Lotus betrouwbaar, maar teleurgesteld

De Belgische Grand Prix op Spa voldeed aan de hoge verwachtingen en bezorgde ons een incidentrijke race waarin Lotus wederom de snelste was van de nieuwe teams. Heikki Kovalainen finishte net achter Sebastian Vettel op de zestiende plaats en Jarno Trulli verloor enkele plaatsen en finishte 19de.
Na de goede kwalificatie van gisteren was het wederom Heikki Kovalainen die hoge ogen gooide voor Lotus. Al leek het er in eerste instantie op dat Jarno Trulli met die eer ging lopen. Tot hij spinde in Pouhon, en van geluk mocht spreken dat alle wagens hem konden ontwijken.

“Ik had een probleem bij de start toen de motor kuren kreeg, en de anti-stall (om het stilvallen tegen te gaan) aansloeg. Op dat moment werd ik langs alle kanten voorbijgereden voor ik op snelheid kwam.” aldus Kovalainen.
“Toen het begon te regenen beschadigde ik mijn voorvleugel in de laatste bocht dus ik moest naar de pits. We namen een gok met door intermediates te plaatsen, maar de regen stopte niet veel later, dus die strategie was om zeep. Ik moest terug binnenkomen en ik verloor veel terrein op de groep voor me. Nadien was het enige dat ik nog kon doen proberen aansluiten. Dankzij de regen op het einde van de race slaagde ik er nog in om een paar plaatsen terug te winnen en 16de te eindigen.”

image

Jarno Trulli kende een moeilijke race. Tot voor zijn spin reed hij rond op een knappe 15de plaats, door goed te anticiperen op de verraderlijke weersomstandigheden in Spa.
“Het was best spannend op het circuit vandaag, met ongewoon veel actie in een moeilijke race, maar dat is nu eenmaal normaal in Spa! Bij de start moest ik wijd gaan om Heikki (Kovalainen) te ontwijken, en werd daardoor helaas voorbijgestoken door enkele andere wagens.” Aldus Trulli, die waarschijnlijk Schumacher en Petrov er als een speer vandoor zag gaan.
“Daarna worstelde ik wart met de wagen in het eerste deel van de wedstrijd omdat mijn achterbanden oververhit geraakten. Gelukkig hielden ze goed genoeg stand zodat ik terug kon beginnen pushen, en ene kloof slaan met de rijders achter me.”

“Toen het begon te regenen zag alles er nog goed uit, want ik had een mooie voorsprong op mijn dichtste belager. De safetycar kwam echter naar buiten op dat moment, en bij de herstart was er weiig zichtbaarheid. Ik kon de wagens wel volgen maar zag amper waar ik ging, en maakte een foutje in de snelle dubbele linkse (Pouhon), raakte de witte lijn met de achterkant van de wagen, waarop die uitbrak. Ik verloor heel veel plaatsen, kon mijn race verderzetten, maar een goed resultaat kon ik wel uit mijn hoofd zetten.”

“Ik ben blij dat we beide wagens konden thuisbrengen, en het is goed om te zien dat we nog steeds een voorsprong hebben over onze dichtste rivalen, dus kom maar op met Monza!”

image
a:1:{s:9:”file_name”;s:12:”_26Y2562.jpg”;}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}