe motorformule geïntroduceerd worden.

Dat laatste zou inhouden dat de MGU-H, het systeem dat warmte omzet in energie, zou verdwijnen. Er zou ook een limiet komen te staan op het ontwikkelen van de krachtbronnen en bepaalde onderdelen zouden gestandaardiseerd worden.

Mercedes en Ferrari waren hier niet over te spreken en dreigen er zelfs mee om de koningsklasse van de autosport te verlaten indien deze beslissingen niet herzien worden. Daaruit heeft Liberty Media dan toch besloten om een herziening door te voeren en de plannen op een rijtje te zetten tegen het raceweekend in Bahrein.

Het is echter nog niet zeker of ook de commerciële overeenkomsten, die in 2020 zullen aflopen, ook besproken zullen worden in de presentatie.

Helmut Marko, de talentenjager voor Red Bull, en Bob Fernley, de vice-teambaas van Force India, zeiden alvast het volgende in een interview met ‘motorsport.com’.

“Er werd ons verteld dat we de details in Bahrein te weten zouden komen. We zullen zien, maar ik zie het niet voor me dat de MGU-H zou blijven. Er zal een duidelijk verschil zijn op basis van technische regels, maar ook op het vlak van kosten. De kosten zullen hoe dan ook verlaagd moeten worden. Kijk maar naar onze buren van Force India. Geen enkel team verdient iets. Dat is geen goed businessmodel,” aldus Marko.

“Liberty Media moet nu alles meer naar haar hand beginnen te zetten. We hadden een geleidelijke opbouw, maar nu is het tijd voor de grootsere plannen. Het wordt een belangrijk jaar voor hen, doordat de nieuwe motorenformule moet worden voorgesteld. Zo kunnen de teams al beginnen na te denken over 2021,” klinkt het bij Fernley.

“Ze zouden kunnen wachten tot 2019 met het introduceren van de nieuwe regels voor het chassis en andere dingen. Dan heb je nog een jaar tijd om alles te bekijken. Uiteindelijk heb je dan nog een jaar om je op de commerciële toe te leggen,” besloot de Brit.

Geschreven door Anouck Jaspers
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print